Rehabiliteringscenter Hegnsgården
Alléen 7
2850 Nærum
Tlf: 46 11 51 20
Leders navn: Pernille Bidsted Andersen
Rehabiliteringscenter Hegnsgården
Rehabiliteringscenter Hegnsgården ligger i Nærum op til en park og en lille sø. Vi yder rehabilitering til den enkelte borger med respekt for individuelle behov.
På Hegnsgården har vi også et plejecenter og et produktionskøkken, som laver mad til beboerne på Hegnsgården. Køkkenet leverer også mad ud af huset til andre institutioner i Ældreområdet.
Generelle retningslinjer for besøg på plejecentre i Rudersdal
Midlertidige besøgsrestriktioner på plejecentre
Der er indført midlertidige besøgsrestriktioner på alle kommunens plejecentre, plejeboliger og aflastningspladser mv.
Rudersdal Kommune har sammen med en række andre kommuner i Københavnsområdet modtaget et påbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed om øjeblikkeligt at indføre midlertidige besøgsrestriktioner på alle kommunens plejecentre, plejeboliger og aflastningspladser mv.
Besøgsrestriktionerne medfører, at beboerne kun har begrænset mulighed for besøg i den nærmeste fremtid. Det betyder:
- at besøg på plejehjem mv. som udgangspunkt skal foregå på udendørs arealer, og
- at besøg på indendørs arealer på plejehjem mv. ikke kan ske, medmindre
– besøget sker i en kritisk situation, eller
– den besøgende er den nærmeste pårørende til beboeren.
Uanset årsagen skal du altid aftale besøget med lederen af plejecenteret på forhånd.
De midlertidige besøgsrestriktioner indføres som reaktion på stigende smittetal i Københavnsområdet og gælder indtil videre, dog senest indtil den 15. december 2020.
For besøgende af særlige årsager
For at undgå smittespredning er det alle besøgendes opgave at overholde følgende retningslinjer:
- Kom ikke på besøg, hvis du har symptomer på coronavirus (hoste, feber, træthed m.m.)
- Vask eller sprit hænder af
- Host og nys i albuen
- Afsprit gerne kontaktflader
- Hold 2 meters afstand under besøget.
Hvis I ikke kan holde to meters afstand under besøget, opfordres den besøgende til at have et visir på.
Har du spørgsmål om værnemidler eller andre forholdsregler, kan du altid spørge medarbejdere eller leder.
Kontakt til plejecentre
Ud over besøg kan pårørende og beboere/personale på plejecentrene tale sammen i telefon.
Som pårørende kan du altid ringe til den ansvarlige afdelingsleder.
Plejecenteret ringer til pårørende, hvis der er akutte forhold.
Mere information
Hvis du har spørgsmål, kan du kontakte ledelsen på plejecenteret.
Retningslinjer for besøg
Vi har desværre fået et nyt besøgspåbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed, da vi har flere Covid-smittede borgere.
Det betyder, at borgerne kan modtage besøg i deres egen bolig af én, nærmeste pårørende.
Du, der har ophold på Hegnsgården, skal oplyse til personalet, hvem du udpeger til at være den nærmeste pårørende.
Besøgende må ikke have, eller have haft sygdomssymptomer i mindst 48 timer, og alle besøgende skal overholde Sundhedsstyrelsens anbefalinger ift Covid-19.
Jeg vil gerne anbefale, at alle besøgende får taget en Covid-test og får svar inden i kommer på besøg, da vi desværre har oplevet at flere af vores borgere, formentligt, er smittet af deres besøgende.
Vi vil gerne opfordre til, at besøgende tager hensyn til borgernes dagligdag, og så vidt muligt undgå besøg omkring måltider og hviletider, det er desværre ikke muligt at spise og drikke under besøget.
Har du spørgsmål til ovenstående er du velkommen til at kontakte mig.
Venligst Pernille Bidsted Andersen, Centerleder
Værd at vide inden du besøger beboere
På Hegnsgården har vi et afsnit, der modtager Covid-19 borgere. Dette afsnit er afskærmet fra plejeboligerne, så det er muligt at afholde besøg uden at udsætte hverken beboer eller pårørende for smittefare.
