Ny skolestruktur
Følg med i Skolestrukturudvalgets arbejde for en styrket skolestruktur og bedre udskoling.
Rudersdal er udfordret af et faldende elevtal, og det kan blive et alvorligt fagligt og økonomisk problem for skolerne de kommende år. Derfor er der nedsat et midlertidigt bredt sammensat udvalg, som skal komme med forslag til en styrket skolestruktur og bedre udskoling. Følg udvalgets arbejde her og dyk ned i baggrundsinformation, analyser mm.
Du kan altid finde materiale fra seneste møde i Strukturudvalget herunder.
Læs en sammenfatning af de første tre møder i Skolestrukturudvalget her.Børne- og Skoleudvalget behandler HovedMEDs forslag til ændret struktur på Børne- og Skoleområdet med fokus på at styrke udskolingen.
Se dagsorden fra den 2. maj 2018
Børne- og Skoleudvalg genbehandler sag om styrket skolestruktur.
Se dagsorden fra den 15. august 2018
Børne- og Skoleudvalget førstebehandler udkast til kommissorium for nyt midlertidigt udvalg, der skal arbejde med en ændret skolestruktur. Udkastet behandles også på Skoleforum den 18. september
Se dagsorden fra den 12. september 2018
Børne- og Skoleudvalget indstiller kommissorium til kommunalbestyrelsens godkendelse.
Se dagsorden fra den 3. oktober 2018
Den 24. oktober 2018 vedtog Kommunalbestyrelsen kommisoriet for det nye opgaveudvalg.
Dagsorden for mødet
Se dagsorden og referat til mødet den 29.10 her
Materiale og oplæg
Oplæg ved skoleledere Heidi Munch Jacobsen fra Birkerød Skole og Kristine Juel Sklander fra Nærum Skole omkring, hvad den gode skole skal kunne. Hvilke færdigheder skal elever og lærere have? Hvilken viden har børn brug for? Hvordan skal vi gøre det?
Visuelle referater
Under hvert udvalgsmøde vil de vigtigste pointer og hovedbudskaber i ord og streg blive præsenteret , Visuelle referater er tegninger, der bliver tegnet i løbet af udvalgsmødet for at illustrere de vigtigste pointer. Visuelle referater hjælper til at skabe medejerskab og tydeliggøre vigtige pointer og indhold.
Visuelt referat af oplæg
Visuelt referat af velkomst af udvalgsformand Jens Darket (V) og oplæg fra Heidi Munch Jacobsen fra Birkerød Skole og Kristine Juel Sklander fra Nærum Skole:
Visuelt referat af gruppearbejde
Visuelt referat af gruppearbejde, hvor fire bredt sammensatte grupper skulle arbejde med at sætte ord på, hvad en god skole er:
Videointerview
På hvert udvalgsmøde giver vi ordet til et udvalgsmedlem. Stafetten starter hos udvalgsformand Jens Darket (V), som fortæller om baggrunden for udvalget, og hvordan udvalget kommer til at arbejde fremover.
Dagsorden til mødet
Se dagsorden til mødet den 14.11 her
MATERIALE OG OPLÆG
Udviklingschef i Skoleområdet, Martin Gredal præsenterede fem bud fra forskningensverden, der er gensidigt afhængige af hinanden for at understøtte den gode skole. Martin Gredal bruger desuden sine egne erfaringer fra sit tidligere abejde i Ballerup Kommune med udvikling af ny skolestruktur.
VISUELLE REFERATER
Under hvert udvalgsmøde vil de vigtigste pointer og hovedbudskaber i ord og streg blive præsenteret , Visuelle referater er tegninger, der bliver tegnet i løbet af udvalgsmødet for at illustrere de vigtigste pointer. Visuelle referater hjælper til at skabe medejerskab og tydeliggøre vigtige pointer og indhold.
VISUELT REFERAT AF OPLÆG
Visuelt referat af oplæg ved udviklingschef i Skoleområdet, Martin Gredal.
VISUELT REFERAT AF GRUPPEARBEJDE
Visuelt referat af gruppearbejde, hvor fire bredt sammensatte grupper skulle arbejde med at sætte ord på, hvad en rammevilkårene for en god skole er:
VIDEOINTERVIEW
På hvert udvalgsmøde giver vi ordet til et udvalgsmedlem. Stafetten går videre til skolebestyrelsesformand Sophie Lorensen fra Sjælsøskolen, som fortæller om sin rolle i udvalget, og hvordan udvalgets møder er gået.
