Borgerrådgivningen
Rudersdal Kommune har besluttet at oprette en borgerrådgivning, foreløbigt som et pilotprojekt.
Borgerrådgiveren kan hjælpe dig som borger med at finde vej i det kommunale system.
Det kan fx være hjælp til at forstå et brev eller en afgørelse, eller med at finde ud af, hvem du skal tale med i kommunen.
Du kan også kontakte Borgerrådgivningen, hvis du har brug for hjælp til at klage over din sagsbehandling.
Hvad er Borgerrådgivningen?
Borgerrådgivningen er et gratis tilbud til alle borgere i kommunen. Borgerrådgivningens vigtigste funktion er at styrke dialogen mellem borger og kommune og at bidrage til at sikre borgerens retssikkerhed i forbindelse med kommunens sagsbehandling.
Formålet med pilotprojektet er:
- at understøtte en god forvaltningskultur og sikre borgernes retssikkerhed i den kommunale forvaltning,
- at rådgive og vejlede borgere,
- at give borgerne en tydelig indgang og mulighed for uvildig rådgivning om sagsbehandling i kommunen,
- at finde løsninger på komplekse problemstillinger.
Borgerrådgivningens primære fokus er myndighedsområdet inden for de store velfærdsområder: Børn og Familie, Beskæftigelse, Social og Sundhed samt Borgerservice.
Borgerrådgivningen skal medvirke til, at erfaringer fra dialogen med borgerne bliver til læring for kommunens sagsbehandlere. Dermed bliver formålet blandt andet at øge borgerinddragelsen og at skabe veje til at styrke retssikkerheden for borgerne ved blandt andet at kaste lys over misforståelser, dårlig kommunikation og uklare beslutningsgange.
Borgerådgiverens arbejdsform er dialogbaseret i forhold til den enkelte borger og i forhold til kommunens forvaltninger, institutioner og medarbejdere.
Hvad kan Borgerrådgivningen hjælpe dig med?
I borgerrådgivningen kan du få hjælp til:
- at forstå afgørelser eller breve samt til at forstå konsekvenserne af en afgørelse
- at finde og kontakte relevante afdelinger, enheder og medarbejdere i Rudersdal Kommune og vejledning i, hvor man som borger skal henvende sig med en konkret sag eller et specifikt spørgsmål
- hvordan du skal klage over en afgørelse
- og vejleding i, hvordan du kan klage over serviceoplevelsen i dit møde med kommunens medarbejdere.
Borgerrådgivningen kan også være med til at sikre den gode dialog, hvis du oplever dig misforstået eller ikke hørt af din sagsbehandler/administrative myndighed
Hvad kan Borgerrådgivningen ikke hjælpe med?
I borgerrådgivningen kan du ikke få hjælp til:
- at behandle klager over kommunens afgørelser
- at behandle klager over det politisk vedtagne serviceniveau
- at behandle klager, hvis der er en anden klageinstans, der skal tage sig af de pågældende sager
- at behandle klager over ansættelsesforhold
- at være bisidder eller partsrepræsentant for borgerne.
Hvordan kontakter jeg borgerrådgivningen?
Du er altid velkommen til at kontakte Rudersdal Kommunes borgerrådgiver. Du kan henvende dig skriftligt eller ringe. Ring til borgerrådgivningen på 46 11 11 33, eller skriv i eBoks.
Send sikker mail i eBoks (borger.dk)
Hvis ikke du kan komme igennem på telefonen, så læg en besked og borgerrådgivningen vender tilbage til dig snarest muligt.
Telefontid mandage og torsdage kl. 10.00-12.00
Når du henvender dig til borgerrådgivningen, vil du blive bedt om at oplyse dit cpr. nummer. Databehandlingen foregår i overensstemmelse med EU’s databeskyttelsesforordning. Du kan læse nærmere om, hvordan vi behandler dine data.
Sådan behandler vi dine data
Vær opmærksom på, at hvis du vil sende personlige, fortrolige eller følsomme oplysninger, skal du sende en sikker e-mail til Borgerrådgivningsfunktionen via dette link (kræver NemID):
Send sikker mail i eBoks (borger.dk)
Borgerrådgivningen er en uafhængig funktion
Borgerrådgivningen er uafhængig af kommunens myndighedsafdelinger og refererer direkte til kommunaldirektøren i Rudersdal Kommune.
Borgerrådgiveren vil i sit arbejde først og fremmest søge at sikre en god og konstruktiv dialog mellem borgeren og forvaltningen.