Hvis du kan arbejde delvist

Hvis du ikke kan arbejde på fuld tid permanent eller i en kortere periode, så er der hjælp at hente. Det kan være, at du kan få et fleksjob, eller du kan måske have gavn af en delvis syge- eller raskmelding.

Fleksjob

• Hvis du kun kan arbejde delvist, er fleksjob måske en mulighed. Et fleksjob er en ansættelse, der tager hensyn til, at du ikke kan arbejde på normale vilkår på grund af sygdom eller handicap. For at få fleksjob skal din arbejdsevne være varigt nedsat, og mulighederne for at bevare din tilknytning til arbejdsmarkedet på normale vilkår skal være undersøgt.

Arbejdet tilpasses til dig

Arbejdet tilrettelægges ud fra dit behov for at blive skånet - både med hensyn til arbejdstid og opgaver. Arbejdstempoet bliver så vidt muligt tilpasset det, du kan klare, og du får de pauser, du har behov for. Det er også muligt at aftale en daglig nedsat arbejdstid. Du kan være ansat i et fleksjob helt ned til få timer om ugen.

Hvor kan du arbejde i fleksjob?

Som fleksjobber kan du både være ansat i det private og i det offentlige.

• Du skal henvende dig i Jobcenteret, hvor din jobkonsulent vil undersøge, om du opfylder betingelserne. I så fald vil jobkonsulenten sammen med dig udarbejde en forberedende rehabiliteringsplan, som blandt andet indeholder beskrivelse af din arbejdsevne. Planen forelægges på et møde i Rehabiliteringsteamet, hvor du og jobkonsulenten deltager. Rehabiliteringsteamet indstiller derefter eventuelt til fleksjob. Jobcenteret afgør til sidst, om du kan få bevilget et fleksjob.

Kontakt Jobcenteret og hør mere om dine muligheder for at få et fleksjob.

• Du får løn af din arbejdsgiver for den arbejdsindsats, du reelt yder. Derudover får du et fleksløntilskud til lønnen fra kommunen.

Beregn din indtægt i fleksjob

Du kan selv beregne din indtægt i fleksjob ved hjælp af en lønberegner, som du finder på Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings hjemmeside.

Indtægt i fleksjob​ (STAR)