Bofællesskabet Æblehaven
Velkommen til Æblehavens hjemmeside. Vi håber, at du finder de oplysninger som du søger. Du er også meget velkommen til at kontakte os for yderligere information eller for at aftale et besøg.
Kort om Æblehaven
Æblehaven er en skærmet boenhed for 24 beboere med demenslidelser.
Æblehaven har til huse i et alment boligbyggeri med plejebolig-status. Der er ansat medarbejdere i Æblehaven, som henover hele døgnet yder samme pleje og omsorg som på et ethvert andet plejehjem i Rudersdal Kommune.
Byggeriet er fra 2002. Der er 24 lejligheder fordelt med 8 to-rums lejligheder i tre mindre boenheder. I daglig tale kalder vi boenhederne for huse. To af boligerne er til midlertidigt ophold. Fra hvert hus er der udgang til en fælles aflukket have. Hver bolig har enten egen altan eller terrasse.
Æblehaven er et hjem for beboerne og det er vigtigt for os, at de og deres pårørende føler sig trygge, set og imødekommet.
Gennem vores daglige arbejde og i vores planlægning bestræber vi os på, at den enkelte beboer oplever sig medinddraget i hverdagsaktiviteter som de kan være med til, at vedligeholde den enkeltes ressourcer og oplevelse af livskvalitet. Det gør vi fordi vi mener, det er vigtigt at alle kan være aktive i eget liv og gøre brug af egne ressourcer. En måde til det er, at deltage i aktiviteter og hverdagens praktiske gøremål.
Den fysiske indretning af Æblehaven med et fællesopholdsrum i hvert af husene giver os mulighed for, at beboerne (efter evne, vilje og lyst) kan deltage i daglige gøremål som f.eks. tilberedning af frokost, oprydning, borddækning og andre praktiske gøremål. Vi tror på, at oplevelsen af medbestemmelse og det at føle sig nyttig, er kvalitetsgivende for den enkelte og vi ved, at når vi understøtter den enkeltes brug af egne ressourcer, er vi med til at vedligeholde funktionsniveauet længst muligt.
Hvert af de tre huse udgør en selvstændig enhed med god mulighed for, at de otte beboere og deres familier kan have et fællesskab, i det omfang de ønsker det. Samtidig er Æblehaven et bofællesskab for alle 24 beboere og med en medarbejdergruppe der arbejder sammen for, at skabe det gode hverdagsliv for alle beboerne - også på tværs af husene.
Beboerne kan frit bevæge sig rundt og tage ophold i alle fælles opholdsrum såvel ude som inde.
Visioner for Æblehaven
I Æblehaven skaber vi sammen – og på tværs af faggrupper – det gode hverdagsliv for beboerne.
Æblehaven er et hjem, hvor beboerne og deres familie, venner og det omkringliggende miljø har lyst til at være aktivt deltagende, og hvor ledelse og medarbejdere inviterer til gensidig dialog.
I Æblehaven yder fagligt kompetent personale en professionel omsorg, der omfatter tværfaglig vurdering, handling og evaluering. Målet er, at skabe tryghed og understøtte den enkelte beboers muligheder og kompetencer.
Æblehaven er et læringsmiljø med et højt fagligt niveau, hvor elever og studerende præges til at være aktivt deltagende i egen læring – i tæt tværgående samarbejde med Frydenholm og Æblehavens vejledere og øvrige medarbejdere.
-
Smitteforebyggende adfærd
-
Er du særligt sårbar
I tilfælde af smitte med Covid-19 på et plejecenter, opfordrer vi besøgende, som er særligt sårbare til at overveje om besøget på plejecentret kan udsættes.
-
Medarbejderne bliver tilbudt test
For at undgå spredning af smitte, bliver medarbejdere på centrene fortsat tilbudt ugentlige test.
-
Ambulant genoptræning
Den ambulante genoptræning er åben, og du har mulighed for at gennemføre din genoptræning på et af kommunens genoptræningscentre.
Alle med et genoptræningsbehov vil blive vurderet, og du vil få et genoptræningstilbud, der modsvarer dit genoptræningsbehov.
Genoptræningscentrene følger alle retningslinjer i forhold til hygiejne og tilrettelæggelse af genoptræning i et smittereducerende miljø, du skal derfor ikke komme til genoptræning, hvis du har symptomer på Covid19.
