Vedbæk Skole mødes online med alle elever hver dag

Vedbæk Skole er ligesom resten af Danmark ramt af coronavirus, og dermed er skolerne i Rudersdal Kommune lukket ned og klasseværelserne tomme. Men helt lukket er skolerne dog ikke - tværtimod. Skolerne har fundet sig til rette med den nye virkelighed, og Vedbæk Skole har taget udfordringen op.

 
Godt nok er der ingen elever på skolen, men de er alle tilstede i de digitale klasserum sammen med deres lærer. Allerede mandagen efter regeringen havde varslet alle landets skoler for lukkede, var hele Vedbæk Skole gået online på det digitale samarbejdsværktøj, Teams. 
 
Her fortæller IT-vejleder og lærer Claus Bach, hvordan de har grebet det an ude på skolen:
”Jeg er virkelig imponeret over, hvor hurtigt vi har fået den digitale fjernundervisning op at stå. Vi samlede en gruppe bestående af it-vejledere, ledere og pædagogisk personale, som kiggede på, hvordan vi bedst muligt kan lave fjernundervisning. Her testede vi systemet af og samlede erfaringer fra de andre lærere. Nu har vi ’godmorgen møder’ på hele skolen for alle 0-9.klasser”.
 

Struktur og samarbejde

Udover den åbenlyse fordel ved at lærere og elever mødes på den digitale platform, hvor de kan se hinanden, så er platformen også med til at skabe en struktur og et socialt bånd for alle medarbejdere i deres hverdag.
”Den digitale platform understøtter de professionelle læringsfællesskaber (PLF), som danner rammen for, hvordan vi får en fuldt fungerende skole via fjernundervisning og sikrer at eleverne udfordres og bliver så dygtige som mulige. Vores medarbejdere holder online møder på tværs af årgange og koordinerer undervisningen, ligesom der også bliver holdt fælles personalemøder hver fredag. Der bliver sågar holdt en online ’fredagsbar’ efter skoletid”, fortæller skoleleder Charlotte Brüchmann. 
 
Det kan være svært for lærere at lave fjernundervisning uden en platform, hvor man mødes. Med det digitale samarbejdsværktøj er det muligt for skolens lærere at se, hvornår eleverne løser opgaverne, og hvordan de giver den nødvendige hjælp og feedback.
 
”Nu har vi en meget større interaktion og fornemmelse af, hvor eleverne er henne. Det er vigtigt, at børnene står op, er klar til skolen og arbejder på samme tidspunkt. På den måde kan vi som lærere hjælpe og stå til rådighed og dermed også flytte meget af arbejdsbyrden fra forældrene over på os, så vi står for undervisningen”, fortæller IT-vejlederen. 
 

Ro i klassen

Når IT-vejleder og lærer, Claus Bach toner frem på skærmene hjemme hos eleverne i 1. klasse, så ligner det til forveksling en helt almindelig morgen i skolen. Claus starter med at sikre at alle elever er på, og imens er eleverne stille. Eleverne har lært at række fingeren op ved at bruge chatten og slå deres mikrofon til og fra.  De kan også sende en virtuel tommelfinger som feedback, chatte, gå i grupper og arbejde sammen eller dele deres projekter med hinanden.
 
”Mens vi er tvunget til at bruge den digitale platform, giver det digitaliseringen af skolen et stort løft. Vi har elever fra de mindre klasser, som laver gruppearbejde over Teams. De deler projekter, hvor de samarbejder i samme dokument. De laver legeaftaler via videoopkald. Det er ret vildt, hvor meget vores børn egentlig kan med det digitale medie”, fortæller Claus.
 
Han fortsætter:
”Jeg er sindssyg stolt af at være en del af det. Gennem et fantastisk samarbejde mellem skole og hjem, har vi formået at flytte skoledagen hjem i stuerne, hvor der trods udfordringer, er mulighed for virkelig at udvikle os fagligt. Det har været en hård fødsel for mange, og der var et hav af spørgsmål og usikkerhed forbundet med det. Men nu kører det rigtig godt og det føles som en mere normal skoledag, bare på en ny måde. Jeg er virkelig overrasket over, hvor godt at det fungerer. Vi kunne heller ikke have gjort det uden forældrenes opbakning”, erkender Claus Bach. 
Fakta
Vedbæk Skole holder digitale møder for alle deres elever i klasserne fra 0-9. klasse samt alle medarbejdere på tværs af årgange.
Vedbæk Skole har fornylig lavet en undersøgelse, hvor de kan se, at 2/3 af de yngste elever kan komme på Teams uden forældres hjælp. De håber derfor på, at de inden længe kan lave en skoledag uden så stor forældreinvolvering.
Hvis regeringen forlænger perioden, eller kun laver en gradvis åbning for skolerne efter påske, så er Vedbæk Skole klar til at bringe projektet inde i fase to, hvor de skaber egentlige skoleskemaer og fagblokke, hvor elever og lærere sidder sammen i de digitale klasselokaler.
 
Kontaktinfo:
Claus Bach, IT-vejleder og lærer på Vedbæk Skole: tlf.: 23 23 16 70  og e-mail: cbach@rudersdal.dk