Derudover har vi forslag til overvejelser, I kan gøre, inden I besøger jeres pårørende:
- Der er mange, der gerne vil komme på besøg, så book venligst kun en enkel tid, så alle får mulighed for at aflægge besøg.
- Husk at mor/far/ægtefælle er ældre mennesker, hvorfor mange besøg kan være for meget af det gode.
- Husk at der skal være 2 meter imellem jer, hvilket kan være en udfordring, hvis beboeren ikke hører så godt samt der ingen berøring må være.
- Især til beboere med en demenssygdom: Det vil være godt at i undlader at tale om, hvor skidt verden ser ud i øjeblikket. Husk at de slet ikke oplever det på samme måde som os andre.
- Tal om det beboeren ønsker at tale om – de vil tit gerne tale om børnebørn og gamle minder og ikke om ting, der ikke går så godt.
- Måske bliver du rørt, når du ser din mor/far/ægtefælle igen. Det må du gerne blive, men mange med en demenssygdom vil blive forskrækkede over dette, fordi de ikke har samme tidsfornemmelse som os andre, og derfor ikke er berørt af denne situation på samme måde som du er som pårørende. De tror måske, at det var i går de så dig sidst.
- Er du i tvivl om besøg er en god idé for lige præcis din pårørende eller i tvivl om hvordan det skal gøres? Så kontakt os endelig, så vi kan finde den bedste løsning for alle.
Hvordan får jeg kontakt med Rehabiliteringscenter Hegnsgården?
Værelserne
Hegnsgården har 46 midlertidige pladser fordelt på 2 afdelinger: Lindegangen og Birkegangen med hver 23 pladser, alle med privat bad og toilet. Det kan forekomme at der bor 2 borgere på en stue. Dette vil du blive informeret om inden du kommer til Hegnsgården.
Hegnsgården har som udgangspunkt enestuer, men da vi af og til har flere midlertidige borgere end stuer, kan det blive nødvendigt, at du deler stue med en anden borger. Det vil altid bero på et fagligt skøn, hvem der kan dele stue. Du kan også blive flyttet til en dobbeltstue under dit ophold selvom du starter dit ophold på en enestue
Derudover er der 20 plejeboliger på Plejecenter Hegnsgården.
Hegnsgården har desuden eget køkken, træningsterapi og vaskeri.
TV/ computer.
Der er TV i fællesarealerne. Hvis du ønsker TV, radio eller computer på din stue, er du velkommen til at medbringe dette. Der er antennestik, samt trådløst netværk på stuerne.
Hegnsgården råder over et antal mobile DUKA-pc’er og I-pads, som du kan låne, hvis du har behov for at klare personlige forhold på internettet.
Rygning
Afdelingerne ink. stuerne er røgfri. Al rygning foregår udenfor på anviste arealer.
Levende lys
Af hensyn til brandfare vil vi bede om, at der ikke brænder levende lys på din stue eller i fællesarealerne.
PARKERING
Huskeliste
Du bedes medbringe praktisk tøj til ca. 2 uges forbrug samt gode fastsiddende sko til både indendørs og udendørs brug, overtøj og toiletsager. Se huskeliste.
Huskeliste
- Praktisk tøj (evt. joggingtøj/træningstøj)
- Fodtøj (skal sidde fast omkring hælen og være skridsikre)
- Overtøj
- Nattøj
- Strømper
- Tandbørste / protesebørste
- Tandpasta / proteseklæber
- Kam / børste
- Hårshampoo / badesæbe
- Almindelig sæbe
- Diverse cremer
- Deodorant
- Neglesaks / neglefil
- Barbermaskine /skraber
- Personlige hjælpemidler
- Medicin
Værdigenstande og kontanter
Vi kan desværre ikke påtage os ansvaret for værdigenstande, og du opfordres til i videst muligt omfang ikke at medbringe disse. Skulle der bortkomme værdigenstande, er det din egen forsikring, der skal dække. Det gælder også høreapparater, smykker, briller, TV, PC, I-Pad og telefoner.
Hvis du får brug for kontanter, er det vigtigt, at det kun er mindre beløb, du har liggende. Du har selv ansvaret for
dine penge og andre værdier.
Der er en værdiboks på din stue, som vi opfordrer dig til at benytte.