Se mere om besøg på plejecentre:
Corona: Social og Sundhed
-
Hvordan får jeg kontakt med Bofællesskabet Æblehaven
Bofællesskaberne Æblehaven: 46 11 37 04
Konstitueret afdelingsleder Sus Kjær
Tlf: 46 11 37 14
Mobil: 72 68 37 14
Email: sukj@rudersdal.dk
Koordinator Kikki Louise Lundgreen, tlf. 46 11 37 17
Hus 1: 46 11 37 04
Hus 2: 46 11 37 07
Hus 3: 46 11 37 10
-
Hvordan får jeg en bolig/plads på Æblehaven?
Alle borgere i Rudersdal Kommune, der har behov for en plejebolig med skærmede forhold og har en demenssygdom, kan søge om en plejebolig i Æblehaven. Hvis du bor i en anden kommune og gerne vil flytte til Rudersdal, skal du ansøge gennem din hjemkommune.
Læs mere om hvilke kriterier du skal opfylde, for at få bevilget en bolig på Rudersdal Kommunes hjemmeside:
om boliger for ældre.
-
Lejligheden/Boligen
Beboere i Æblehaven bor i eget hjem på lige fod med andre borgere. Det indebærer at du, i det omfang du har mulighed for det i forhold til din demenssygdom, er selvbestemmende vedrørende egne forhold, bolig og ejendele.
Medarbejderne hjælper beboerne med omsorg og pleje og praktiske opgaver i henhold til den enkelte beboers behov og Rudersdal Kommunes kvalitetsstandarder.
Familie og venner kan besøge dig på samme måde som før. Det er pårørende, familie og venner, der giver dig den samme hjælp til f.eks. indkøb af tøj og ledsagelse til undersøgelser som før indflytning. Vi har ikke ressourcer til f.eks. at ledsage til tandlæge, undersøgelse på hospital m.v.
Lejekontrakt
Ved indflytning underskrives en lejekontrakt. Heraf fremgår på hvilke lejevilkår boligen er udlejet. I hver bolig er der en opholdsstue, soveafdeling, toilet/bad og køkkenmuligheder. Alle boliger har egen terrasse eller altan.
Egen lejlighed
Beboerens lejlighed er beliggende i socialt boligbyggeri. Det betyder bl.a. at du kan male, tapetsere og indrette dig, som du ønsker. Samtidig skal du selv sørge for at vedligeholde lejligheden, skifte el-pærer, hænge billeder op osv.
Du er herre i egen lejlighed og vi er fælles om at tage hensyn til hinanden - både i fællesarealerne og i din lejlighed.
Møblering af lejligheden
Beboeren flytter ind med sit eget indbo, lamper, gardiner og vaskbare dyner og puder. Hvis det har interesse at købe brugte gardiner, er det måske muligt; spørg medarbejderne! Når man indretter sin lejlighed skal man være opmærksom på, at medarbejderne skal kunne få plads til at hjælpe, så møblerne må ikke stå for tæt.
Når lejligheden indrettes skal du være opmærksom på, at medarbejderne skal kunne få plads til at hjælpe, så møblerne må ikke stå for tæt. Oplever du, at det er vanskeligt at indrette sin bolig, kan du få hjælp af vores ergoterapeut. Tag endelig fat i medarbejderne og de vil foranledige kontakten.
Ved små løse tæpper skal der være skridsikkert underlag, så hverken du eller medarbejderne falder. Hvis der skal bruges hjælpemidler i plejen, kan det af arbejdsmæssige hensyn blive nødvendigt at fjerne gulvtæpper. Det påhviler dig selv/dine pårørende at sørge for dette.
Inventar og installationer
Der er gardinstænger i dagligstue og soveværelse. Boligen er møbleret med en seng og flytbare skabe. I køkken findes et køleskab. I badeværelset findes et overskab med mulighed for at anbringe f.eks. vasketøjskurv nedenunder. Vasketøjskurven skal være på hjul, så den kan køres ud i fællesvaskeriet.
Der er lys på bad og i køkken. Alle andre lamper, samt gardiner, dyne, pude og indbo, skal beboeren selv medbringe og installere. Herunder skal du også selv sørge for at indkøbe og skifte el-pærer m.m.
Fælles arealer
Beboerne i et hus er i fællesskab lejere af fællesrummene. Det betyder, at det er fælles bohave der forefindes her, og det er indeholdt i huslejen at vedligeholde og nyanskaffe dette. I hvert hus er der åbent køkken/alrum i forbindelse med dagligstue samt et vaskerum med vaskemaskiner og en tørretumbler. I dagligstuen er der fælles TV.
Æblehavens haveanlæg er tilplantet med mange forskellige planter og blomster. Der er således rig mulighed for at udfordre sanserne med forskellige vækster og oplevelser - og såvel pårørende som du selv er meget velkomne til at deltage aktivt i at vedligeholde haveanlægget med f.eks. blomster.
