Søg hjælpemidler
Her på siden kan du søge om hjælpemidler og finde oplysninger om personlige hjælpemidler, hjælpemidler til udlån og hjælpemidler til syn, hørelse og kommunikation.
Hvis du eller dit barn har behov for et hjælpemiddel, og du vil søge om støtte til et hjælpemiddel, skal du søge igennem digitale selvbetjeninger via de to links nedenfor.
Hvis du ikke kan søge digitalt på grund af fx handicap eller manglende digitale kompetencer, er du velkommen til at kontakte os for hjælp.
Søg kropsbårne hjælpemidler, som fx. protese, kompressionsstrømper og skinner:
Søg kropsbårne hjælpemidler
Søg øvrige hjælpemidler, forbrugsgoder og til boligindretning:
Søg øvrige hjælpemidler
OBS! Er du lige blevet behandlet på hospitalet eller på en privatklinik og har brug for et hjælpemiddel midlertidigt, så skal du huske at få det med hjem fra hospitalet.
-
Hvem kan søge?
Du kan søge om støtte til et hjælpemiddel, hvis du eller dit barn har en varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Det vil sige, hvis du eller dit barn har et handicap, som begrænser dig/jer i dagligdagen.
Hjælpemidlet skal i væsentlig grad afhjælpe følgerne af den nedsatte funktionsevne eller i væsentlig grad gøre hverdagen lettere, så du/I bliver mere selvstændig og uafhængig af andre.
-
Sagsbehandlingstid
Når du har søgt, vil du normalt få svar på ansøgning indenfor 14 dage, med mindre det er et hjælpemiddel, der kræver, at vi indhenter lægeerklæring. Så kan du forvente, at der kan gå fire uger.
Hjælpemiddelbasen
I Hjælpemiddelbasen kan du finde billeder og oplysninger om ca. 25.000 hjælpemidler. Du skal dog være opmærksom på, at vi ikke yder støtte til alle typer og fabrikater.
Hjælpemiddelbasen drives af Socialstyrelsen.
Hjælpemiddelbasen
OBS ! Prøv, afhent og aflever hjælpemidler
På vores tværkommunale hjælpemiddeldepot på Rundforbivej 176, 2850 Nærum kan du på alle hverdage mellem kl. 9 og 15 efter aftale afhente dine hjælpemidler og uden forudgående aftale aflevere hjælpemidler, som du ikke længere har behov for.
Vi har også åbent hus hver tirsdag kl. 10-12 (lukket i juli måned),hvor en sagsbehandlende terapeut står klar til at hjælpe dig med at finde et hjælpemiddel, som passer til dine behov. Der er mulighed for at afprøve hjælpemidlet - og i tilfælde, hvor det er muligt - kan terapeuten bevilge dig hjælpemidlet med det samme. Det betyder, at du kan få hjælpemidlet med hjem med det samme.
-
Hvad er personlige hjælpemidler?
Personlige hjælpemidler er kropsbårne hjælpemidler. Det kan fx være:
- Ortopædisk fodtøj og indlæg
- Kompressionsstrømper
- Proteser
Personlige hjælpemidler kan også være engangshjælpemidler såsom:
- Stomiposer
- Teststrimler og fingerprikkere (diabetes I og II)
- Hjælpemidler til inkontinens - Læs mere: Inkontinens
-
Frit valg af leverandør
Du har mulighed for at vælge et hjælpemiddel fra en anden leverandør end den, som Rudersdal Kommune benytter.
Hvis du benytter dig af muligheden af adgangen til frit valg, kan du få støtte til dit hjælpemiddel fra Rudersdal Kommune med et beløb svarende til, hvad Rudersdal Kommune kunne have skaffet hjælpemidlet til.
Du kan læse mere om frit valg af hjælpemidler i vores pjece nedenfor:
-
Kontakt
Hvis du har spørgsmål vedrørende personlige hjælpemidler, kan du ringe til Center for Hjælpemidler på tlf. 46 11 51 11 i følgende tidsrum:
Mandag-tirsdag: 10-12
Onsdag: Lukket
Torsdag-fredag: 10-12
-
Hjælpemidler til udlån fra Hjælpemiddeldepotet
Hjælpemidler til udlån kaldes også genbrugshjælpemidler og er fx rollatorer, kørestole, toiletstole, plejeseng m.m. Hjælpemidlerne er til udlån, så længe du har et behov. Vi yder hjælp til det bedst egnede og billigste hjælpemiddel. Du kan normalt ikke få støtte til hjælpemidler, der er anskaffet, inden bevillingen er givet af kommunen.
