1600 børnehavebørn uddannes til Refleksbetjente

Nu går vi den mørke tid i møde, hvor der skal gøres en ekstra indsats for at sikre synlighed i trafikken. I Rudersdal Kommune skal mere end 1600 børnehavebørn fra 39 børnehaver lære andre børn og voksne om vigtigheden af reflekser.

I disse uger bliver der uddannet mere end 1600 Refleksbetjente i 39 børnehaver i Rudersdal Kommune, når Børneulykkesfonden i samarbejde med Codan Forsikring sætter fokus på synlighed i mørket og fordelene ved at bruge reflekser.

Og der er god grund til at sætte fokus på den lille glimtende brik, for den reducerer risikoen for at blive påkørt med 85 procent, når det er mørkt.

Når de mere end 1600 børn i Rudersdal Kommune uddannes til Refleksbetjente, lærer de blandt andet, hvorfor det er vigtigt at bruge reflekser, hvor reflekserne skal sidde, og hvor længe reflekser kan holde, før effekten aftager. Det gør de små Refleksbetjente i stand til at hjælpe andre børn og voksne med at have styr på reflekserne både på dem selv og på cyklen.

I Rudersdal vil man gerne være med til at skabe gode refleksvaner hos kommunens børn, og man har derfor valgt, at alle børnehavebørn skal uddannes til Refleksbetjente i år:

”Det er vigtigt, at børn tidligt lærer, hvordan de er sikre i trafikken. Nu går vi en mørk tid i møde, og her kan reflekser være med til at skabe tryghed og synlighed i trafikken. I Rudersdal Kommune vil vi gerne lære vores børn om vigtigheden af at bruge reflekser i den mørke tid, og derfor har vi valgt, at alle børnehavebørn skal uddannes til Refleksbetjente i år,” siger Court Møller, formand for Miljø- og Teknikudvalget i Rudersdal Kommune.

Uddannelse i børnehøjde

Når de mange børnehavebørn i Rudersdal Kommune i disse uger uddannes til Refleksbetjente, skal pædagogerne føre dem igennem et forløb, der består af fem forskellige temaer, hvortil der er knyttet en række sjove aktiviteter.

Det er dog ikke kun børnene, men også deres familier, der skal blive klogere på trafiksikkerhed. Læringsmaterialet lægger nemlig også op til, at børnehavebørnene tjekker deres forældres cykler og overtøj for reflekser.

Læringsmaterialet tager udgangspunkt i, at det skal være sjovt at lære om reflekser, og det bygger derfor på aktiv deltagelse og dialog. I Børneulykkesfonden mener generalsekretær Henriette Madsen nemlig, at trafiksikkerhed bedst tillæres gennem leg:

”Børn lærer bedre, når de har det sjovt. Når børnene uddanner sig til Refleksbetjente, gør de det derfor gennem en række aktiviteter, som gør det sjovt for børnene at lære om trafiksikkerhed. Derfor får alle børnene også en Refleksbetjent-uniform, som består af en badge, en hat og selvfølgelig en refleks. Uniformen gør, at børnene synes, at det er sjovere at lære om trafiksikkerhed, fordi de bedre kan leve sig ind i rollen som refleksbetjente,” siger Henriette Madsen.