Telefon og TV
Der findes telefon-, internet- og TV-stik i alle boliger. Vi har en fællesantenne, som du betaler automatisk via din husleje. Boligen er også automatisk tilmeldt YouSee's grundpakke; Det er muligt at tilkøbe flere kanaler ved at kontakte YouSee. Fælles TV findes i dagligstuerne.
Du skal betale licens, hvis du ikke er dækket af en hjemmeboende ægtefælles licens.
Hvis du vil benytte internet, skal du selv købe ydelsen hos en udbyder.
Du skal selv bestille flytning af telefon hos tele-selskabet. Man skal betale sædvanligt telefonabonnement.
-
Servicepakke
Hver måned betaler du for en servicepakke. Servicepakken er en skriftlig aftale, beboeren indgår med Rudersdal Kommune. Du kan se, hvad servicepakken indeholder, og hvad den koster i denne pdf-fil:
Du kan bestille en hel eller en delvis servicepakke. Hvis du gerne vil ændre på din serviceaftale, kan det ske med en måneds varsel. Beløbet bliver trukket i den månedlige pensionsudbetaling fra Rudersdal Kommune.
Hvis du f.eks. skal på ferie eller besøge familie/venner, er det muligt at afbestille sin middag m. m. i perioder. Du skal afbestille senest dagen før, inden kl. 12 til medarbejderne i huset, og prisen vil blive reguleret via månedsregningen i løbet af de kommende 3 måneder.
Hvis du gerne, i mindre omfang, vil have en gæst til at deltage i et måltid, skal medarbejderne have besked dagen før. Prisen på måltider kan oplyses i huset.
Hvis du i øvrigt har familie og venner på besøg, er det på samme måde, som man er vant til fra før indflytningen. Vi henstiller til at dine gæster selv sørger for forplejning, oprydning m.m., hvis du ikke selv er i stand til dette.
Tøj/Vask
Den servicepakke, du får tilbudt ved indflytning, giver tilbud om vask og leje af linned. Det betyder, at du får sengetøj, håndklæder m.m. fra vaskeriet og dit personlige tøj vasket i Æblehaven. Ønsker du ikke denne aftale, skal du selv sørge for vask.
Hvert hus i Æblehaven har eget vaskerum, hvor beboernes personlige tøj bliver vasket. Vi gør opmærksom på, at vi vasker tøjet på beboernes ansvar, og selvom vi er omhyggelige, kan vi komme til at fejlsortere tøj. Derfor er det en hjælp, at vaskemærkerne ikke klippes ud af tøjet. Det kan være en fordel, at have/købe tøj, der holder sig pænt ved 40 graders maskinvask. Special-vask, rensning og/eller strygning skal du selv sørge for.
rengøring
Du får gjort rent i henhold til Rudersdal Kommunes standard af et privat rengørings-firma hver 14. dag. Dog vil badeværelset blive rengjort to gange om ugen. Gulvet i fællesarealerne oftere. Der bliver ikke gjort rent på helligdage, med mindre der er mere end tre samlede helligdage. I dørkarmen til lejlighederne er der markeret, hvilken dag der bliver gjort rent.
Rengøringsartikler og toiletpapir betales via servicepakken, som aftales i forbindelse med indflytning.
Der bliver pudset vinduer af privat firma to gange om året. Det betales også over servicepakken.
-
Økonomi
Bank, økonomi og pengesager
Personalet kan af sikkerhedsmæssige årsager ikke være dig behjælpelig med at ordne økonomi, opbevaring af kontanter, bankkort m.v.
Udover servicepakken betales husleje hver måned. Lejen består af:
- Leje
- Varme à conto
- Vand à conto
- El
Forbrug af varme og vand afregnes årligt efter måler. Der fremsendes årsregnskab for hver bolig.
Forbrug af el afregnes efter måler til energiselskabet Ørsted A/S.
Lejen er en balanceleje. Det vil sige, at lejen fastsættes ud fra budgettet, således at udgifterne svarer til omkostningerne og skal balancere med huslejeindtægterne.
Udgifter til antenne afhænger af valg af TV-pakke.
Boligydelse
Der er mulighed for at søge boligydelse via Borgerservice. Boligydelsen afhænger af beboerens indkomst, formue, boligudgift samt boligens størrelse. Hvis du ønsker at søge hjælp hertil, skal du selv gøre det ved kommunen.
Varmetillæg
Der er mulighed for at søge om hjælp til varmeudgiften. Varmetillæggets størrelse afhænger af beboerens indkomst og formue samt det årlige varmeforbrug.
