Anmeld rotter
Pas på med at fodre fuglene
Aktuelt: Pas på med at fodre fuglene, det tiltrækker rotter, læs mere under "Sådan skal du sikre din bolig mod rotter" lige herunder.
Det er afgørende, at borgere, kommune og forsyningsselskab arbejder sammen om at bekæmpe rotterne - vi har et fælles ansvar.
Som kommune er vi meget opmærksomme på at forebygge og bekæmpe rotter, men som borger har du også en forpligtelse til at rottesikre din bolig.
Hvis du ser rotter eller spor efter rotter, skal du anmelde det. Så får vi og rottebekæmperen besked.
Anmeld rotterSådan skal du sikre din bolig mod rotter
Som grundejer er du ansvarlig for at rottesikre og renholde din ejendom således, at rotters levemuligheder på ejendommen begrænses mest muligt. Rottesikring gælder også dine brønde og stikledninger.
Tjek din kloak
Rotter kan ved brud i kloakken trænge ud - derfor:
- Løft dine kloakdæksler et par gange om året og tjek for grus eller jord – grus eller jord er tegn på en defekt i kloakledningen.
- Hold øje med terrænet rundt om dækslerne. Hvis jorden sætter sig, kan det være tegn på fejl i kloakken.
- Reparer dine kloakledninger og brønde hurtigst muligt, hvis de er defekte.
Begræns rottens mulighed for føde
Ekskrementer er også foder for rotten, det bør derfor ikke ligge tilgængeligt for rotter.
- Husk at hundelorte og fuglefoder, fx solsikkefrø og mejsebolde, også ædes af rotter.
- Foderrester og ekskrementer skal lægges i en rottesikker kompostbeholder eller til affald.
Rotter, som er trængt ud af kloakken, er på evig jagt efter føde og redemuligheder - derfor:
- Sørg for at rottesikre eventuelle hønsehuse og -gårde samt kaninbure: læs mere om Forskrift for fjerkræ- og fuglehold.
- Fjern spild ved fuglefodring dagligt. Generelt skal fugle fodres på fuglebræt eller foderautomat, som er minimum 1,5 meter over terræn. Sørg for at der er en fem centimeter høj kant om foderbrættets flade, så mindst muligt falder på jorden.
- Ophør straks med fuglefodring, hvis der er rotter. Rotten går ikke i vores ædegiftdepot, hvis der er anden føde.
- Placer affaldsstativet på et plant og fast underlag – fx fliser. Læs mere i folderen Hvor skal affaldsstativet stå?.
- Opbevar spiseligt affald herunder dagrenovation utilgængeligt for rotter.
- Renhold mest muligt i og omkring dine bygninger.
- Tjek, at din faldstammeudluftning er forsynet med vakuumventil og metalnet.
- Sørg for generel bygningssikring såsom fastgjorte ventilationsriste og afløbsriste
Hold boligen rottefri (Naturstyrelsen)
Rotte - eller bare en mus?
Mange rotteanmeldelser viser sig at være mus, men musebekæmpelse er ikke en kommunal opgave. Det er derfor en god ide altid at have en musefælde til rådighed, så du selv kan undersøge for mus med det samme.
Hvis der ikke inden for 24 timer går en mus i fælden, skal du anmelde din mistanke om rotter til kommunen.
Bemærk: Kommunen bekæmper ikke mus.
Naturstyrelsen har stor viden om rottebekæmpelse, og på deres hjemmeside finder du en lang række nyttige informationer:
Kend forskel på rotter og mus (Naturstyrelsen)
Tegn på rotter i hjemmet (Naturstyrelsen)
Det sker der, når du har anmeldt en udendørs rotte
Når du har anmeldt rotter, går din anmeldelse direkte til rottebekæmperen, som kontakter dig inden for fem arbejdsdage.
Er der tale om rotter på en fødevarevirksomhed, vil du samme dag eller dagen efter få besøg af kommunens rottebekæmper.