-
Drift og vedligeholdelse
Du skal selv sørge for den almindelige vedligeholdelse af hjælpemidlet: Fx pumpe luft i dæk, lappe og skifte dæk på kørestol, rense rollator-hjulene for hår og lignende.
Du kan få støtte til udskiftning af dæk og slange, hvis der er behov for mere end én årlig udskiftning. Du kan også få støtte til batterier, som ikke kan købes i almindelig handel, til fx el-kørestole.
REPARATION
Du skal kontakte Center for Hjælpemidler på tlf.: 46 11 51 08, hvis du har et hjælpemiddel, der skal repareres. Du kan få tilskud til de nødvendige reparationer, der ligger ud over den almindelige vedligeholdelse.
-
Åbent Hus i tværkommunalt hjælpemiddeldepot - Lukket hele juli måned
Rudersdal Kommune samarbejder med Hørsholm og Lyngby-Taarbæk Kommuner om et tværkommunalt hjælpemiddeldepot beliggende på Rundforbivej 176, 2850 Nærum tæt på motorvejen.
Du kan efter aftale afhente hjælpemidler og uden forudgående aftale aflevere hjælpemidler fra kl. 09:00-15:00 på hverdage.
Derudover er der åbent hus tirsdag kl. 10-12, hvor du kan komme og afprøve og eventuelt få bevilget mindre hjælpemidler af en sagsbehandlende terapeut.
-
Kontakt Center for Hjælpemidler
Hvis du har spørgsmål vedrørende hjælpemidler til udlån kan du ringe til Center for Hjælpemidler på tlf.: 46 11 51 08 i følgende tidsrum:
Mandag: 10-15
Tirsdag:10-15
Onsdag: Lukket
Torsdag:10-17
Fredag:10-13
-
Synshjælpemidler
For at få støtte til briller og kontaktlinser skal du have en varig øjenlidelse. Det betyder, at hvis du er almindeligt langsynet, nærsynet eller har bygningsfejl, har du ikke mulighed for at få et synshjælpemiddel.
For at få støtte til lup, kikkertbrille eller andre svagtsyns-hjælpemidler, skal du have en synsstyrke på 6/18 eller derunder - med briller.
Du har mulighed for at søge om et synshjælpemiddel, som fx kan være:
- Lupbrille
- Kikkertbrille
- Kontaktlinser
- Special-lampe
- CD-afspiller
- Elektronisk forstørrelses-apparat (CCTV
-
Høretekniske hjælpemidler
Inden du søger om et høreteknisk hjælpemiddel, er det en god ide, at du har været i kontakt med din ørelæge for nyligt og fået undersøgt din hørelse og fået afklaret, om problemet kan afhjælpes på anden måde fx ved justering eller udskiftning af høreapparat.
Du har mulighed for at søge et høreteknisk hjælpemiddel, som fx kan være:
- Teleslynge
- Forstærkertelefon
-
Kommunikationshjælpemidler
Du har mulighed for at søge et kommunikationshjælpemiddel, som fx kan være:
- Talemaskine
- Stemmeforstærker
- Pegeplader
- Computer-baserede hjælpemidler
-
Reparation af dit hjælpemiddel
Hvis du har et syns-, høreteknisk eller kommunikationshjælpemiddel, og det går i stykker, skal du altid henvende dig til Center for Hjælpemidler på tlf. 46 11 51 08 mandag-tirsdag kl.10-15, torsdag kl.10-17 og fredag kl. 10-13. Vi vil sørge for at få hjælpemidlet repareret hos forhandleren.
-
Rådgivning og kontakt
Hvis du har brug for hjælp til transport
-
BEKENDTGØRELSE OM ANSKAFFELSE AF HJÆLPEMIDLER
På retsinformation kan du læse bekendtgørelsen om anskaffelse af hjælpemidler efter Servicelovens § 112.
Retsinformation
Kvalitetsstandard
Du kan læse mere vores serviceniveau i vores kvalitetsstandard for hjælpemidler:
KLAGEVEJLEDNING
Du har mulighed for at klage over en afgørelse inden 4 uger fra modtagelsen af afgørelsen. Rudersdal Kommune skal have modtaget klagen inden udløbet af fristen på de 4 uger.
Klagen rettes til:
Social og Sundhed
Stationsvej 36
3460 Birkerød
eller den kan sendes på mail via Digital Post på Social og Sundhed.
Hvis Rudersdal Kommune ikke giver dig medhold i klagen, sender vi den sammen med sagens akter til Ankestyrelsen og sender en kopi til dig. Har du brug for vejledning i forbindelse med klagen, er du velkommen til at henvende dig til Center for Hjælpemidler på tlf. 46 11 51 08
Du vil få svar direkte fra Ankestyrelsen.