Hvis du ønsker at søge hjælp hertil, skal du selv gøre det ved kommunen.
Forsikring
Rudersdal Kommune har tegnet en forsikring for privat løsøre, privatansvar og simpelt tyveri for beboere på kommunens plejecentre.
Boligindskud
Ca. 33.000 kr.
-
Administration
Æblehaven er socialt boligbyggeri med plejeboligstatus. Det betyder,
- at beboerens lejlighed med tilhørende fællesarealer er beliggende i et socialt boligbyggeri, der administreres af ”Boligkontoret Danmark”. Hvert år afholdes generalforsamling med gennemgang af regnskab og budget og huslejefastsættelse.
- at der er ansat personale, som yder samme pleje og omsorg som på et ethvert plejehjem i Rudersdal Kommune.
- at alle spørgsmål vedr. husleje, varme, indskud, opsigelse af lejekontrakt m.v. stiles til:
Boligkontoret Danmark
Røjelskær 15, 2. sal
2840 Holte
Telefon 39 25 10 00
Åbningstider
Mandag-tirsdag kl. 8.30-12 og 12.30-15, onsdag lukket,
torsdag kl. 8.30-12 og 12.30-16.00 samt fredag kl. 8.30-13.00.
e-mail: holte@bdk.dk
-
Ind- og udflytning
Vi henleder opmærksomheden mod, at indflytning skal ske hurtigst muligt, og at indflytningsdatoen kan være op til to uger før lejemålets officielle overtagelsesdato. Du skal selv sørge for at ændre folkeregisteradresse i forbindelse med flytningen.
Cirka to uger efter ændring af folkeregisteradressen modtager du et nyt sundhedskort (tidligere kaldet sygesikringskort).
Ved ændring af folkeregisteradressen ændres bopælsadressen automatisk i din bank, dit forsikringsselskab og øvrige instanser, som har dit CPR-nr.
Du skal selv melde adresseændring til Post Danmark, til egne aviser, abonnementer og andet.
-
Læge, tandpleje mv
Beboerne kan beholde deres egen læge/tandlæge når de flytter ind i Æblehaven, hvis de kommer fra Rudersdal Kommune. Kommunetilhørsforholdet gælder ikke i forhold til tandlæge.
Praktiserende læger Helle Middelfart og Marit Runge fra Rudersdal Klinikken i Holte er fasttilknyttet Æblehaven. De kommer for at tilse beboerne én gang ugentligt. De fast-tilknyttede læger fungerer på samme vilkår som en almindelig praktiserende læge.
Det er frivilligt om du vil benytte dig af tilbudet om at skifte til bofællesskabets fast-tilknyttede læge. Der er ingen udgift ved at skifte læge i forbindelse med indflytning, men du skal udfylde og aflevere tilmeldingsblanket til plejepersonalet.
Hvis du er ude af stand til at benytte din sædvanlige tandlæge, kan du blive tilmeldt omsorgstandplejen. Prisen fastsættes af Rudersdal kommune. Tandlæge/tandplejer kommer i Æblehaven 1 gang om måneden.
Vi gør opmærksom på, at beboernes sædvanlige tandlæge kan tilbyde bedre behandling i sin klinik end omsorgstandplejen kan, i deres mobile klinik. Derfor anbefaler vi, at du beholder din egen tandlæge, hvis du har mulighed for det. Vi har desværre ikke mulighed for at ledsage dig til f.eks. tandlægebesøg, speciallæge m.v.
Kørsel
Kørsel til egen læge og til speciallæge er gratis. Beboeren skal bede lægen om at stemple sin taxaregning, og derefter skal den sendes til Borgerservice.
Kørsel til tandlæge, familiebesøg og lignende skal du selv betale.
Har man ikke HT-abonnement, har man mulighed for at søge dette via Borgerservice i Rudersdal kommune.
Medicin
I Æblehaven benytter vi primært dosispakket medicin, dvs. medicin, der er pakket fra apoteket. Dette minimerer fejl og mindsker medicin-spild. Medicin ordineres som før indflytning af egen læge.
Vi hjælper gerne beboerne med at bestille medicin på apoteket. Vi samarbejder med Holte Apotek om dette. Beboeren skal selv betale medicinen og vælger du, at få den leveret fra apoteket, skal du indgå en betalingsaftale (PBS) med apoteket herom.
Hvis du har medicinkort/helbredskort, gælder det også efter indflytning i Æblehaven.