Døgnrytme under mit ophold
For at vedligeholde så mange funktioner og færdigheder som muligt tilbydes stolegymnastik 3 gange ugentlig i fys- og ergoterapien, ligesom der tilbydes andre fællesaktiviteter som fx ture ud af huset i husets bus eller på dobbeltcykler, fællessang, bagning, banko og andre spil – alle med henblik på at opretholde færdigheder samt at skabe et hyggeligt socialt fællesskab.
Tøjvask
Sengetøj og håndklæder stilles til rådighed.
Dit personlige tøj sorteres i net-poser og vaskes og tørretumbles i husets fællesvaskeri.
Har du tøj, der skal håndvaskes, skal du selv eller dine pårørende klare dette. Glemt tøj gemmes i max 3. mdr.
Hjælpemidler
Dine hjælpemidler lånt fra kommunen (rollator, kørestol, speciel madras, pude o.l.) skal medbringes på midlertidigt ophold.
Nødkald
Under dit ophold får du et nødkald om håndledet eller i en snor om halsen som du kan trykke på, hvis du har akut behov for hjælp.
Vær opmærksom på, at nødkaldet alarmerer, hvis du forlader hegnsgården.
Medicin
Du bedes medbringe al din medicin hjemmefra i original emballage. Vi hjælper dig med at administrere medicinen, efter aftale med dig. Vi bestiller medicin fra Nærum Apotek i samråd med dig, og du vil få tilsendt en regning fra apoteket til din privatadresse
Læge
Vi samarbejder efter aftale med dig, med din praktiserende læge. Der er ikke tilknyttet en fast læge til Hegnsgården.
Vi har desværre ikke, mulighed for at ledsage dig til hospital, læge, speciallæge, tandlæge eller lignende.
Transport
Hvis du skal til undersøgelse eller behandling på hospitalet, er det hospitalet der arrangerer og betaler for transporten. Hvis dette
svigter, eller hvis du har behov for anden transport, foregår transporten med taxa for egen regning.
Fodterapeut og frisør
Der er mulighed for at bestille fodterapeut og frisør, der kommer udefra. Plejepersonalet kan evt. være behjælpelig med kontakten. Du skal betale kontant ved hver behandling.
Planmøder og opfølgningsmøder
Planmøde
Ca. 3 hverdage efter din ankomst afholdes planmøde. Dine pårørende er velkomne til at deltage sammen med dig.
Til mødet deltager din kontaktperson samt en ergoterapeut og/eller en fysioterapeut efter behov. Her sætter vi sammen mål og plan for dit rehabiliterings-ophold med udgangspunkt i dine ønsker og vores fælles faglige vurderinger. Desuden skønnes varigheden af dit ophold.
Inden mødet vil dine fysiske funktioner blive vurderet af terapeuterne.
Statusmøde
Statusmøde afholdes ca. 14 dage efter planmødet. Her evaluerer vi de opsatte mål, med henblik på evt. justering samt forventet udskrivningsdato.
Hvis forudsætningerne for døgnrehabiliteringen ændrer sig undervejs i forløbet tages stilling til andet tilbud.
Udskrivningsmøde
Før forventet udskrivelse, afholdes et udskrivningsmøde, hvor du, evt. dine pårørende, din kontaktperson, en visitator fra kommunen og i nogle tilfælde en terapeut mødes på din stue.
På mødet aftaler vi dato for udskrivelse og hvilken hjælp du har behov for at modtage derhjemme, samt om du har behov for yderligere træning.
Hjemmebesøg
Der kan være behov for et hjemmebesøg, hvor vi sammen ned dig kører til din bolig. Formålet med hjemmebesøget er at vurdere, om der skal ske ændringer i dit hjem i forhold til dit aktuelle funktionsniveau.
Ved hjemmebesøget inviteres ved behov repræsentant fra sagsbehandlende ergoterapeut, rehabiliterende ergoterapeut, og hjemmeplejen. Her vil vi i fællesskab afklare dit behov for hjælpemidler, personlig hjælp mm.
Økonomi
Rudersdal kommune fastsætter takst for opholdet, og betaling opkræves 1 gang om måneden bagud.
Pr. den 1.1. 2018 er taksten 151 kr. pr. døgn.
Opkrævningen sendes automatisk som faktura hjem til din bolig én gang om måneden. Du vil først modtage opkrævningen ca. den 20. i måneden.
