Har du brug for en mentor?

Har du brug for ekstra støtte til at starte i et job, en uddannelse eller til at fastholde fx en HF-uddannelse eller job? Så kontakt Jobcenteret og hør om mulighederne for at få en mentor.

En mentor kan være en kollega på arbejdspladsen eller en lærer på studiet, det afhænger af dine udfordringer. Mentoren kan også være en støtteperson, der kan hjælpe med at strukturere hverdagen efter, at du er udskrevet fra psykiatrisk afdeling eller løsladt fra fængsel.

Du kan altid kontakte Jobcenteret for at få råd og vejledning om mentorstøtte.

Har du brug for en mentor og ekstra støtte?

• Er du ledig og har misbrugsproblemer eller psykiske eller sociale problemer, har du mulighed for at få en mentor, der kan støtte dig i hverdagen, så du kan passe dit arbejde i virksomhedspraktik, ressourceforløb eller andet jobfremmende aktivitetsforløb.

Hvor længe kan du få støtte?

Mentorforløbet varer op til seks måneder med mulighed for forlængelse. En konkret vurdering af dine forudsætninger og dit støttebehov afgør, hvor mange timer du kan få støtte af en mentor.

• Har du brug for ekstra støtte for at kunne bevare dit job eller din uddannelse, så kontakt Jobcenteret og hør om mulighederne for mentorstøtte.

Dit behov for støtte skal være ud over det sædvanlige

Hvis din arbejdsgiver eller uddannelsesinstitution skal have tilskud til at lønne en mentor, skal dit behov for støtte ligge ud over, hvad en arbejdsgiver eller uddannelsesinstitution sædvanligvis planlægger i et introduktionsforløb til et nyt job eller studie.

Hvor længe kan du få støtte?

Mentorforløbet varer i op til seks måneder med mulighed for forlængelse. En konkret vurdering af dine forudsætninger og dit støttebehov afgør, hvor mange timer du kan få støtte af en mentor.

• Har du været indlagt på psykiatrisk afdeling og er blevet udskrevet, har du ret til at få en udskrivningsmentor i op til tre måneder før udskrivning og mindst seks måneder i alt.

Mentor vil hjælpe dig med at koordinere og genetablere et normalt hverdagsliv for dig med bolig, familie, økonomi, netværk og arbejde.

Hvor længe kan du få støtte?

Du kan få støtte fra en mentor op til tre måneder forud for udskrivelsen og for en periode på mindst seks måneder i alt.

• Du kan forvente at få en mentor bevilget i løbet af fire uger.

Udskrivningsmentor kan du få bevilget inden for en uge.