Hjælpemidler
Vores ergo - og fysioterapeut vurderer beboernes behov for hjælpemidler, ligesom de står for udlevering og reparation. Har du allerede hjælpemidler som f.eks. kørestol, rollator o.lign. skal du tage det med i Æblehaven.
Kørestole er personlige hjælpemidler, hvorfor der kan forekomme egenbetaling på reparationer. F.eks. skal du/dine pårørende selv sørge for at betale den første årlige udskiftning af dæk og slanger.
-
Find Bofællesskab Æblehaven
-
Hverdagen på Æblehaven
Som beboer bestemmer du selv hvordan dagligdagen skal forløbe, hvilke aktiviteter du ønsker at deltage i, hvornår du vil være i fællesskabet og hvornår du vil være i din egen bolig osv.
Samtidig anser vi det for vigtigt at være aktiv og i sociale relationer gennem hele livet, hvorfor vi søger at invitere og motivere Æblehavens beboere - efter evne - til at deltage i både større og mindre aktiviteter. Det kan være f.eks. fælles "fredagsbar", ballon- eller boldspil i haven, litteraturoplæsning, puslespil, quiz og bagning.
Både individuelle og fælles aktiviteter tilbyder socialt samvær mellem beboere og medarbejdere og de kan være med til, at give dagen struktur og indhold og højne livskvaliteten.
I Æblehaven benytter vi musik som en del af vores plejefaglige værktøjskasse i det individuelle samarbejde med beboeren. Derudover bruger vi aktivt musik som ramme og indhold for aktiviteter, f.eks. gennem lytning og koncertudsendelser i TV.
Vi samarbejder tæt med de øvrige afdelinger på Plejecenter Frydenholm om f.eks. at tilbyde tværgående fællesaktiviteter, som f.eks. dansecafé og rollatorgymnastik. Disse aktiviteter finder ofte sted i fællessalen på Frydenholm.
I weekenden er der færre medarbejdere på arbejde og det betyder bl.a., at vi ikke har samme udbud af f.eks. fælles aktiviteter, ture ud af huset og lign. I stedet prioriterer vi det sociale samvær højt, f.eks. ved at sidde længe om måltiderne. Af samme grunde er weekenderne et rigtig godt tidspunkt for ekstra besøg af pårørende og venner.
Pårørende og venner er altid velkomne til at deltage i aktiviteterne. Vores oplevelse er, at det kan være hyggeligt for beboerne at få fælles oplevelser med familie og venner på den måde. Pårørende er også meget velkomne til at tage initiativ til at arrangere aktiviteter. Tal med medarbejderne om dette.
Nedenfor er de vejledende tider for, hvordan dagen forløber i Æblehaven:
Kl. 7.00 - 10.00 Morgenmad
kl. 9.00 - 13.00 Aktiviteter og/eller samvær
kl. 12.30 - 13.30 Frokost
kl. 14.30 Eftermiddagste og kaffe
kl. 18.00 Aftensmad (varm mad)
kl. 19.30 Aftente og kaffe med tilbehør
Sengetid efter eget ønske og behov
Der er tilsyn natten igennem af nattevagten, efter behov og ønske.
-
Personlig pleje og omsorg
PERSONLIGE PLEJEARTIKLER
Du skal selv medbringe/indkøbe alle personlige plejeartikler. Det være sig f.eks. shampoo, bodyshampoo, creme, tandbørste, tandpasta, barbergrej, barberskum, negleklipper, termometer mv.
Frisør
Ud over byens frisører er der mulighed for at benytte en mobil frisør, der kommer i beboerens lejlighed.
Fodpleje
Du kan enten benytte din vanlige fodplejer eller én af de, der kommer på Frydenholm.
-
Mad og måltidspolitik
Varm mad bliver leveret fra Plejecenter Hegnsgården i Nærum. Der er mulighed for at komme med særlige ønsker for menuen, og ændringer dertil er velkomne. Herunder findes et eksempel på menuplan.
Morgenmad og frokost tilbereder medarbejderne og - når det er muligt, bliver det gjort i samarbejde med beboerne.
-
Samarbejde med familie og venner
Indflytningssamtale
For at vi hurtigt kan lære hinanden at kende, tale om vores gensidige forventninger og afklare spørgsmål og undring, vil koordinator og en medarbejder fra kontaktteamet i huset invitere til en samtale i løbet af de første uger, hvor du bor her.
FamilieSAMTALER
Når du har boet her et stykke tid, inviterer vi til en opfølgningssamtale og ved behov afholder vi også gerne familiesamtaler. Formålet med samtalerne er vedvarende, at styrke samarbejde i netværket omkring beboeren og herigennem sikre den mest optimale pleje og omsorg for beboeren. Afdelingsledelsen deltager altid i familiesamtaler.