Hvis du i forvejen modtager serviceydelser fra Rudersdal Kommune som du betaler for elektronisk, vil opholdet på
Hegnsgården ligeledes blive fratrukket dér.
Ind- og udflytning
Når du ankommer til Hegnsgården, bliver du modtaget af en medarbejder, der viser dig tilrette på din stue.
Vi arbejder ud fra en rehabiliterende tankegang, hvilket betyder, at personalet støtter og guider, men at du skal gøre så meget som muligt selv. Vi forventer, at du efter bedste evne deltager i de aktiviteter, der bliver planlagt i samarbejde med dig. Det gælder både dagligdags aktiviteter samt trænings- og rehabiliterende aktiviteter. Formålet er at opnå og/eller styrke færdigheder, som du kan bruge aktivt i din hverdag efterfølgende.
Kontaktpersoner
Under dit ophold vil du blive tilknyttet en kontaktperson fra plejepersonalet og fra terapien, der i samarbejde med dig, dine pårørende og det øvrige personale sikrer et godt og effektivt forløb.
Når du skal hjem igen
Hjemtransport skal du selv sørge for, hvad enten det er til dit eget hjem eller til plejehjem.
På udskrivningsdagen skal du forlade din stue kl. 10, så rengøringspersonalet kan gøre klar til næste borger.
Du er meget velkommen til at opholde dig på fællesarealerne til senere på dagen, hvis du har behov.
Du og dine pårørende skal som udgangspunkt selv sørge for at pakke dine ting sammen.
Hvor længe varer mit forløb?
Indhold og længde af et døgnophold afhænger af din konkrete situation. Sammen med dig udarbejder vi en rehabiliteringsplan, som justeres løbende. Så snart vi vurderer, at du kan være derhjemme med den nødvendige støtte, vil resten af dit genoptrænings- og rehabiliteringsprogram blive tilrettelagt ambulant.
Afslutning af forløbet
Før forventet udskrivelse, afholdes et udskrivningsmøde, hvor du, evt. dine pårørende, din kontaktperson, en visitator fra kommunen og i nogle tilfælde en terapeut mødes på din stue.
På mødet aftaler vi dato for udskrivelse, hvilken hjælp du har behov for at modtage hjemme, samt om du har behov for yderligere træning, eller andet kommunalt ophold.
Samarbejde med familie og venner
Der er ikke fast besøgstid, og dine gæster er altid velkomne på Hegnsgården. Vi opfordrer dog til, at man orienterer sig om, hvornår der er træning, spisetider mm., så man ikke kommer på de tidspunkter.
Vi beder om, at gæster forlader Hegnsgården senest kl. 22.00, således at vi kan sikre ro mellem kl. 22 og kl. 08.
Hvis der er behov for individuelle hensyn skal dette aftales med afdelingsleder eller centerleder.
Dine pårørende opfordres til at støtte op om de aftalte mål for opholdet ved fx at gå ture med dig inde eller ude, minde dig om selvtræningsøvelser, eller foreslå andre aktiviteter, der kan virke befordrende for din rehabilitering.
Ved besøgendes ophold i fællesarealer og ved kontakt til andre beboere, sætter vi pris på en positiv kommunikation om nærværende emner, som optager og interesserer de beboere, der har ophold i fællesarealer.
De besøgende bør understøtte en god stemning og medvirke til at skabe et givende miljø som skaber trivsel for de beboere, som opholder sig i fællesarealerne
Ældre- og Værdighedspolitik og Borgerdialogpolitik
ÆLDRE- OG VÆRDIGHEDSPOLITIK
Rudersdal Kommunes ældre- og værdighedspolitik afspejler den vision og de værdier, som kommunen lægger til grund, når borgere har brug for hjælp fra Sundheds- og Ældreområdet. Ældre- og værdighedspolitikken er samtidig et værdibaseret redskab for de ansatte i deres daglige arbejde.
BORGERDIALOGPOLITIK
Rudersdal Kommune er borgernes fællesskab. En god dialog mellem borgere, politikere og medarbejdere er afgørende for fællesskabets udvikling.
Kommunalbestyrelsen tror på, at den gode dialog skaber bedre løsninger og bidrager til at gøre Rudersdal Kommune til en attraktiv kommune. Formålet med dette kodeks for den gode dialog er at fremhæve de værdier, som kommunen som myndighed og servicevirksomhed vil lægge vægt på i dialogen med borgerne.
Mad- og måltidspolitik
VISION
Mad- og måltidspolitikken på Hegnsgården skal medvirke til, at den enkelte beboer får en god oplevelse og velsmagende mad, og samtidig sikre, at de ernæringsmæssige behov hos den enkelte beboer bliver opfyldt.
MÅL
- At sikre den enkelte beboer størst mulig livskvalitet, velbefindende og funktionsniveau.
- At sikre fokus på det rette ernæringstilbud til den enkelte beboer.
- At skabe en fælles ramme for tilbud af mad i afdelingerne.
RÅVARER
Maden bliver så vidt muligt blive lavet af friske råvarer. Der bliver lagt stor vægt på at bruge årstidens produkter. Rudersdal kommune har besluttet, at ved udgangen af 2020 skal minimum 60% af råvarerne være økologiske.
TILBEREDNING
Tilberedning af maden sker i vores produktionskøkken, hvor der er kostfagligt personale ansat køkkenet er bemandet fra kl. 6.30-18.00.
I det ud omfang det kan lade sig gøre, færdigøres maden på afdelingerne.
Menuens tilberedning vil tage udgangspunkt i, at de fleste beboere er småtspisende og der vil blive lavet mad efter "principper for småtspisende".
PRINCIPPER FOR SMÅTSPISENDe
- Brug fede levnedsmidler til maden, da beboerne har behov for meget fedt.
- Saucen skal være tilsat fløde.
- Kun små mængder kartofler, grønt og frugt.
- Servér mange små måltider.
MÅLTIDER
Morgenmaden mellem kl 8-10
Består af surmælksprodukter, morgenmadsprodukter, havregrød, øllebrød, brød, ost, marmelade og frugt efter beboernes ønske. Søndag kan der efter ønske serveres krydderboller, Ved specielle lejligheder kan der serveres røræg og bacon. Hvis der ønskes blødkogte æg, kan de tilberedes i fælleskøkkenet, og æggene opbevares i køleskabet på afdelingen.
Mellemmåltid formiddag:
Der tilbydes drikke og eventuelt frugt. Til småtspisende tilbydes et ernæringsrigt mellemmåltid i form af koldskål, energidrik, chokolade, is eller varm kakao med flødeskum.
Frokostmåltidet ca. kl. 12.30
Der serveres brød og pålæg efter planlagt menuplan, som skal overholdes, da den er planlagt ud fra beboernes ønsker, samt et ernæringsmæssigt perspektiv. Der skal serveres 3 slags pålæg, sild og ost daglig, ca 1 gang om ugen serveres der enlun ret. Maden bliver anrettes og pyntes så den fremstår appetitvækkende og lækker, og danne grundlag for et hyggeligt måltid.
Eftermiddag ca. kl 14
Der serveres brød eller kage og eventuelt frugt.
Aftensmåltidet kl. 18
Der serveres hovedret og enten forret eller dessert, som er efter planlagt menuplan. Der kan som hovedregel ikke ændres på menuen, da den er bestemt af beboerne samt ud fra et ernæringsmæssigt perspektiv.
Sen aften
Der serveres kage, småkage eller ostemad.
Der tilbydes i løbet af dagen juice, saft, kaffe, the og mælkevarer efter behov. Øl, sodavand og vin kan købes.
Det samlede kosttilbud sikrer, at borgerne får dækket deres ernæringsbehov. Derfor er det vigtigt at borgerne tilbydes alle måltider. Hvis borgerne ikke kan indtage alle måltider, skal det overvejes om der skal tilbydes andre indsatser.
MÅLTIDERNE
Måltiderne er for mange mennesker nogle af dagens højdepunkter. Vi lægger vægt på, at de foregår i en god atmosfære. Ved måltidet tager vi hensyn til den enkelte beboers behov, og som udgangspunkt spiser beboerne i fællesstuen. Beboerne kan hvis behovet er der spise på egen stue, men skal så vidt muligt selv være med til at hente maden i køkkenet.
I fællesstuen deltager minimum 2 medarbejdere i måltiderne og tilbyder hjælp i nødvendigt omfang. De sørger for at skabe en samtale ved bordet og inddrage alle i samtalen. Dette skal sikre, at alle føler sig velkomne og styrke appetitten. Der er fokus på beboerne og deres appetit, så der hurtigt kan reageres, hvis der sker en ændring. Unødige forstyrrelser begrænses mest muligt, her tænkes op unødvendig gennemgang og færdsel gennem afdelingerne, oprydning mv. Vi skal give os god tid til det hyggelige måltid, som bør vare en time.
Hvert måltid skal indbyde til hygge. Bordet skal dækkes pænt, gerne med blomster og gerne med beboernes hjælp. Ved festlige lejligheder kan der bruges kulørte servietter og duge. Maden serveres på fade for at sikre individuelle behov og for at skabe en hjemlig atmosfære.
MENUPLAN
Der udarbejdes en menuplan for en uge af gangen for frokosten, og for en måned af gangen for aftensmåltidet. Hovedvægten i menuplanen lægges på traditionelle danske retter for at sikre beboernes tryghed og genkendelse af maden. Der lægges vægt på, at der i weekenden og helligdage serveres søndagsretter. I planlægningen tages der hensyn til årets traditioner og fester. Der vil blive vist individuelle hensyn til særlige behov på grund af allergi, kultur og religion.
De køkkenfaglige medarbejdere er ude og spise på afdelingerne 2 gange om ugen, hvor de snakker med beboerne om deres ønsker m.m.
HYGIEJNE
Maden skal til enhver tid overholde gældende fødevarelovgivning. Der bliver dokumenteret egenkontrol i køkkenet, og kontrolbesøg dokumenteres ved ophæng i indgang til huset og på hver afdeling.
INDIVIDUELLE ERNÆRINGSMÆSSIGE HENSYN
Beboernes behov for ernæring og diæter er i centrum og aftales med kontaktperson og Økonoma.
Der vil være opmærksomhed på tand- og synkestatus, der kan betyde, at der skal serveres mad med ændret konsistens.
Beboerens BMI vil blive beregnet ved indflytning og efter behov. Er der behov for det bliver borgerne ernæringsvurderet, dette gøres af det kostfaglige personale.
Ved lavt BMI under 24 vil der blive iværksat ekstra opmærksomhed på beboerens ernæring. Der vil være opmærksomhed på utilsigtet vægttab.
Der skal altid udarbejdes en handleplan ved øget opmærksomhed på faldende/stigende vægt hos den enkelte beboer. Beboer og evt. familie skal orienteres og inddrages i konsekvenserne af faldende/stigende ernæringsstatus. Hvis denne ikke ønsker en særlig ernæringsindsats, skal det dokumenteres. Kostfaglig konsulent skal altid konsulteres ved afklaring.
Virksomhedsplan
Hvert år udarbejder vi en Virksomhedsplan for Hegnsgården. Du kan læse virksomhedsplaner ved at klikke på nedenstående links.
Pjecer og anden information
Nedenfor kan du finde pjecer, der kan have din interesse:
Medarbejderne på Rehabiliteringscenter Hegnsgården
På Plejecenter Hegnsgården er der ca. 80 ansatte, fordelt på følgende faggrupper:
Sygeplejersker
Social- og sundhedsassistenter, plejehjemsassistenter
Social- og sundhedshjælpere, sygehjælpere
Ledende Økonoma
Ernæringsassistenter
Fysio- og ergoterapeuter
Oldfrue og Serviceassistent
Teknisk Servicemedarbejdere
Sekretær
Medarbejderne er i forskellige afdelinger. Hvert afdeling har et team med en afdelingsleder og forskellige grupper af social- og sundhedsfagligt uddannede medarbejdere. Afdelingerne har ligeledes Fysio- og ergoterapeuter og ernæringsassistenter tilknyttet afdelingen.
Medarbejderne er gode til både at arbejde i deres afdeling og hjælpe hinanden på tværs af afdelingerne, og til at arbejde selvstændigt under ansvar, og ud fra en anerkendende tilgang. Her er stor gensidig tillid, og et rigtig godt arbejdsmiljø. Vi opnår gode resultater i arbejdet, og det giver ægte arbejdsglæde.