DAGSORDEN TIL MØDET
Se dagsorden til mødet den 5.12 her
MATERIALE OG OPLÆG
Oplæg ved Helle Bjerg, PHD., souschef og pædagogisk leder, skolen på Grundtvigsvej, Frederiksberg
VISUELLE REFERATER
Under hvert udvalgsmøde vil de vigtigste pointer og hovedbudskaber i ord og streg blive præsenteret , Visuelle referater er tegninger, der bliver tegnet i løbet af udvalgsmødet for at illustrere de vigtigste pointer. Visuelle referater hjælper til at skabe medejerskab og tydeliggøre vigtige pointer og indhold.
VISUELT REFERAT AF OPLÆG
Visuelt referat af oplæg ved Helle Bjerg, PHD., souschef og pædagogisk leder, skolen på Grundtvigsvej, Frederiksberg
VISUELT REFERAT AF GRUPPEARBEJDE
Visuelt referat af gruppearbejde, hvor fire bredt sammensatte grupper skulle arbejde med at sætte ord på, hvad en rammevilkårene for en god skole er:
VIDEOINTERVIEW
På hvert udvalgsmøde giver vi ordet til et udvalgsmedlem. Stafetten går videre til elevrådsrepræsentant Benjamin Hilton fra Trørødskolen, som fortæller om sin rolle i udvalget, og hvordan udvalgets møder er gået.
DAGSORDEN TIL MØDET
Se dagsorden til mødet den 10.01. her
MATERIALE OG OPLÆG
Oplæg om skolestruktur og skolernes økonomiske 'drivere' ved Martin Tinning, skolechef og Martin Gredal, udviklingschef i Rudersdal Kommune.
VIDEOINTERVIEW
På hvert udvalgsmøde giver vi ordet til et udvalgsmedlem. Stafetten går videre til fællestillidsrepræsentant for lærerene Marianne Toftgaard, som fortæller om sin rolle i udvalget, og hvad hun lægger særligt vægt på
i processen.
Udvalget for en styrket skolestruktur inviterer til minikonference om fremtidens folkeskole i Rudersdal
Det sker: 17. januar 2019, Kl. 16.00-19.00, Nærum Gymnasium, Nærum
Hovedgade 30, 2850 Nærum
Program
Hvad skaber kvalitet i folkeskolen?
Lars Qvortrup, professor ved DPU, Aarhus Universitet og leder af Nationalt
center for skoleforskning
Vi ved i dag meget om, hvad der skaber kvalitet i folkeskolen. Men hvornår er
undervisningen god?
Se video af oplægget med Lars Qvortrup
Hvorfor investere i folkeskolen?
Christine Antorini, direktør for LIFE-læringscenter under Novo Nordisk Fonden
og tidl. Undervisningsminister
Naturfag, it og teknologi er blevet den nye fælles satsning ind i skolerne for mange
virksomheder og organisationer. Men er det tilstrækkeligt for fremtidens folkeskole?
Se video af oplægget med Christine Antorini
Hvad betyder det for Rudersdal?
Debat med udvalget for en styrket skolestruktur.
DAGSORDEN TIL MØDET
Se dagsorden til mødet den 21. februar her:
På baggrund af kommissoriet og drøftelserne på udvalgets møde den 10. januar har Skoleområdet udarbejdet et forslag til modelkriterier.
Fakta om Rudersdal Kommunes skoler
Supplement til konsekvenser af elevtalsprognosen
Skolestrukturelle scenarier I Rudersdal Kommune
Befolkningsprognose behandlet i Økonomiudvalget den 20.02.2019
Den 7. marts afholdes borgermøde på Nærum Gymnasium kl. 17.00-19.30. Alle med interesse for skolestrukturen i Rudersdal Kommune er inviteret. På mødet vil der være en præsentation af, hvorfor det er vigtigt at se på den fremtidige skolestruktur. Derudover vil der være gruppedialoger med mulighed for at komme med input og bekymringer i forhold til udvalgets videre arbejde. Endelig vil der være en afsluttende plenumdebat, hvor alle kan stille spørgsmål til skolestrukturudvalget.
Tilmelding til borgermødet kan ske via dette link.
Her er det også muligt at tilkendegive særlige temaer, som ønskes belyst. Tilmelding kan ske indtil den 3. marts 2019.
Materiale følger
Udvalget skal indstille modelforslag for en styrket skolestruktur og en bedre udskoling til Kommunalbestyrelsen ved udgangen af marts 2019.
Eventuelle ændringer af skolestrukturen vil tidligst realiseres fra skoleåret 2020/21.
At lære at lære mere
Se hvad vi arbejder for i Rudersdals skoler.
Udvalget har til opgave at indstille modelforsalg for en styrket skolestruktur og en bedre udskoling til Kommunalbestyrelsen med udgangen af marts 2019. Udvalgets arbejde offentliggøres løbende på siden.
Udvalget består af:
- Børne- og Skoleudvalget
- Skolebestyrelsesformanden fra hver skole
- 2 fælledstillidsrepræsentanter fra BUPL (Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund), DLF(Rudersdalkredsen) og
- 1 fra Skolelederforeningen
- 2 skoleledere
- 3 skoleelever
Udvalgets opgave
På baggrund af et faldende elevtal er det § 17, stk. 4 udvalgets opgave at udarbejde modeller, der sikrer skolerne de nødvendige ressourcer til et stærkt fagligt miljø på alle klassetrin. Der skal også sikres et stærkt udskolingstilbud, der lever op til regeringens mål for udskoling.
Modellerne skal give skolerne et solidt fagligt og økonomisk fundament. Skolerne skal have en struktur og en størrelse, hvor de har en robust klassedannelse igennem hele skoletiden.
Modellerne skal medvirke til realisering af Rudersdal Kommunes ambi-tiøse mål i Børne- og Ungepolitikken.
Modellerne skal tage udgangspunkt i den nyeste forskning, evidensba-serede metoder og best practice indenfor etableringen af fagligt stærke og bæredygtige skoler.
Modellernes økonomiske, juridiske og personalemæssige konsekvenser skal fremgå.
Læs hele udvalgets opgave:
Udvalget har udarbejdet forslag til en række modelkriterier, som du kan finde her:
Rammerne for tilrettelæggelse af Rudersdal Kommunes skolevæsen er styret af folkeskoleloven.
Her kan du finde relevante politiske vedtagne rammer for Rudersdal Kommune.
Styrelsesvedtægten er de lokale rammer for skolens virksomhed:
Børne- og ungepolitikken er det fælles grundlag for arbejdet med børn og unge fra 0-18 år.
Rudersdal Kommune indgår sammen med Gladsaxe Kommune og Gentofte Kommune i det tværkommunale udviklingssamarbejde på folkeskoleområdet ’Alle børn skal lære at lære mere’
En analyse af skolernes rammevilkår i forbindelse med elevtalsudviklingen
I Rudersdal Kommune besluttede Børne- og Skoleudvalget i 2016 at nedsætte en række kommisorier for at analysere og synliggøre de rationaler, der gør, at skolerne fortsat har økonomiske rammer og vilkår til at løse deres kerneopgaver. Efterfølgende er der udarbejdet analyser, som blandt andet handler om:
Rudersdal Kommune gennemførte for anden gang en undersøgelse af forældrenes tilfredshed med kommunens skoler.
På kortet over Rudersdal Kommune er det muligt at få et overblik over skoler, skoledistrikter mv.
Rudersdal Kommunes befolkningsprognose anvendes blandt til at vurdere behovet for pladser i dagtilbud, skoler og skolefritidsordninger.
Masterplanen på dagtilbudsområdet 2018 er Rudersdal Kommunes styringsværktøj for at sikre børnehusenes fysiske rammer og placering i forhold til de aktuelle behov og økonomiske muligheder.
Den gode skole er en kvalitetsmodel, der skal sikre, at alle kommunens børn får den bedst tænkelige skolegang.
Ejendomsrapporter for Rudersdal Kommunes skoler
Fakta om Rudersdal Kommunes skoler
Her kan du læse om andre kommuners erfaring og evaluering af ny skolestruktur
Udgivelser fra Danmarks evalueringsinstitut (EVA)
Rapport om Elevernes oplevelse af skoledagen og undervisningen.
Rapport om God undervisning set med elevernes øjne
Udgivelser fra det nationale forsknings- og analysecenter for velfærd (VIVE)
De yngste elevers hverdag i folkeskolen
Udgivelser fra Ministeriet for børn, undervisning og ligestilling
Udgivelser fra Center for udvikling af folkeskolen
Pixi om elevcentreret ledelse
Udgivelser fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Skoleområdet
Stationsvej 36 |
3460 Birkerød |
skoleomraadet@rudersdal.dk |
Tlf: 46 11 00 00 |
Fax: 46 11 12 11 |
Åbningstider
Mandag - tirsdag | 10 - 15 |
Onsdag (kun efter aftale) | 10 - 15 |
Torsdag | 10 - 17 |
Fredag | 10 - 13 |