Takster for affald
Der er to slags ordninger til afhentning af affald: Valgfri ordninger og obligatoriske, som du betaler gennem din ejendomsskat. Her kan du se, hvad de forskellige ordninger koster om året.
Til de valgfri ordninger er:
Denne betaler du for særskilt.
Til de obligatoriske hører:
- Genbrugsordninger
- Farligt affald
- Dagrenovation
Betalingen for disse tre ordninger er opdelt i et grundgebyr og en tømningspris. Størrelsen på den sidste afhænger af, hvilke ordninger du har tilmeldt dig.
Renovationstakster 2019
Dagrenovation
Takster pr. år:
- 1.033 kr. for almindeligt stativ med en 125 liter sæk (obligatorisk minimum for én familieboliger)
- 1.272 kr. for dobbeltstativ, dvs. både et almindeligt og et lille stativ med 45 liter sæk
- 1.157 for 140 liter container
Taksten dækker udgifterne ved tømning og behandling af dagrenovation fra din ejendom.
Beløbet er med i den ejendomsskat, du betaler.
Farligt affald
Takst: 86 kr. om året.
Beløbet fremgår af din årlige ejendomsskattebillet.
Taksten for farligt affald dækker udgifterne ved indsamling og behandling af farligt affald fra genbrugspladserne og øvrige ordninger.
Taksten for farligt affald er baseret på antallet af beboelseslejligheder.
Takst for farligt affald kan ikke fravælges.
Genbrugsordninger
Takst: 1.446 kr. om året.
Beløbet fremgår af din årlige ejendomsskattebillet.
Taksten for genbrugsordninger dækker fællesudgifter ved renovationen, altså genbrugspladser, storskraldsordningen, genbrugsbeholdere mv.
Taksten for genbrugsordninger er baseret på antallet af beboelseslejligheder og kan ikke fravælges.
Kommunalbestyrelsen fastsætter hvert år affaldsgebyrer for husholdninger og erhverv.
For husholdninger opkræver vi affaldsgebyrer over ejendomsskatten.
For virksomheder opkræver vi affaldsgebyr ved en særskilt regning, som vi sender til den virksomhedsejer, der er registreret i CVR.