Hop til hovedindhold
Nyhed

Stor ekstraregning for affald til borgerne i Rudersdal

Kommunalbestyrelsen har på sit møde 30. oktober godkendt et ekstraordinært affaldsgebyr for 2024 og 2025.

Både næste år og i 2025 bliver det voldsomt dyrere for borgerne i Rudersdal Kommune at få hentet affald. Det har kommunalbestyrelsen besluttet på et ekstraordinært møde 30. oktober på baggrund af en anbefaling fra bestyrelsen i forsyningsselskabet Norfors.

For en typisk familiebolig med en standardbeholder til rest- og madaffald, der tømmes hver 14. dag, vil det betyde en øget betaling på ca. 2.000 kr. i 2024 – til et samlet gebyr på ca. 3.900 kr. For 2025 vil der være tale om en noget mindre ekstra betaling.

”Jeg er meget ked af, at vi er nødt til at sende så store ekstraregninger til borgerne, og jeg ved, det kan være en økonomisk belastning”, siger borgmester Ann Sofie Orth (C), Rudersdals repræsentant i bestyrelsen for Norfors. ”Men vi er under pres på grund af ny lovgivning, og derfor er det desværre den eneste realistiske løsning lige nu og her.”

De ændrede takster rammer alle de fem kommuner, der udgør Norfors’ ejerkreds, men stigningerne vil variere fra kommune til kommune.

Den samlede regning fra Norfors til de fem ejerkommuner vil være 213 mio. som fordeles efter indbyggertal. Rudersdal Kommunes andel heraf vil være ca. 57 mio. kr.

Den ekstraordinære betaling skal efterfølgende fordeles på de affaldstakster, der vedrører affald, som behandles på Usserødværket.

Liberalisering af affaldsenergisektor

Sagens kerne er en ny lov, som liberaliserer sektoren for affaldsenergi. De nye rammer betyder, at kommunerne fra 1. juli 2025 ikke længere kan aflevere deres affald på deres egne anlæg til affaldsforbrænding, men i stedet skal sende opgaven i offentligt udbud.

Norfors bliver ramt hårdt af den nye lovgivning, fordi selskabet står med en relativt ny ovn på Usserødværket med en stor gæld på ca. 750 mio. kr. Derfor kan selskabet komme til at stå i en meget vanskelig situation, når der skal konkurreres om kommunernes affald.

Da anlægget blev bygget, gav lovgivningen ret til at afskrive det lån, der blev optaget, over affaldstaksten og varmepriserne frem til 2047. Men med den nye lov har kommunerne kun frem til 1. juli 2025 ret til at opkræve affaldssidens andel af restgælden over taksterne.

Alternativt ville der senere komme en udgift, som kommunen skulle dække over skatten, hvis ikke gælden var nedbragt, inden Norfors skal konkurrenceudsættes og udskilles i et selvstændigt selskab i 2025.

”Jeg håber, at den aktuelle beslutning, som desværre rammer borgerne hårdt på pengepungen, trods alt kan føre til, at vi får et robust og stærkt affaldsenergiselskab, der vil være konkurrencedygtigt, når området gives frit i 2025”, siger Court Møller (B), formand for Klima- og Miljøudvalget.

Samtlige kommunalbestyrelser / byråd i de fem kommuner har behandlet anbefalingen fra Norfors i oktober 2023. De øvrige kommuner i samarbejdet er Allerød, Fredensborg, Helsingør og Hørsholm.

Kampen fortsætter på Christiansborg

Men selv om borgerne nu står til at få store ekstraregninger for affald, er det ikke sikkert, det sidste ord er sagt.

Allerede inden vedtagelsen af den nye lov har Norfors peget på, at der er tale om et vidtgående indgreb, som betyder ekspropriation efter grundloven. Og dette er ejerkommunerne enige i:

Borgmester Ann Sofie Orth siger:

”Ejerkredsen mener, det er helt urimeligt, at Norfors og kunderne skal rammes så hårdt. Vi står i en ekstrem situation, hvor de fem kommuner nu er tvunget til at betale en meget dyr regning i løbet af kun to år. Det er ikke i harmoni med den måde, det normalt fungerer på. Loven er ændret af staten, og derfor er det også staten, der skal betale for den økonomiske urimelighed, der opstår som følge af den nye lov.”

Norfors bliver altså i første omgang nødt til at sende regningen til ejerkommunerne, men samtidig forbereder Norfors en sag mod staten, som vil sende regningen tilbage til Christiansborg.

Sådan vil taksterne stige

Takststigningen gælder beholdere til restaffald samt rest-/madaffald. For en enfamiliebolig betyder ændringen, at prisen for en standardbeholder til rest/madaffald med tømning hver 14. dag vil stige til 3.910 kr. om året – dvs. en øget betaling på omkring 2.000 kr.

De aktuelle takstforhøjelser er høje, men dog midlertidige.

Fælles affaldsbeholdere i etagebyggeri

Da ejendomme med fælles affaldsbeholdere har forskellige størrelser og antal beholdere til restaffald, kan der ikke laves samme regnestykke for boliger i etageejendomme.

Som eksempel skal en etagebebyggelse med 24 lejligheder, der er tilmeldt 3 x 660 l. restaffald og 1 x 400 l madaffald (ugetømning) i 2024 betale 2.310 kr. pr. boligenhed (lejlighed) for rest- og madaffald mod 606 kr. som var den takst som kommunalbestyrelsen tidligere har godkendt.

Det svarer til en stigning pr. lejlighed på 1.612 kr. om året.

Også virksomheder påvirkes

Også virksomhederne påvirkes af takststigningerne: For virksomheder, der benytter kommunens restaffaldsordning, betales en markedspris. Prisen for en 240 l restaffaldsbeholder med ugetømning vil i 2024 være 5.833 kr. inkl. moms.

Opkrævning af taksterne hos private husstande sker via ejendomsbidraget og betales i to rater i januar og juli 2024. Grundejere kan allerede se det beløb, der skal betales, fra begyndelsen af december.