Ny udskoling på Søholmskolen
Søholmskolen samler udskolingen i nye fysiske læringsmiljøer. Her på siden kan du følge udviklingen i ord, billeder og lyd.
Søholmskolens udskoling fra 7. til 9. klasse samles på afdeling Toftevang med fire spor og plads til op til 440 elever.
Den nye indretning bygger på en campus-struktur med fire åbne fagområder for henholdsvis de matematiske-naturfaglige fag, de humanistiske fag og værkstedsområde. Der bliver et område til fremmedsprogsundervisning, et til madlavning, og de udendørs aktivitets- og læringsmiljøer i tilknytning til udskolingen moderniseres.
Skoleleder, Jeppe Gordon Knudsen
Siden sammenlægningen i 2020 har Søholmskolen haft et vedholdende fokus på at styrke vores udskoling, blandt andet ved at motivere elever og lærere til at variere både læreprocesser og organisationsformer.
Derfor er jeg begejstret for, at skolen får tidssvarende fysiske rammer, hvor læringsmiljøet netop understøtter flere valgmuligheder, hvor eleverne får mulighed for at opleve, at fag og problemstillinger kan udforskes, læres og løses i meningsskabende tværfaglige sammenhæng ud fra variable didaktiske tilgange, hvor eleverne spiller en bredere, mere aktiv og medbestemmende rolle.
De nye fysiske rammer styrker således det pædagogiske personales mulighed for at arbejde med social og faglig inklusion, hvor den enkelte elevs behov er i fokus og kan imødekommes.
Video: Udskolingsleder, lærere og arkitekt fortæller om de nye udskolingsmiljøer
-
Eleverne skal være klar til fremtiden
Samfundets rivende udvikling kræver, at vores børn og unge er dygtige til at tilegne sig ny viden og nye færdigheder.
Skolen skal støtte eleverne i at opnå nogle helt basale og langtidsholdbare færdigheder og kompetencer, så de bliver dygtige til at lære nyt, finde nye veje og nye løsninger.
Det betyder blandt andet, at:
- Eleverne stiller spørgsmålene og forholder sig nysgerrigt.
- Eleverne lærer strategier, der understøtter fortsat læring.
- Undervisningen er varieret og har en tydelig sammenhæng med virkelighedens verden.
-
Eleverne skal trives og have stærke fællesskaber
Udskolingselever har brug for langt mere fleksible rammer og forhold end de, der præger indskolingens mere faste og ensartede hverdag. Det skal de nye udskolingsmiljøer understøtte.
I de nye læringsmiljøer kan eleverne danne venskaber og arbejde på tværs af klasser og årgange med fleksible læringsfællesskaber, hvor der er mulighed for at vælge indhold ud fra sociale og faglige interesser.
-
Læringsmiljøerne skal inspirere og variere
Når eleverne stiller spørgsmål og forholder sig nysgerrigt, får solide læringsstrategier og er aktive i en varieret og virkelighedsnær undervisning, øges motivationen og lysten til at lære. De unge mennesker bliver dygtige til at:
- Tænke kreativt og kritisk
- Kommunikere
- Løse problemer
- Samarbejde
De fysiske rammer skal understøtte denne læring, og læringsmiljøerne skal derfor være inspirerende, varieret og give mulighed for mange arbejdsformer på samme tid. Fra det voksenstyrede og fælles til det elevstyrede og individuelle. Fra at arbejde kognitivt til at skabe noget fysisk.
I de nye læringsmiljøer er der:
- Afskærmede rum og åbne rum
- Faste arbejdspladser og fleksible arbejdspladser
- Møbler, der er tilpasset forskellige aktiviteter
Hvad siger eleverne?
Rudersdal Kommunes Fælleselevråd arbejder for mere varieret og virkelighedsnær undervisning.
Hør eleverne selv fortælle, hvorfor det er vigtigt.
Se arkitekttegninger af den nye udskoling
RUBOW Arkitekter er en dansk tegnestue, som blandt andet specialiserer sig i projekter med fokus på leg og læring.
I kraft af deres erfaring med skoler har Rubow Arkitekter øje for tilgængelighed, sikkerhed, akustik og indeklima.
I Rudersdal Kommune har Rubow Arkitekter tidligere sat sit aftryk på nye og optimerede læringsrum inde og ude på Skovlyskolen.
OBS: Der kan i ombygningen forekomme enkelte justeringer i forhold til arkitekttegningerne. Løst inventar som borde og stole fremgår ikke på alle tegninger.
-
Politisk behandling: 23. november 2022
-
Deadline for nedpakning: 8. februar 2023
8. februar 2023 skal de berørte områder på afdeling Toftevang være pakket ned, så entreprenøren har plads til at påbegynde arbejdet.
-
Byggeriet starter: 9. februar 2023
-
Færdiggørelse af byggeriet: cirka november 2023
I løbet af november 2023 afvikles byggepladsen, og skolen forbereder den forestående indflytning.
-
Overlevering af bygningerne: cirka december 2023
Entreprenøren overleverer bygningerne til skolen.