Samtaler kan - efter aftale med dig - foregå med eller uden din deltagelse.
FAMILIEKontaktperson
Det er vores erfaring, at det letter samarbejdet og kommunikationsvejen mellem Æblehaven og dine pårørende, hvis der er én i din familie/vennekreds, der er den primære kontaktperson til Æblehaven. Vedkommende vil være den vi - efter aftale og i overensstemmelse med dine ønsker - har kontakt med. Vi forventer, at vedkommende orienterer resten af familien/netværk i overensstemmelse med dine ønsker.
Det er også vigtigt for os at vide, hvem der hjælper dig med indkøb, evt. administration af penge m.m. så vi ved, hvem vi skal henvende os til om nødvendigt.
KONTAKTTEAM OG KONTAKTPERSON
Alle beboere har en kontaktperson, som er den medarbejder, som pårørende kan aftale praktiske forhold med, som f.eks. aftaler, indkøb m.m. Navn på kontaktperson oplyses umiddelbart efter indflytning, senest ved indflytningssamtalen. Ændringer i kontaktperson vil blive meddelt både pårørende og beboer.
Vi mener, at det øger kvaliteten og det faglige niveau i pleje- og omsorgsarbejdet, når medarbejdernes ressourcer og faglige kompetencer følger dine individuelle behov - og ikke omvendt. Af den grund er ingen af medarbejderne udelukkende tilknyttet et hus, men har alle arbejds- og ansvarsopgaver på tværs af husene.
Vi ved samtidig, at du har brug for kontinuitet, forudsigelighed og genkendelighed. Derfor bestræber vi os på i vores planlægning, at der i hvert hus er et forholdsvis fast tværfagligt kontaktteam, som varetager det daglige samarbejde med beboerne om pleje- og omsorgsopgaverne.
Alle medarbejdere har kendskab til og viden om alle beboerne i Æblehaven og kan ud fra deres faglighed tilgå pleje- og omsorgsopgaverne.
Oftest vil kontaktpersonen være en del af kontaktteamet.
Besøg
Familie og venner er altid velkomne i Æblehaven, når det passer beboeren, og naturligvis er de også velkomne til at deltage i dagens aktiviteter/arrangementer. Vi tænker det er naturligt, at du og din familie deltager i borddækning, kaffebrygning og oprydning i det omfang, du formår.
Kaffe og te
Kaffe og te er gratis for familie og venner i det omfang, der er noget i kanderne.
Brandfare
Af hensyn til sikkerheden beder vi om, at der ikke bruges levende lys i lejlighederne.
Vi beder også om, at du ikke ryger i sengen. Vi véd, at det er meget svært for nogle at overholde, og i de situationer må medarbejderne inddrages for særlige sikkerheds- foranstaltninger, f.eks. i form af brandhæmmende forklæder, sengetøj eller lign.
Rygepolitik
Æblehaven er omfattet af gældende lov vedrørende rygning. Derfor må du og din familie kun ryge i din lejlighed (med lukket dør). Der må ikke være medarbejdere til stede mens der ryges i lejligheden, og der skal luftes ud i mindst 10 minutter inden medarbejderne kan komme ind i lejligheden.
Husdyr
I Æblehaven er dyr meget velkomne på besøg, hvis de er venlige og renlige. Vi henstiller til, at der vises hensyn til de øvrige beboere når dyret er på besøg på fællesarealerne.
Hvis du gerne vil flytte ind med et dyr, skal du selv kunne passe og varetage den fuldstændige pleje af det. Medarbejderne deltager ikke i pasning af dyret. Der er pelsallergikere blandt medarbejderne, hvorfor flere af os ikke kan tilgå pleje- og omsorgsopgaver for dig, hvis du har dyr i din bolig.
-
Det Ny Magasin
Cirka månedligt udgiver Plejecenter Frydenholm Det Ny Magasin, som er et blad der fordeles til alle beboere også i Æblehaven og til dagcenterets gæster.
Heri vil pårørende sammen med deres nære kunne orientere sig om fælles aktiviteter på Frydenholm og nyde billeder fra dagligdagen i Bofællesskabet og de andre enheder.
-
Værdighedspolitik og Borgerdialogpolitik
værdighedspolitik
Rudersdal Kommunes værdighedspolitik afspejler den vision og de værdier, som kommunen lægger til grund, når borgere har brug for hjælp fra Social og Sundhed. Politikken er samtidig et værdibaseret redskab for de ansatte i deres daglige arbejde.
