Spring til indhold

Digitale værktøjer skal understøtte dagpengeindsatsen

Da beskæftigelsesindsatsen og de sædvanlige krav til ledige blev suspenderet i foråret, valgte man i Rudersdal Kommune at forsøge sig med en beskæftigelsesindsats, som var baseret på frivillig deltagelse. Kommunens erfaringer var, at langt de fleste gerne ville deltage, og at samtalerne var meget konstruktive også sammenlignet med de obligatoriske samtaler.

De erfaringer vil kommunen også gerne bruge i kontakten med borgerne i 2021. I Rudersdal Jobcenter betyder det, at de ledige, der kan, bliver tilbudt en digital beskæftigelsesindsats med online værktøjer som webinarer og virtuelle samtaler. Til det formål har kommunen netop indkøbt en online platform, som bliver rullet ud i det nye år.

En af de ledige, som allerede har deltaget i en digital workshop, er den nyuddannede sociolog, Nanna Jacobsen.

- Den digitale workshop jeg deltog i fungerede fint. Jeg fik både ny viden, og der var et digitalt rum, hvor jeg kunne møde andre, der står i samme situation som mig. På den måde var det på linje med det, jeg ville have fået til en fysisk workshop. Det at workshoppen foregik virtuelt, har også været dejligt, fordi det betød, at jeg kunne deltage hjemmefra, hvilket gjorde det meget mere fleksibelt, siger Nanna Jacobsen.

Akademikeren Signe har fået job fra januar 2021, men da hun var ledig dimittend, deltog hun både i fysiske og virtuelle samtaler med jobcenteret. Hun kan derfor sammenligne de to og er mest begejstret for de virtuelle samtaler:

- Jeg blev enormt glad, da jeg fik at vide, at møderne skulle foregå virtuelt den næste periode. Det har fungeret lige så godt som de møder, hvor jeg skulle møde fysisk op. Dialogen har fungeret på samme måde, og det har været det samme, vi har snakket om. Fordi det foregik over Teams, har vi både kunnet se hinanden og haft mulighed for at lave skærmdeling, når det var nødvendigt. Efter min mening har møderne endda fungeret bedre online, fordi det har været mere effektivt, da der har været en mere struktureret dagsorden. Min følelse af, hvordan mødet er gået, har også været bedre, uden at jeg rigtigt kan sige hvorfor, og så har jeg sat stor pris på den fleksibilitet, de virtuelle møder giver, siger Signe.

Fremadrettet vil nyledige i Rudersdal Jobcenter blive mødt af en introduktionsvideo fremfor et fysisk møde, som informerer om, hvad man kan forvente sig i et ledighedsforløb, samt reglerne om ret og pligt.

Ifølge kommunalbestyrelsesmedlem, Randi Mondorf, er det et positivt tiltag:

- Det er vigtigt, at vi i Rudersdal Kommune bevæger os med tiden. Under forårets nedlukning var vi nødt til at nytænke vores kommunikation med borgerne, og de digitale værktøjer blev implementeret på rekordtid. De erfaringer, det gav os, er vigtige at tage højde for, når vi planlægger vores videre arbejdsgange. Derfor glæder det mig, at der også i 2021 er mulighed for at anvende digitale løsninger til de ledige, som klarer sig bedst. På den måde er det mere fleksibelt, og der er flere ressourcer til den gruppe ledige, som måske har brug for mere støtte og hyppigere samtaler, siger Randi Mondorf.

Fakta

Det er et lovkrav, at ledige skal deltage i seks samtaler i løbet af det første halve år, hvoraf to af samtalerne afholdes sammen med den lediges a-kasse. I den efterfølgende periode vil jobcenteret tilpasse antallet af samtaler ud fra den lediges behov.

Andre digitale tilbud fra Jobcenteret kunne f.eks. være: Teams-møder for en mindre gruppe ledige akademikere, hvor man udnytter fælles erfaringer i små netværk, samt en række videoer om CV og jobsøgning.