-
Valg af entreprenør
Byggeprojektet var i udbud fra april til november 2022. Valget af entreprenør blev truffet ud fra tildelingskriteriet ”Bedste forhold mellem pris og kvalitet”.
Valget faldt på entreprenørvirksomheden Elindco, som har solid erfaring med renovering, til- og ombygning af skoler og læringsmiljøer, herunder erfaring med skoler i drift.
Entreprenøren vælges ud fra ”bedste forhold mellem pris og kvalitet” med følgende vægtede underkriterier:
- Pris
- Kvalitet
- CV
- Organisation og metode
-
Pris
Den laveste pris udregnes ved at sammenlægge den enkelte entreprisesum for projektet. Denne kaldes konkurrenceprisen.
-
Kvalitet
I de enkelte tilbud skal der indgå en kvalitetsliste, hvor tilbudsgiveren lægger vægt på materialers levetid, lav vedligeholdelse, arkitektonisk udformning og hvor godt kvaliteten lever op til udbudsmaterialets intentioner.
-
CV
Byggelederens erfaring vurderes blandt andet inden for anciennitet og erfaring med at lede mellemstore og komplekse byggepladser.
Der lægges vægt på, at byggelederen har en godkendt arbejdsmiljø-uddannelse med fokus på koordinering af sikkerheds- og sundhedsarbejder på bygge- og anlægsområdet.
Samtidig lægges der vægt på, at byggelederen har erfaring med byggesager, hvor miljøfarlige arbejder som asbest og PCB er forekommet.
-
Organisation og metode
Tilbudsgiverens organisation, håndtering af byggeprocessen og tilgang til samarbejdet med Rudersdal Kommune i såvel anlægsfasen som i drift fasen vurderes.
Der lægges blandt andet vægt på, at tilbudsgiver har en effektiv organisation med kompetencer af høj kvalitet. Derudover er der fokus på, at organisationen anvender et velfunderet system og en effektiv metode til styring af tid, ressourcer og økonomi, og at tilbudsgiveren kan præstere mangelfri aflevering og idriftsætning.
-
Erlev Skole i Haderslev Kommune (Årets skolebyggeri 2021)
På Erlev Skole kombineres åbne og varierede miljøer med muligheden for at trække sig tilbage og fordybe sig.
Skolen er udviklet som et læringsunivers med atypiske læringsrum og aktivitetszoner, der understøtter årgangsundervisning og aktivitetsbaseret læring.
Besøg Erlev Skoles hjemmeside
-
Lindbjergskolen i Herning Kommune (Årets skolebyggeri 2020)
På Lindbjergskolen har eleverne ikke et fast klasselokale - i stedet rykker de rundt til faglokalerne, alt efter hvad der er på skemaet.
Skolen indeholder store oplægstrapper, centrale multihaller, kunstgræsbaner, aktivitets- og legepladser.
Skolen er en såkaldt 24-7-skole, hvor multihaller, SFO, café, bibliotek og kulturtilbud er åbent for de lokale i dag- og aftentimerne.
Besøg Lindbjergskolens hjemmeside
-
Arenakvarterets Skole i Københavns Kommune (ikke færdigbygget)
Arenakvarteret Skole bliver indrettet med innovative læringsmiljøer med fokus på tankerne i 21st Century Learning Skills og øje for alderstrinnenes forskellige behov.
Læs mere om Arenakvarterets Skole
-
Læringshuset Nærheden i Høje Taastrup Kommune
Læringshus Nærheden blev indviet november 2021 og er Danmarks første skole som er bygget med fokus på projektbaseret undervisning. Den er opført uden traditionelle klasseværelser, men med fleksible fællesrum og værksteder.
Skolen er udviklet i samarbejde med lærere og pædagoger samt et Advisory Board med repræsentanter fra LEGO Education, Undervisningsministeriet, Teknologisk Institut, Aarhus Universitet. Teknologisk Institut, DSV, Microsoft, Apple, DTU og Københavns Professionsskole.
Besøg Læringshusets hjemmeside
-
Katrinedals Skole i København
Katrinedals Skoles udskolingsafdeling består af basislokaler til udskolingen, teambaser tæt på eleverne for udskolingslærerne, åbne arbejdsområder til eleverne og åbne fagområder for naturfag, kreative fag samt fælles spiselounge.
Besøg Katrinedals Skoles hjemmeside
-
Hellerup Skole i Gentofte Kommune
På Hellerup Skole er der ingen traditionelle klasseværelser, men områder hvor eleverne kan fordybe sig, arbejde på tværs af fag og årgange samt modtage helt almindelig undervisning.
Besøg Hellerup Skoles hjemmeside
-
Birkerød Skole i Rudersdal Kommune
Birkerød Skole blev bygget med innovative læringsmiljøer for udskolingen. Her er der etableret projektområder, som giver rum til en mangfoldig anvendelse af kvadratmeterne.
Besøg Birkerød Skoles hjemmeside
Stil spørgsmål om byggeriet