Hop til hovedindhold

Akut hjælp

Her kan du se, hvor du kan få hjælp, hvis du har akut behov for hjælp.

  • Alarm: ring 112
  • Politi - nærmeste politistation: ring 114
  • Akuttelefonen – hvis du er i tvivl om sygdom eller skade: ring 1813
  • Rudersdal Kommunes vagtcentral – for borgere med tilknytning til hjemmeplejen; ved akutte problemer uden for kommunens normale åbningstid: Tlf. 45 80 33 55

Hvor kan du få akut hjælp?

  • Oplever du en akut opstået psykisk krise, kan du henvende dig flere steder for at få hjælp.

    Her kan du se, hvilke steder du kan kontakte på de forskellige tidspunkter i døgnet: 

    1. Kontakt din egen læge direkte 
    2. Uden for din egen læges åbningstid kan du kontakte 1813, som kan give råd og vejledning, samt tage stilling til om der skal sendes en læge hjem til dig.
    3. Social- og sundhedsområdet kan rådgive og vejlede i åbningstiden på tlf.: 46 11 50 00

    Du kan henvende dig til Akuttilbuddet i Lyngby:
    •    Hverdage fra kl. 16 om eftermiddagen til kl. 8 om morgenen 
    •    Weekender – døgnet rundt. 

    Du finder telefonnummer og adresse til tilbuddet i det følgende link:

    Akuttilbuddet i Lyngby

    Akuttilbuddet i Lyngby kan yde støtte og hjælp hvis du oplever en akut opstået krise, hvor du har brug for støtte og vejledning.

    Hvis der er et behandlingskrævende behov, som fx ved en akut psykose, skal du altid henvende dig til Psykiatrisk Center Nordsjælland, som har åbent hele døgnet.

  • Hvis et barn eller en ung under 18 år har akut behov for hjælp, skal du kontakte Børn og Familie på tlf. 46 11 41 41 i åbningstiden.

    Mandag til onsdag kl. 10 - 15

    Torsdag kl. 10 - 17

    Fredag kl. 10 - 13

    Uden for denne åbningstid skal du kontakte nærmeste politistation (Nordsjællands Politi) på tlf. 114. Ved behov sørger Nordsjællands Politi for, at du får kontakt til Rudersdals Kommunes døgnvagt.

  • Står du med et akut problem uden for kommunens normale åbningstid, kan du henvende dig til kommunens Vagtcentral.

    Vagtcentralen har åbent 24 timer i døgnet på tlf. 45 80 33 55.

    Vagtcentralen overvåger nødkald, diverse alarmer og er i løbende kontakt med kommunens hjemmepleje. 

  • Har du har været udsat for vold eller trusler om vold fra din partner, eller anden person, og har du akut behov for at komme i sikkerhed, kan kommunen hjælpe dig til at få midlertidigt ophold på et krisecenter. Når du har fået ophold på et krisecenter, har du ret til rådgivning med henblik på støtte til udflytning og etablering af en selvstændig tilværelse. Hvis du har børn, kan du tage dem med på krisecenteret, hvor de også er berettiget til at modtage omsorg og støtte under opholdet.

    Har du brug for rådgivning, kan du i kommunens åbningstid kontakte social- og sundhedsområdet på tlf. 46 11 50 00.

    Du kan også henvende dig personligt i Administrationscenteret, Stationsvej 36, 3460 Birkerød.

    Hvis du ønsker hjælp uden for kommunens åbningstid kan du altid henvende dig til Lev Uden Vold på deres hotline telefon: 70 20 30 82. Du kan læse mere om Lev Uden Vold på linket nedenfor:

    Lev Uden Vold​

    Hvis du er barn og ønsker hjælp fra en voksen, kan du altid ringe til BørneTelefonen på tlf. 11 61 11 for at få råd og hjælp. Du kan også sende en SMS, chatte eller skrive et brev. 

    Se mere på linket nedenfor:

    BørneTelefonen​

    Du kan også kontakte:

    Bedre Psykiatri​

    Børns Vilkår​ - her  sidder rådgivere klar til at lytte og rådgive børn, unge, forældre og fagpersoner i Danmark. 
    Tlf: 35 55 55 59

    DepressionsLinien​-  et tilbud til patienter og pårørende, der ønsker at tale med nogen, der forstår. 
    Tlf: 33 12 47 74

    Joannahuset​ - her kan børn i udsatte situationer tale med en voksen og få en seng at sove i. Huset ligger i København men alle er velkomne. Tlf: 25 75 75 58

    Livslinien​ - ved krise eller tanker om selvmord. Tlf: 70 20 12 01

    PsykInfo​ - et rådgivningstilbud og informationscenter, der tilbyder anonym og gratis rådgivning om psykisk sygdom og behandling. Tlf: 38 64 13 00