Ovennævnte gælder ligeledes ved udvalgte erhvervsejendomme, hvor rotters tilstedeværelse i tilhørende bygninger / lokaler udgør en særlig sundhedsmæssig risiko. Et eksempel kan være en bygning, hvor du behandler og opbevarer produkter, der uden væsentlig viderebehandling bliver anvendt som fødevarer til mennesker. Eksempelvis kan nævnes et lagerlokale / bygning, hvor der opbevares æg og grøntsager.
Når vi har modtaget din anmeldelse, får du et kvitteringssvar på mail. Natur, Park og Miljø i kommunen får automatisk en kopi af din henvendelse.
Det sker der, når du har anmeldt en indendørs rotte i beboelsen
Hvis du anmelder rotter indendørs i beboelsen, på en fødevarevirksomhed eller en institution, vil du samme dag eller dagen efter få besøg af kommunens rottebekæmper. Hvis der allerede er igangsat rottebekæmpelse, vil du som udgangspunkt ikke få opfølgningsbesøg i weekenden.
Ønsker du ikke at benytte kommunens rottebekæmpelse, kan du indgå aftale med en hvilken som helst autoriseret person om bekæmpelse af rotter. Vær opmærksom på, at en sådan privat aftale er for egen regning.
Mistanke om brud i din kloak
Hvis rottebekæmperen har mistanke om en mulig defekt på ejendommens kloaksystem, skal det undersøges.
Det betyder, at du senest en måned efter rottebekæmperens besøg skal sørge for, at en autoriseret kloakmester undersøger / reparerer kloaksystemet.
Efter kloakken er udbedret, skal du indsende et færdigmeldingsskema underskrevet af kloakmesteren til kommunen. Rottebekæmperen udleverer færdigmeldingsskemaet ved besøget, men du kan også finde det her:
Sådan bekæmper Rudersdal Kommune rotter
- Rudersdal Kommune er forpligtet til at bekæmpe rotter effektivt og varetager selv den administrative del af rottebekæmpelsen.
- Den praktiske del af kommunens rottebekæmpelse er udliciteret til et privat skadedyrsfirma. Rudersdal Kommune prioriterer en tæt dialog med rottebekæmperen for at sikre en hurtig, effektiv og forsvarlig rotteforebyggelse og -bekæmpelse.
- Rudersdal Kommune går foran i rotteforebyggelsen og –bekæmpelsen ved at sikre kommunale ejendomme.
- Rudersdal Kommune samarbejder med det fælleskommunale forsyningsselskab Novafos om at sikre de offentlige ledninger.
Læs mere længere nede på siden under "Den digitale handlingsplan".
Kommunens tiltag i perioden 2022-2024
I perioden 2022-2024 gennemfører Rudersdal Kommune en række tiltag, der understøtter vores overordnede mål om en effektiv forebyggelse og bekæmpelse af rotter. Læs mere om de konkrete tiltag i handlingsplanen nedenfor.
Revideret rottehandlingsplan 2022-2024
Rudersdal Kommune har i henhold til "Bekendtgørelse om forebyggelse og bekæmpelse af rotter" revideret handlingsplanen for forebyggelse og bekæmpelse af rotter i kommunen. Handlingsplanen afløser kommunens tidligere rottehandlingsplan 2019-2021.
Handlingsplanen 2022-2024 har tilnærmelsesvist de samme overordnede mål og delmål, som i den foregående periode. Der er dog nye fokusområder jf. nedenstående.
Med rottehandlingsplanen ønsker Rudersdal Kommune – i tråd med bekendtgørelsens formål – at sikre en effektiv bekæmpelse af rotter i kommunen med særligt fokus på en øget indsats på forebyggelse af rotter.
Handlingsplanen indeholder overordnede mål for rottebekæmpelsen i kommunen, tildelte ressourcer til rottebekæmpelsen, målelige succeskriterier for rottebekæmpelsen samt konkret beskrivelse af tiltag til opnåelse af de beskrevne mål.
Du kan se en nærmere beskrivelse af de konkrete tiltag i afsnittet ”En effektiv forebyggelse og bekæmpelse af rotter”.
Overordnet mål og delmål
Overordnet mål
Rudersdal Kommune har som overordnet mål at forebygge og bekæmpe rotter effektivt.
Delmål
En effektiv forebyggelse og bekæmpelse af rotter kræver en langsigtet indsats og samarbejde med grundejerne. Kommunen vil arbejde for og understøtte følgende fem delmål for arbejdet:
- Den enkelte borger / grundejer er bevidst om egen adfærd og forpligtelser i relation til forebyggelse af rotter – herunder betydningen af vedligehold af de private kloakker.
- Kommunens rottebekæmper foretager i de enkelte sager en hurtig og effektiv indsats med fokus på kilden til rotter og rådgiver grundejer / lejer om fremadrettet forebyggelse af rotter.
- Kommunen går foran i forebyggelsen af rotter ved at rottesikre egne ejendomme og egne ledninger samt kommunale og private institutioner.
- Privat bekæmpelse sker i overensstemmelse med gældende regler og vejledninger.
- Novafos arbejder for, at rotter ikke kan trænge ud af de offentlige kloakker.
En række tiltag gennemføres for at opnå succes med de fastsatte mål. Disse er valgt på baggrund af evalueringen af den tidligere handlingsplan, dialog med udvalgte interessenter, og tiltagene er justeret med udgangspunkt i ny erfaring – se diagram over ”Kilden til rotter”.
Årsager til rotteproblemer
Der er i de senere år sket en markant stigning i antallet af rotteanmeldelser i Rudersdal Kommune, fra ca. 1.700 anmeldelser i 2015 til ca. 3.400 anmeldelser i 2020.
Det bemærkes dog, at 2020 vurderes til at være et usædvanligt år – dels fordi der har været tale om et stort agern år, som har betydet rigeligt med føde for rotter – dels kan de flere anmeldelser skyldes, at mange borgere har arbejdet hjemme under corona-nedlukningen og har dermed i højere grad haft mulighed for at observere tegn på rotteaktivitet.
Den umiddelbare forventning til 2021 er et lavere antal rotteanmeldelser end i 2020.
Der kan generelt være mange årsager til et højere antal rotteanmeldelser:
- Mildere vintre, der medfører, at rotterne får flere kuld.
- Rotterne har nem adgang til føde fra hønse- og fuglefodring og fra affald.
- Nemmere adgang til anmeldelse af rotter i takt med, at en stigende andel af befolkningen bliver digital.
- Flere skybrud, som presser rotterne ud af utætte kloakker.
- Øgede restriktioner i forhold til brug af gift.
- Ældre kloaksystemer. Kloakkerne i Rudersdal Kommune er for manges vedkommende anlagt i første halvdel af 1900-tallet. Levetiden for kloakker sættes normalt til 75 år, så der er behov for renovering og udskiftning af kloakker.
Det skal bemærkes, at vi i 2020 har registreret, at der var tale om mus eller mosegrise i 500 ud af de ca. 3.400 anmeldelser. Kommunen bekæmper hverken mus eller mosegrise.
Offentlige kloakker
Novafos er i samarbejde med Rudersdal Kommune ved at udarbejde områdeplaner for renovering og udbygning af de offentlige kloakker. Der er tale om en langsigtet plan. Læs mere om klimatilpasningen af kloakkerne her:
Klimatilpasning af kloakkerne i Rudersdal
Renoveringen vil bl.a. betyde en reduktion af rotteproblemerne, idet tætte rør vil forhindre udslip af rotter fra spildevandsledningerne.
Når der konstateres brud på Novafos’ eller de kommunale ledninger og brønde, udbedres disse hurtigst muligt af henholdsvis Novafos og kommunen.
Private kloakker
Det er de private grundejeres eget ansvar at sikre, at deres kloakker er tætte. Der er også behov for renovering af de private stikledninger, der generelt har samme alder og stand som de offentlige. Hvis der konstateres brud på private stikledninger, har grundejer pligt til at udbedre kloakken.
En effektiv forebyggelse og bekæmpelse af rotter
Delmål | Tiltag | Succeskriterier |
---|---|---|
Den enkelte borger / grundejer er bevidst om egen adfærd og forpligtelser i relation til forebyggelse af rotter – herunder betydningen af vedligehold af de private kloakker. | Kampagne til haveforeninger og kolonihave-foreninger om forebyggelse af rotter. | Kampagne køres i første halvår af 2022. Nedgang i anmeldelser fra haveforeninger og kolonihaveforeninger. |
Ensarte og strømline procedurer til boligselskaber af hensyn til mere effektiv rottebekæmpelse – 2023. |
Inden udgangen af 2023 har kommunen udarbejdet kommunikationsmateriale til boligselskab.
I det omfang det er muligt, deltager kommunen i perioden 2022-2024 efter ønske fra boligselskab i informationsmøder om forebyggelse af rotter. |
|
Kommunen informerer løbende på digitale medier om gode råd til forebyggelse. | Minimum to gange årligt laves et digitalt opslag, som handler om et aktuelt emne inden for rotteforebyggelse eller – bekæmpelse. | |
Kommunens rottebekæmper foretager i de enkelte sager en hurtig og effektiv indsats med fokus på kilden til rotter.
Kommunens rottebekæmper rådgiver grundejer / lejer om fremadrettet forebyggelse af rotter. |
Rottebekæmperen overholder krav til responstid | Kommunens rottebekæmper overholder altid responstiden ved første tilsynsbesøg. Alle afvigelser skal begrundes. |
Sikre at bekæmperne altid benytter den svageste gift, medmindre andet er aftalt med kommunen. | Bekæmperne har altid været i kontakt med kommunen ved brug af stærkere gifte. | |
I udvalgte perioder og ved rotteanmeldelser, hvor der er tale om mus, udleverer rottebekæmperen en musefælde til borgeren. Hensigten med udlevering af fælden er at minimere antallet af anmeldelser, hvor der er tale om mus. | Fra de ejendomme, som har fået udleveret en musefælde, modtager kommunen ikke nye anmeldelser, hvor det viser sig at være mus. | |
Kommunen går foran i forebyggelsen af rotter ved at rottesikre egne ejendomme og ledninger samt kommunale og private institutioner. | Systematiske forebyggende indsatser på kommunale ejendomme - øget fokus på bygningsgennemgang, adfærdsregulering, systematisk information. |
Systematisk gennemgang af ti udvalgte repræsentative ejendomme inden udgangen af 2022.
Udsendelse af vejledning om rottebekæmpelse til institutionerne inden udgangen af 2022. |
Undersøgelse og udbedring af kommunale vejvandsledninger med rørbrud. | Kendte rørbrud, som giver adgang til rotter, er udbedret inden udgangen af 2022. | |
I samarbejde med bekæmpelsesfirmaet undersøge muligheder for et pilotforsøg med giftfri bekæmpelse i et afgrænset, udvalgt område. | Undersøgelse gennemført og hvis det vurderes realistisk, er forsøget gennemført og evalueret inden udgangen af 2024. | |
Årlig servicering af rottespærrer på offentlige og private institutioner. | Alle opsatte rottespærrer er blevet serviceret en gang årligt i perioden 2022 – 2024 for at sikre funktionaliteten, og at ikke-funktionelle rottespærrer fjernes / repareres / udskiftes. | |
Synliggøre opsatte rottespærrer gennem skiltning på brønde. | Skilte på brønde er opsat inden udgangen af 2022 – ca. 250 stk. | |
Privat bekæmpelse sker i overensstemmelse med gældende lovgivning og vejledninger. | Tilsyn og kontrol med private bekæmpelsesfirmaer, som opererer i kommunen. |
Systemmæssige stikprøvekontroller – 20% af anmeldelserne.
Fysisk kontrol af sikringsaftalerne i 10% af sagerne og min. en pr. bekæmpelsesfirma. |
Novafos arbejder for, at rotter ikke kan trænge ud af de offentlige kloakker | Novafos udbedrer brud på kloakker hurtigst muligt | Novafos har udbedret brud og informeret kommunen om udbedring inden for fristen fastsat af kommunen. |
Kommunen og Novafos afholder løbende koordineringsmøder med fokus på både drift og udvikling | Kvartalsmøder er afholdt i hele planperioden for at sikre et tæt samarbejde og kompetenceudvikling | |
Kloakker i områder med ekstraordinært mange rotteanmeldelser er tv-inspiceret af Novafos | ||
Novafos og Rudersdal Kommune samarbejder om at foretage tv-inspektion i områder med ekstraordinært mange rotteanmeldelser | ||
Novafos vil i planperioden arbejde med planlægning af udbygning og renovering af kloakkerne i henhold til områdeplanerne for klimatilpasning. Der vil blive igangsat anlægsarbejder, og der vil være dialog med grundejere om deres kloakforhold. Arbejdet vil fremme et tættere kloaknet og dermed reduktion af rotteproblemerne. | Novafos har igangsat projektering af anlægsarbejder og er sammen med kommunen i dialog med grundejere. |
Rottebekæmpelse i Rudersdal Kommune
Den praktiske del af rottebekæmpelsen i Rudersdal Kommune er udliciteret til et privat skadedyrsfirma, som dermed er ansvarlig for bekæmpelse af rotter og rådgivning af borgere og virksomheder.
Når Rudersdal Kommune modtager en anmeldelse om rotter, vil det private skadedyrsfirma besøge ejendommen inden for fire arbejdsdage. I tilfælde af anmeldelse af indendørs rotter i beboelse, på institutioner eller på fødevarevirksomheder vil det private skadedyrsfirma besøge ejendommen samme dag eller senest den efterfølgende dag.
Alle rotteanmeldelser bliver gennemlæst og vurderet i weekenden. Weekendtilsyn foretages, hvor der er konstateret rotter indendørs, i fødevarevirksomheder og på fødevarevirksomheder.
Rudersdal Kommune og Novafos bekæmper ikke rotter i kloakken med gift. Der kan forekomme enkelte situationer, hvor kommunen anser det for nødvendigt – eksempelvis i forbindelse med opsætning af rottespærrer på institutioner.
Kommunen har, hvor det er teknisk muligt, opsat rottespærrer i private og offentlige institutioner samt øvrige kommunale ejendomme, hvor det er hensigtsmæssigt, med henblik på at begrænse rotters adgang til disse ejendomme.
Når der konstateres rotter ved kommunale søer, og hvor kilden til rotter er fuglefodring, opsætter kommunen midlertidige skilte, hvor fuglefordring frabedes.
Den administrative del af rottebekæmpelsen
Den administrative del af rottebekæmpelsen varetages af afdelingen Klima, Natur og Miljø i Rudersdal Kommune, der på rotteområdet er ansvarlig for:
- Myndighedsopgaver i henhold til miljøbeskyttelsesloven og rottebekendtgørelsen
- Information og rådgivning til borgere og virksomheder
- Henstillinger til grundejere om at foretage tiltag til forebyggelse af rotteproblemer
- Påbud og opfølgninger på rottesagerne
- Udbud og kontraktstyring af rottebekæmpelsen
- Tilsyn med private skadedyrsfirmaer
- Opsætning, nedtagning og årlig servicering af rottespærrer på institutioner
Tildelte ressourcer
Rottebekæmpelsen i Rudersdal Kommune er gebyrfinansieret, og gebyret for 2022 udgør 4,65 kr. pr. 100.000 kr. i ejendomsværdi. Gebyret dækker udgifter til det private skadedyrsfirma, administration, it-system samt opsætning, nedtagning og service af rottespærrer på de kommunale og private institutioner.
Samarbejde med Novafos
Når kommunen, i samarbejde med sin rottebekæmper, vurderer, at en rotteanmeldelse skyldes et brud på Novafos’ kloakledning, foretager Novafos tilsyn på adressen. Ved behov udføres en tv-inspektion.
Hvis der er konstateret et brud på Novafos’ kloak, vurderer Novafos, om udbedringen af bruddet skal udvides til en større renovering af kloakken. Hvis dette er tilfældet, aftales en tidshorisont med kommunen. Hvis der alene er tale om udbedring af et enkelt brud, foretages reparationen inden for den af kommunen fastsatte frist.
Novafos arbejder for at begrænse rotters adgang til overfladen fra kloak ved dels løbende at udbedre ledninger, når der konstateres brud, dels renovere ledninger løbende, og dels ved at sikre sine ledninger ved gravearbejde.
Hvis bruddet ikke er på Novafos’ ledning, gives denne besked videre til kommunen via rotteadministrationssystemet med så meget information om bruddets placering, som Novafos-medarbejderen kan bidrage med. Informationen kan være i form af tegninger, billeder, video eller kort.
Privat rottebekæmpelse
I Rudersdal Kommune må personer med autorisation fra Miljøstyrelsen udføre privat bekæmpelse af rotter. Der findes to forskellige autorisationer, R1 og R2. En R1 autoriseret må tilbyde sikringsordninger og rottebekæmpelse til private og virksomheder, mens en R2 autoriseret alene må foretage bekæmpelse på egen erhvervsejendom.
Kommunen fører ved stikprøvekontrol tilsyn med, at privat bekæmpelse overholder kommunens retningslinjer om privat bekæmpelse og bekendtgørelsens regler og vejledninger.
Privatbekæmpelse foregår for egen regning, og der skal fortsat betales til den kommunale rottebekæmpelse via ejendomsskatten.
Status på rottehandlingsplan 2019-2021
Kommunens overordnede mål i rottehandlingsplanen 2019-2021 var at forebygge og bekæmpe rotter effektivt.
Nedenstående tabeller viser de enkelte delmål og hvilke tiltag, der skulle udføres for at få succes samt resultatet af tiltaget.
Delmål | Tiltag | Succeskriterier for planperioden 2019-2021 | Opfyldt / ikke opfyldt |
---|---|---|---|
Den enkelte borger/grundejer er bevidst om egen adfærd og forpligtelser i relation til forebyggelse af rotter. | Kommunen informerer løbende på digitale medier om gode råd til forebyggelse. | Kommune har foretaget fire årlige opslag på digitale medier med fokus på forebyggelse af rotter. | Delvist opfyldt. Opfyldt for 2020 og 2021. I 2019 blev handleplanen godkendt senere, og derfor blev der kun foretaget tre opslag. |
Kommunen opdaterer retningslinjer for hønsehold og beskriver i detaljer kravene til rottesikring. | Forskrift for fjerkræ – og fuglehold er opdateret med udgangen af 2019. | Ikke opfyldt. Forskrift er under udarbejdelse og forventes godkendt i 2021. | |
Kommunens rottebekæmper foretaget i de enkelte sager en hurtig og effektiv indsats og rådgiver om fremadrettet forebyggelse af rotter. | Rottebekæmperen overholder krav til responstid. | Responstiden er overholdt på 100% af anmeldelserne. | Delvist opfyldt. Opfyldt for 2019 og 2021. 2020 bød på et rekordstort antal rotteanmeldelser, hvilket gav anledning til overskredne besøg i ca. 5% af sagerne. Efterfølgende fik kommunen tilført flere bekæmpere. |
Rottebekæmperen registrerer årsagen til forekomsten af rotter på alle sager. | Årsagsregistrering er angivet på 100 % af anmeldelserne. | Opfyldt | |
Kommunen går foran i forebyggelsen af rotter ved at rottesikre ejendomme og egne kloakker. | Kommunen har opsat rottespærrer på de sine skoler, plejehjem og dagsinstitutioner i henhold til rottebekendtgørelsen. Kommunen opsætter rottespærrer på private, regionale og statslige institutioner, hvor det er teknisk muligt, og tilladelse er indhentet fra grundejer. | Der er etableret rottespærre på alle offentlige og private skoler, plejehjem og daginstitutioner og hospitaler inden udgangen af 2021. | Opfyldt |
Kommunen udfører årligt serviceeftersyn på rottespærrerne på institutionerne. | Årlige serviceeftersyn er gennemført på alle institutioner, hvor rottespærrer er installeret. | Opfyldt | |
Ved kommunale byggerier og renoveringsprojekter tydeliggør kommunen kravet til entreprenøren og dennes ansatte om, at der ikke må være åbne kloakrør. | Entreprenøren har udfyldt et kontrolskema for rottesikring af alle kloakarbejder i planperioden. | Opfyldt | |
Kommunen kortlægger og inspicerer sine 30 km vejvandsledninger med henblik på at identificere behovet for renovering. | Alle kommunens vejvandsledninger er tv-inspireret med udgangen af planperioden og renoveringsbehovet klarlagt. | Opfyldt | |
Novafos arbejder på, at rotter ikke trænger ud af de offentlige kloakker. | Novafos udbedrer brud på kloakker hurtigst muligt. | Alle brud er udbedret inden for fristen fastsat af kommune. | Opfyldt |
Kommunen og Novafos afholder løbende koordineringsmøder med fokus på både drift og udvikling. | Kvartalsmøder er afholdt i hele planperioden for at sikre et tæt samarbejde og kompetenceudvikling. | Opfyldt | |
Kommunen stiller krav til Novafos om, at selskabet - ved renoveringsarbejder på sine kloakker - installerer elektroniske fangstfælder eller rottespærrer, hvor det er teknisk muligt forud for renoveringsarbejdet. | Novafos har informeret kommunen, når det ikke har været muligt at installere fælder eller spærrer. | Delvist opfyldt. Ved renoveringsarbejdet sikrer Novafos på anden måde, at rotter ikke får adgang til overfladen. | |
Novafos og Rudersdal Kommune samarbejder om at foretage tv-inspektion i områder med ekstraordinært mange rotteanmeldelser. | Kloakkerne i områder med ekstraordinært mange rotteanmeldelser er tv-inspiceret. | Opfyldt | |
Novafos udarbejder i dialog med kommunen områdeplaner for renovering og udvikling af sit kloaksystem. | Der foreligger færdige områdeplaner ved udgangen af planperioden, og implementering er igangsat. | Novafos har udarbejdet områdeplaner for hele kommunen. Områdeplanerne for Øverød. Holte og Dronninggård er indarbejdet i kommunes spildevandsplan. Anlægsarbejdet forventes igangsat 2024-25. | |
Privat bekæmpelse sker i overensstemmelse med gældende regler. | Kommunen fører ved stikprøvekontrol tilsyn med at den private rottebekæmpelse sker i overensstemmelse med reglerne i rottebekendtgørelsen. | Alle tilsyn viser, at reglerne overholdes. | Delvist opfyldt. Kommunen har kontaktet de pågældende firmaer, som har korrigeret for fejl. |
Relateret info
Mere information
Mere om rotter, forebyggelse og bekæmpelse
Vejledning om forebyggelse og bekæmpelse af rotter (Naturstyrelsen)
Bekendtgørelse om forebyggelse og bekæmpelse af rotter (Retsinformation)
Teknik og Miljø - Klima, Natur og Miljø
Øverødvej 2, 2840 Holte |
Læs om Teknik og Miljø |
tom@rudersdal.dk |
Tlf: 46 11 24 00 (kontaktcenter) |
Åbningstider
Mandag - tirsdag | 10 - 15 |
Onsdag | Lukket |
Torsdag | 10 - 17 |
Fredag | 10 - 13 |