Borgerdialogpolitik
Rudersdal Kommune er borgernes fællesskab. En god dialog mellem borgere, politikere og medarbejdere er afgørende for fællesskabets udvikling.
Kommunalbestyrelsen tror på, at den gode dialog skaber bedre løsninger og bidrager til at gøre Rudersdal Kommune til en attraktiv kommune. Formålet med dette kodeks for den gode dialog er at fremhæve de værdier, som kommunen som myndighed og servicevirksomhed vil lægge vægt på i dialogen med borgerne.
-
Tilsyn
Der bliver ført følgende tilsyn på Plejecenter Frydenholm:
- Seniorrådets madsmagningspanel
- Rudersdal Kommunes tilsyn i forhold til beboernes trivsel og vilkår
- Embedslægetilsyn
Du kan finde rapporter herom nedenfor.
-
Musikhaven
Nederst findes billeder fra Æblehavens Musikhave, som blev indviet i 2015.
Du kan her læse en artikel om
Musikhaven i Æblehaven (Frederiksborg Amts Avis)
-
Frydenholms Venner
-
Medarbejderne i Bofællesskabet Æblehaven
Organisatorisk hører Æblehaven til under Plejecenter Frydenholm. Konstitueret afdelingsleder for Æblehaven er social- og sundhedsassistent Sus Kjær.
De faste medarbejdere i Æblehaven er en tværfaglig personalegruppe bestående af:
- Sygeplejersker
- Social- og sundhedsassistenter
- Social- og sundhedshjælpere, sygehjælpere
- Pædagoger
- Ufaglærte plejemedarbejdere
Vi har et tæt tværgående samarbejde med de øvrige afdelinger på Frydenholm og følgende faggrupper har derfor også deres daglige gang i Æblehaven:
- Teknisk servicemedarbejder
- Ernæringsassistent
- Ergoterapeut
- Fysioterapeut
Udover den fastansatte tværfaglige medarbejdergruppe har en håndfuld timelønnede afløsere også deres gang i Æblehaven. Nogle af dem er ufaglærte, mens andre er faglærte. De dækker ind ved de faste medarbejderes fravær under sygdom, ferie m.m.
Du vil også møde elever, da vi er uddannelsessted for social- og sundhedsassistenter. De timelønnede afløsere og elever er aldrig alene i afdelingen.
Alle medarbejdere gennemgår ved ansættelsen et individuelt tilrettelagt introduktionsprogram og deltager løbende i supervision og faglig opkvalificering gennem konferencer, kurser, e-learning, temadage m.v.
Vi benytter bl.a. Marte Meo som læringsmetode og arbejder ud fra principperne i leve-bo-miljø tankegangen. Se særskilte afsnit herom.
eksternt vikarbureau
Rudersdal Kommune har aftale med et eksternt vikarbureau om vikardækning. I Æblehaven benytter vi os af den leverandør, når vores faste timelønnede ikke har mulighed for at dække vagterne.
-
Personcentreret omsorg
Tom Kitwwods tilgang om personcentreret omsorg en vigtig del af hele vores værdigrundlag i Æblehaven og Skovvang. Det er en socialpsykologisk tilgang med fokus på dig som person og på dine ressourcer fremfor demenssygdommen.
Det betyder blandt andet at vi:
- Ønsker at kende dig, din livshistorie og dine vaner for bedst muligt at kunne kommunikere, holde kontakt og understøtte din trivsel
- Støtter din selvbestemmelsesret - og oplever alt hvad du gør og siger som meningsfuldt, og derfor vigtigt
- Ser det som vores opgave, at støtte dig i at få opfyldt dine behov, og kompensere for de ting du har svært ved
- Tilbyder dig tilknytning, trøst og meningsfuld beskæftigelse der styrker din oplevelse af identitet og inklusion/fællesskab
- Tror på at vi i samarbejde med dig, kan gøre det muligt for dig at leve et godt liv, i alle faser af din demenssygdom
-
Leve-bo-miljø
I Æblehaven anvender vi principperne i leve-bo-miljø tankegangen i vores arbejde. Principperne er beskrevet i bogen "Leve-bo-miljø" af Mette Søndergård.
CITAT FRA BOGENS FORORD:
"I et leve-bo-miljø sættes der fokus på hjemlighed, hverdagsliv og på det enkelte individ. Tanken er, at beboerne har reel indflydelse på deres eget liv, og at det er den enkeltes egne vaner og behov som i stor udstrækning styrer hverdagen. Daglige gøremål som måltider, tøjvask og rengøring skal ikke længere foregå langt væk fra beboerne, men tæt på, og gerne sammen med beboerne".
