Gebyrer og sagsbehandlingstider
Alle har interesse i, at byggesager behandles hurtigt og korrekt. Du kan selv hjælpe processen på vej. Herunder kan du læse om, hvordan du bedst sikrer en hurtig sagsbehandlingstid - og hvad det koster.
Dit gebyr for byggesagsbehandlingen beregnes i henhold til byggelovens § 28, stk. 1, efter den tid, som Byplan har brugt på behandling af sagen. Din første forhåndsdialog koster ikke noget.
Timeprisen for byggeprojekter omfattet af byggeloven er 748 kr. pr. time i 2019. Gebyrerne er vedtaget af Kommunalbestyrelsen den 24. september 2014.
Vi bestræber os på at leve op til de nationale servicemål for byggesager.
Servicemålene regnes fra det tidspunkt, hvor vi har en fuldt oplyst ansøgning, til der er truffet afgørelse i sagen. En ansøgning om byggetilladelse regnes som fuldt oplyst, når ansøgeren gennem selvbetjeningsløsningen Byg og Miljø har fremsendt alle relevante oplysninger, og vi i øvrigt vurderer, at ansøgningen er komplet og derfor kan foretage en reel sagsbehandling.
De nationale servicemål for byggesager er fastsat til (kalenderdage):
Simple konstruktioner | 40 |
Enfamiliehuse | 40 |
Industri- og lagerbygninger | 50 |
Etagebyggeri, erhverv | 55 |
Etagebyggeri, bolig | 60 |
Fredningssager, dispensationer fra landzonebestemmelser, projekter med lokalplanpligt og/eller VVM-pligt, samt lovliggørelsessager er undtaget.
I de fastsatte servicemål indgår endvidere den tid, der går til partshøringer og/eller naboorienteringer i en sag. Du vil altid opleve længere sagsbehandlingstid i sager, der kræver dispensationer og i sager, hvor der skal foretages høringer eller naboorienteres.
Byplan vægter et effektivt og tilfredsstillende serviceniveau. Vi har derfor igangsat tilfredshedsundersøgelser, hvor ansøgere i byggesager inviteres til at deltage i en tilfredshedsundersøgelse af sagsbehandlingen, når der er truffet en afgørelse i sagen.
Du kan finde rigtig mange oplysninger, der har betydning for dit byggeprojekt og for din ansøgning, hvis du bruger vores digitale selvbetjeningsløsninger. Du kan orientere dig via Byg og Miljø samt kommunens digitale kort, hvor du kan finde oplysninger om din ejendom herunder hvilken lokalplan eller byplanvedtægt, der er gældende for din ejendom.
Inden du indsender din byggeansøgning via Byg og Miljø, har du endvidere mulighed for at få en gratis forhåndsdialog med en byggesagsbehandler i Byplan, så der skabes et klart grundlag for den videre byggesagsbehandling. Du kan herigennem få kendskab til hvilke oplysninger, der er nødvendige i ansøgningen, og få forventningsafstemt den videre proces i byggesagsbehandlingen. Efterfølgende møder i forbindelse med byggesagsbehandlingen vil blive medregnet i byggesagsgebyret.
Dialogmøder er sat til at vare 30 minutter. Det er derfor en fordel, at du og en eventuel rådgiver er godt forberedt inden mødet og har undersøgt, hvad der gælder for ejendommen. Det er desuden et krav, at fuldmagtsforholdene er i orden, hvis bygherre ikke deltager i forhåndsdialogen.
Du booker møde via Byplans digitale selvbetjeningsløsning:
Find kort, tegninger og lokalplan - hvad gælder for grunden?
Er ansøgningen ikke fyldestgørende ved første indsendelse, udarbejder vi en mangelskrivelse.
Vi foretager ikke byggesagsbehandling af ansøgninger, hvor fuldmagtsforholdene ikke er i orden. Er du som ansøger ikke ejer af ejendommen, og har du ikke medsendt en fuldmagt fra ejendommens ejer, skal vi have en fuldmagt, før der sker yderligere gennemgang af sagen.
I mange sager vil den indledende gennemgang endvidere ikke kunne afdække al dokumentation, der er brug for i sagen. Der vil således ofte være behov for flere oplysninger langt henne i sagsforløbet - herunder også oplysninger af mere omfattende karakter.
Hvis dit byggeprojekt som udgangspunkt ligger inden for byggeretten i Bygningsreglementet, overholder de planmæssige bestemmelser i lokalplaner og byplanvedtægter mm., og ikke ligger indenfor beskyttelses- og byggelinjer - og der i øvrigt ikke er forhold, der medfører, at der skal gennemføres partshøring i sagen - vil sagsbehandlingen af din sag generelt kunne gennemføres hurtigere end ellers.
I det tilfælde har vi som særligt fokus i sagsbehandlingen, at en ansøgning med tilhørende dokumentation hurtigt gennemgås med henblik på at vurdere, om sagen er fyldestgørende. Såfremt den er det, træffes der afgørelse i forbindelse med gennemgangen eller hurtigst muligt derefter.
Information om bygningsreglementet (administreret af Trafik- og Byggestyrelsen)
Vi oplever ofte, at bygherre vil lave ændringer i sit indsendte projekt, eller at man ønsker at afdække muligheden for en eventuel ændring af et byggeprojekt, der er under behandling. Det vil altid øge sagsbehandlingstiden, og i visse tilfælde betyder det, at ansøgningen betragtes som ny i forhold til at opgøre sagsbehandlingstiden.
Har du derfor sørget for, at sagen er fyldestgørende oplyst fra start, spares der både sagsbehandlingstid og sagsbehandlingsgebyr, da sidstnævnte udregnes på baggrund af forbrugt tid til sagsbehandlingen.
Vi modtager mange naboklager og øvrige anmeldelser af potentielle ulovlige forhold. I nogle sager munder henvendelsen ud i en lovliggørelsessag. Lovliggørelsessager er ikke omfattet af servicemålene, da der ofte er tale om meget lange og komplicerede sagsforløb, da vi i disse sager som regel skal foretages høringer af flere parter. Vi bestræber os på at påbegynde sagsbehandlingen for nye lovliggørelsessager indenfor 12 måneder, såfremt der ikke er væsentlige forhold, der tilsiger, at sagsbehandlingen må påbegyndes tidligere.
Byplan reagerer på alle henvendelser, og vi prioriterer sagsbehandlingen efter en væsentlighedsvurdering af det ulovlige forhold, ligesom nye byggesager generelt prioriteres højt.
Klager over Byplans afgørelser kan efter klagevejledning rettes til Nævnenes Hus, Byggeklageenheden (Byggeklageenheden færdigbehandler sager, der allerede er indbragt for Statsforvaltningen), Planklagenævnet og/eller Miljø- og Fødevareklagenævnet. Også her er der tale om lange sagsforløb, og Byplan har ikke indflydelse på de frister, der fastsættes af klagemyndigheden for de enkelte redegørelser og høringer.
Du skal altid søge om din bygge- /plansag gennem selvbetjeningsløsningen Byg og Miljø. Vi anbefaler, at du som borger selv opretter sagen i Byg og Miljø og tilknytter din(e) rådgiver(e) til din byggesag efter oprettelsen. På den måde kan du altid følge med i kommunikationen i Byg og Miljø om din sag og dermed være opdateret på sagens status.
Når du i Byg og Miljø har oprettet og beskrevet dit projekt, får du automatisk en tjekliste over den dokumentation, du som minimum skal sende med. Herudover skal du være opmærksom på, at vi ofte kræver en afsætningsplan fra en landinspektør i forbindelse med ejendomme på skrånende terræn.
Mange af vores henvendelser, såvel skriftlige som telefoniske, handler om, hvornår der bliver tilknyttet en byggesagsbehandler til en byggesag.
Når en sag er gennemgået for eventuelt manglende materiale, og dette er modtaget i fyldestgørende stand, kan den egentlige byggesagsbehandling gå i gang. Det er tidligst på dette tidspunkt, at en byggesagsbehandler overtager byggesagen. Der bliver dog ikke tilknyttet en sagsbehandler, før denne har mulighed for at gå i gang med en egentlig sagsbehandling.
Du kan komme i kontakt med Byplan pr. mail, telefon eller personligt fremmøde.
Når vi modtager en henvendelse eller forespørgsel pr. mail på adressen byplan@rudersdal.dk, som kræver en indledende sagsbehandling eller en vejledende udtalelse, er det vores servicemål at besvare henvendelsen indenfor 2 arbejdsdage. Der er tale om en gennemsnitstid. I perioder med mange ansøgninger eller i fx ferier vil du kunne opleve længere svartid.
Du vil i mange tilfælde selv kunne finde svar på dine spørgsmål via vores selvbetjeningsløsninger, så du er fri for at afvente en sagsbehandling hos os.
Hvis du ringer til Byplan på telefon 4611 2500, bliver du mødt af en kontakt-support, som så vidt muligt vil besvare dine spørgsmål med det samme. Er dette ikke muligt, vil du blive bedt om at oplyse dine kontaktinformationer, sagens data og spørgsmålets karakter. Der bliver dernæst lagt en telefonbesked til Byplan. Du kan forvente, at vi ringer tilbage inden for 2 arbejdsdage. Får vi ikke fat på dig ved en første eller anden opringning, sender vi dig en mail, hvis du har oplyst din e-mail-adresse til kontakt-supporten.
Vælger du at møde frem på Rådhuset, skal du henvende dig i Borgerservice. Som udgangspunkt kan du her få vejledning og hjælp til for eksempel at finde oplysninger på vores digitale kort.
Såfremt du ønsker at tale med den byggesagsbehandler, der er tilknyttet din byggesag, skal du i stedet aftale et møde.
Byplan
Øverødvej 2, 2840 Holte |
Læs om Byplan |
byplan@rudersdal.dk |
Skriv Digital Post (borger) |
Skriv Digital Post (virksomhed) |
Tlf: 46 11 25 00 |
Åbningstider
Mandag - tirsdag | 10 - 15 |
Onsdag | Lukket |
Torsdag | 10 - 17 |
Fredag | 10-13 |