-
Marte Meo
I Æblehaven bruger vi Marte Meo som et værktøj for vedvarende at optimere og forfine pleje- og omsorgstilbuddet til den enkelte beboer.
Marte Meo er en positiv tilgang til samspillet mellem mennesker: Alle mennesker vil gerne det gode samarbejde og hvis det ikke lykkes, er det fordi vi enten ikke har lært bedre, eller fordi vi har mistet vores samarbejdskompetencer.
Marte Meo er en video-baseret metode der viser, hvordan vi kan opnå et udviklings-støttende samspil imellem mennesker. Marte Meo har i mange år været brugt først i arbejdet med børn, senere med udviklingshæmmede mennesker, mennesker med autisme og mennesker, der har en demenssygdom.
I Æblehaven er én medarbejder uddannet Marte Meo-terapeut. Hun samarbejder med Plejecentrets anden terapeut om at tilbyde tværgående Marte Meo-forløb.
Marte Meo (der betyder ”ved egen kraft”) er en interaktions-analyse-metode, som bruger video-optagelser til at forbedre samspillet imellem mennesker. Metoden er meget brugbar fordi den er konkret, løsningsorienteret og positiv - og fordi den ikke kræver ekstra ressourcer i hverdagen. De ændringer i hverdagen der skal til for at bedre samspillet, er af en sådan art, at alle kan mestre det.
I Marte Meo tager alt samspil udgangspunkt i beboerens niveau og behov sammenkædet med medarbejderens kompetencer.
Helt konkret optages ca. 10 minutters videofilm af samvær mellem beboeren og medarbejderen. Herefter foretager Marte Meo terapeuten en interaktions-analyse, for at afdække beboerens og medarbejderens kompetencer. Terapeuten udvælger nogle få videoklip, der vises for medarbejderne på en efterfølgende supervision. På videoklippene ser man helt konkret, hvad der lykkes i samspillet og hvad medarbejderne skal gøre mere af, for at give beboeren mulighed for at udvikle sine potentialer, og for at medarbejderne og beboeren har mulighed for at samarbejde positivt.
Metoden bygger på den pædagogik, at vi lærer mest af at se, hvad der lykkes. Og når vi bruger Marte Meo, får vi en konkret handlingsanvisning.
HVAD MARTE MEO KAN HJÆLPE OS MED
Vi har i det social- og sundhedsfaglige felt tradition for, at være meget analyserende og at skulle forholde os til mange teorier. Vi arbejder traditionelt meget verbalt og med mange abstrakte ord, således at enkle sætninger som f.eks.: "du skal være bedre til at aktivere beboerne" eller "du skal guide beboeren" for nogle kan være svære at forstå og omsætte til handling. I en supervision kan Marte Meo-terapeuten give helt konkrete svar ved at sige: "Se - når du gør præcis sådan, så kan du se, at beboeren kan samarbejde med dig".
HVILKE RESULTATER OPNÅR VI MED MARTE MEO?
- Det vigtigste resultat er selvfølgelig, at beboerne trives bedre: De føler sig set, hørt og forståede. Og de får frisat ressourcer.
- Beboerne bliver bedre medinddragede.
- Medarbejderne trives bedre, fordi de har fået et redskab til at nå beboerne. Følelsen af magtesløshed er erstattet af konkrete handlemuligheder.
- Vi føler, at vi er bedre til vort arbejde. Og at vi virkelig hver især bliver bedre til metoden. Også de medarbejdere, der er for pressede til at få tid til at læse litteratur, og alle de, der bedst lærer nyt i praksis.
- Vi går vejen sammen og der er ikke nogen, der på skift er på kursus.
- Vi føler større ligeværdighed i samarbejdet med beboerne.
-
Ledige stillinger
Hvis du gerne vil søge job i Æblehaven eller et af de andre plejecentre, kan du finde ledige jobs i Social og Sundhed på Rudersdal kommunes hjemmeside.
OM OS
Plejecenter Frydenholm består samlet af Plejecenter Frydenholm, Bofællesskabet Æblehaven for borgere med demens samt Dagcenter Frydenholm og Dagcenter Skovvang for hjemmeboende borgere med demens. Vi lægger vægt på meningsfulde aktiviteter og fællesskaber gennem tæt tværfagligt samarbejde og afprøvning af nye tiltag. Derudover arbejder vi med fokus på tæt pårørendesamarbejde og gode overgange på tværs. Vi er beliggende på Kongevejen i Holte, i naturskønne omgivelser og med gode forbindelser til offentlig transport.
SE MERE OM VORES AFDELINGER HER: