Center for Sundhed og Træning, Hegnsgården
Alléen 7
2850 Nærum
pleje-hegnsgaarden@rudersdal.dk
Tlf: 46 11 51 20
Leder: Pernille Bidsted Andersen
Plejecenter Hegnsgården
Plejecentret Hegnsgården ligger i Nærum op til en park og en lille sø. Vi yder omsorg og pleje til den enkelte borger med respekt for individuelle behov.
På Hegnsgården har vi et produktionskøkken, som laver mad til beboerne på Hegnsgården. Køkkenet leverer også mad ud af huset til andre institutioner.
Hovednummer
Sekretær
Helene Veiglin
46 11 51 20
Centerleder
Pernille Bidsted Andersen
7268 5121
Pilegangen
46 11 51 67
Afdelingsleder
Lene Uhre Christensen
72 68 51 24
Mail: lenc@ruderdal.dk
Køkkenet
Leder Marianne Dideriksen
72 68 51 43
Mail: madi@rudersdal.dk
Terapien
Leder Pia Bülow Skov
72 68 51 55
Mail: pisk@rudersdal.dk
Du kan blive godkendt til en plejebolig, hvis du har et plejebehov, som ikke længere kan tilgodeses forsvarligt og tilfredsstillende i hjemmet. Du kan også blive godkendt, hvis du bor i en anden kommune og gerne vil flytte til Rudersdal.
Læs mere om hvilke kriterier du skal opfylde, for at få bevilget en bolig på Rudersdal Kommunes hjemmeside
Du vil flytte ind med dit eget indbo, lamper, gardiner og vaskbare dyner og puder. Når du indretter din bolig, skal du være opmærksom på, at vores medarbejdere skal kunne få plads til at hjælpe dig, så møblerne må ikke stå for tæt.
Har du små løse tæpper, skal der være skridsikker underlag, så hverken du eller medarbejderne falder. Hvis vi skal bruge hjælpemidler i din pleje, kan det af arbejds- og sikkerhedsmæssige årsager blive nødvendtigt at fjerne gulvtæppet. I det tilfælde taler vi sammen om det.
Syntes du, det er vanskeligt at indrette din bolig, kan du få hjælp af vores persoale.
BANK
Af sikkerhedsmæssige årsager må du ikke udlevere din pinkode til medarbejderne. Derfor må din familie eller økonomiske værge hjælpe dig med pengesager, der kræver pinkode adgang.
VÆRDIGENSTANDE
Værdigenstande opbevares på eget ansvar i din egne bolig. Vi anbefaler, at du opbevarer dine værdigenstande i aflåst boks i din bolig.
LÅN AF LOKALER
Vi du holde din fødselsdag eller have en sammenkomst, hvor din bolig ikke er stor nok kan du leje vores festsal eller glasstuen. Du kan reservere lokalerne hos vores ledende Økonoma.
TELEFON OG TV
Der findes TV og radio i alle følles opholdsrum, udbyder er TDC.
Derudover er der radio- og TV-stik i boligerne. Medbringer du dine egne apparater, skal du huske at melde dig til licenskontoret. Du betaler selv licens.
Hegnsgården har følgende kanaler: DR1, DR2, DRK, TV2 og TV2- charlie.
Der findes telefonstik i alle boliger. Du skal selv sørge for telefon, tilmelding og betaling via TDC. Alternativt kan man anskaffe sig en mobiltelefon.
Der er trådløst netværk på Hegnsgården hvor du kan logge på vores borgernet.
SENGETIDER OG ANDRE REGLER
Da man på Hegnsgården bor i eget hjem, har vi selvfølgelig hverken faste sengetider eller andre regle, der begrænser den personlige frihed, men vi har nogle husregler, som vi gerne vil gøre opmærksomme på.
Der er ikke fast besøgstid og dine gæster er altid velkommen på Hegnsgården. Vi opfordre dog til, at man orienterer sig om, hvornår der er aktiviteter, spisetider m.m., og ikke kommer på de tidspunkter.
Vi beder om at alle gæster forlader Hegnsgården kl. 22, således at vi kan sikre ro mellem kl. 22 og kl. 08. Er der behov for individuelle hensyn skal det aftales med afdelingsleder eller centerleder.
LEVENDE LYS
Af hensyn til brandfare vil vi bede om, at der ikke brænder levende lys i din bolig.
HUSDYR
Man må gerne have husdyr i plejeboligerne, hvis man selv kan passe sit husdyr og det ikke er til gene for andre borgere. Ligeledes må der gerne komme husdyr på besøg, de skal altid være i snor.
Overstående er med forbehold, hvis der skulle være borgere eller personale med allergi.
RYGNING
Alle indendørs fællesarealer er røgfri.Der må ryges på vores udendørs fællesarealer. Rygning er tilladt i plejeboligerne. Da der er stor risiko for brandfare, hvis man taber en glød i sengen, beder vi om at der ikke ryges her.
Af hensyn til personalets arbejdsmiljø skal der altid luftes grundig ud efter man har røget, så personalet kan yde den hjælp der er behov for uden at indånde sundhedsskadeligt røg.
Servicepakke med mad, tøjvask mm
Servicepakken er en skriftlig aftale du indgår med Rudersdal kommune. Servicepakken omfatter:
- Alle måltider, kaffe/te, mælkeprodukter, juice og saft.
- Vask af personligt tøj (se afsnit tøj/vask).
- Vask/leje af linned og håndklæder (se afsnit tøj/vask).
- Rengøringsartikler og toiletpapir.
- Vinduespudsning 2 gange årligt.
Du kan bestille en hel eller en delvis servicepakke. Hvis du gerne vil ændre på din serviceaftale, kan det ske med en måneds varsel.
Hvis du fx skal på ferie eller besøger familie/venner, kan du afbestille din middag m. m. i perioder. Du skal afbestille senest 3 dage før inden kl. 12 til medarbejderne i huset, og prisen vil blive reguleret via din månedsregning i løbet af de kommende 3 måneder.
Hvis du gerne i mindre omfang, vil have en gæst til at deltage i et måltid, skal medarbejderne have besked dagen før. Prisen på måltider oplyses i huset.
Hvis du i øvrigt har familie og venner på besøg, er det på samme måde, som I er vant til I Jeres familie. I sørger selv for Jeres forplejning, men har du ikke plads nok i din lejlighed, kan I leje festsalen eller glasstuen. De kan reserveres hos vores ledende Økonoma.
TØJ/VASK
Den Servicepakke, du får tilbudt ved indflytning, giver tilbud om vask og leje af linned. Det betyder, at du får sengetøj, håndklæder m.m. fra Vaskeriet og dit personlige tøj vasket på Hegnsgården. Ønsker du ikke denne aftale, skal du selv sørge for vask.
I Hegnsgårdens vaskeri kan du få vasket dit private tøj. Der vaskes som udgangspunkt på hverdage. Uld og silke vaskes på eget ansvar, da der kun vaskes på 40º og 90 º.
Tøj, dyner og puder der ikke tåler vask, sendes til rensning af dine pårørende. Det er ikke muligt at få håndvasket privat tøj.
MÆRKNING AF TØJ
Tøjet skal mærkes ved indflytningen. Ønsker du at oldfruen skal gøre dette, aftales det ved indflytningen.
Husk at nyt tøj skal mærkes inden det tages i brug eller lægges på plads i skabe eller skuffer. Således får du dit eget tøj tilbage efter vask. Vi sætter stor pris på, at tøjet er rent ved indflytningen.
RENGØRING
Du får gjort rent i henhold til Rudersdal Kommunes standard af et privat rengøringsfirma hver 2 uge, dog vil badeværelset blive rengjort 2 gange ugentligt. I dørkarmen til din lejlighed er der markeret, hvilken dag du vil få gjort rent.
Rengøringsartikler og toiletpapir betales via Servicepakken, som aftales i forbindelse med indflytning.
Der bliver pudset vinduer af vores firma 2 gange om året. Det betales også over Servicepakken.
Hver måned betaler du for en servicepakke. Den dækker mad, tøjvask og rengøring. Du kan se, hvad servicepakken indeholder, og hvad den koster i denne pdf-fil.
Du skal betale husleje, el og varme i din plejebolig hver måned.
Lejen beregnes på baggrund af boligens omkostninger og den enkelte beboers indtægt. Beboeren betaler 10 procent i leje af indkomst på op til kr. 202.900 (2018). Hvis beboeren har en indkomst der overstiger dette beløb, betales 20 procent i leje af den resterende indkomst. I lejen indregnes beboerens forbrug af vand, varme og el.
Du betaler et fast beløb for husleje, varme og el hver måned. Beregningen sker efter Socialministeriets fastsatte regler.
Opkrævningen sker via Rudersdal kommune. Der betales fra indflytningsdagen og til boligen er tømt i forbindelse med fraflytning.
FORSIKRING
Rudersdal Kommune har tegnet en forsikring for privat løsøre, privatansvar og simpelt tyveri for beboere på kommunens plejecentre.
Forsikringen dækker privat løsøre med op til 50.000 kr. pr. beboer – hvis der er tale om simpelt tyveri dog kun op til 10.000 kr. pr. beboer og med 500 kr. i selvrisiko. Herudover skal beboeren selv tegne forsikring.
ADMINISTRATOR
Husleje m.m.
Rudersdal kommune
Øverødvej 2
2840 Holte
Telefon: 46 11 00 00
Åbningstider: Mandag – tirsdag kl. 10.00 – 15.00, onsdag lukket, torsdag kl. 10.00-17.00
og fredag kl. 10.00-13.00.
E-mail socialogsundhed@rudersdal.dk
INDFLYTNING
I din nye bolig findes der en seng og en madras samt sengelinned og håndklæder. Hvis du har lånt en speciel madras fra Rudersdal Kommune, skal du medbringe den.
Du skal selv medbringe dine egne møbler, nat/sengebord, gardiner, lamper, to dyner og to
hovedpuder. Endvidere skal du medbringe dit private tøj samt toiletartikler.
Det er vigtigt, at der i boligindretningen tages hensyn til personalets arbejdsmiljø, så kan yde den hjælp du har behov for. Vi anbefaler bl.a., at du undlader tæpper på gulvet. Spørg evt. personalet.
Endvidere skal du medbringe hjælpemidler udlånt af kommunen. Du og dine pårørende skal selv sørge for indflytningen ligesom I selv står for ophængning af billeder og EU-godkendte lamper.
HUSK: Personlige papirer såsom Sundhedskort samt evt. dåbsattest, vielsesattest, livstestamente mm.
FÆLLESAREALERNE
Hegnsgården er dit nye hjem, og du er velkommen til at benytte alle fællesarealerne.
Festsalen og glasstuen ved siden af festsalen kan lejes ved dine egne mærkedage.
INDFLYTNINGSSAMTALER
Kort tid efter at du er flyttet ind, aftales en tid til indflytningssamtale med dig, dine pårørende og udvalgt personale.
I samarbejde med dig og dine pårørende indsamler personalet relevante oplysninger om dig, som har betydning for din trivsel på Hegnsgården. Det kan være oplysninger om fysiske, psykiske, sociale og åndelige forhold samt hvilke aktiviteter og personlig pleje, du kan bidrage med, og hvad du skal have hjælp til.
Under samtalen afklarer vi gensidige forventninger til dit liv og dine pårørendes rolle i din nye bolig. Efter nogen tid vil vi følge op på samtalen m.h.p. din trivsel på Hegnsgården.
UDFLYTNING
Boligen skal fraflyttes efter aftale med personalet hurtigst muligt efter dødsfald. Pårørende skal sørge for tømning og bortskaffelse af affald. Husk at aflevere alle nøgler i afdelingen.
LÆGE
Du benytter din egen praktiserende læge.
TANDLÆGE
Du beholder din vanlige tandlæge. Du kan evt. søge om omsorgstandpleje gennem visitationen.
Hverdagen på Hegnsgården fra et rehabiliterende tankegang
Alle borgere varetager som udgangspunkt alle de funktioner eller delfunktioner, som de kan.
Det kan være egenomsorg, personlig pleje og lignende opgaver. Det borgeren ikke kan varetage, får de naturligvis hjælp til.
Andre opgaver såsom at tørre støv af på egen stue, hjælpe til med borddækning i fællesstuen, afrydning og lignende, forventes borgeren ligeledes at varetage i det omfang, det er muligt.
For at vedligeholde så mange funktioner og færdigheder som muligt, tilbydes stolegymnastik 3 gange ugentlig i fys- ergoterapien ligesom der tilbydes andre fællesaktiviteter som for eksempel ture ud af huset i husets bus eller på dobbeltcykler, fællessang, bagning, banko og andre spil – alle med henblik på at opretholde færdigheder samt at skabe et hyggeligt socialt fællesskab.
Alle borgere bliver ved indflytning, ved forandringer samt hvert ½ år vurderet ved ergoterapeut og fysioterapeut med henblik på at tilpasse og tilrettelægge de opgaver borgeren selv kan varetage og de opgaver, der skal forskellige grader af hjælp til. Derudover tages stilling til, hvilke hjælpemidler der er behov for
Har borgeren i forbindelse med sygdom eller uheld haft et akut funktionstab, tilbydes et tidsafgrænset individuelt træningsforløb ved ergoterapeut og fysioterapeut.
Ved udskrivelse fra hospital, kan der desuden følge en genoptræningsplan med, og her bliver genoptræningen varetaget af Hegnsgårdens fys- og ergoterapeuter i henhold til sundhedsloven samt Rudersdal Kommunes kvalitetsstandarder.
AKTIV HVERDAG
I tråd med Rudersdal Kommunes sundheds- og forebyggelsespolitik, har vi på Hegnsgården fokus på det gode liv med særlig fokus på sund kost, fysisk aktivitet og mental sundhed. Det betyder, at vi opfordrer dig til at deltage i alle de praktiske og personlige aktiviteter, du magter. At være aktiv giver fysisk og mental sundhed.
"At være aktiv holder dine færdigheder ved lige og giver mental sundhed!"
AKTIVITETER
Aktiviteter foregår primært i nærmiljøet, det vil sige i afdelingerne. Men der er også fællesaktiviteter på tværs af afdelingerne. Fællesaktiviteterne foregår både i afdelingerne, i aktivitetsterapien, i festsalen og ud af huset.
Aktiviteter kan være mange ting; alt fra at deltage i egne og afdelingens praktiske gøremål bl.a. personlig pleje, aktiviteter omkring måltiderne mm. Det kan også være kreative tiltag samt spil, banko ordlege og lignende til fælles fornøjelse. Derudover er der i løbet af året en del arrangementer, fester og fællesspisning i festsalen.
ERGO- OG FYSIOTERAPIEN
Ergo- og fysioterapeuterne afprøver/ tilpasser og sørger for hjælpemidler, hvis du har behov for det.
Endvidere tester og vurderer ergo- og fysioterapeuterne dit funktionsniveau med henblik på at tilbyde vedligeholdende træning, hvis du ønsker og har behov for det. De vil også vejlede plejepersonalet og dine pårørende om, hvilken form for personlig hjælp, du har behov for samt hvad der skal til, for at du i videst muligt omfang bevarer – eller forbedrer dine færdigheder.
Træningslokalet står altid åbent, og du er velkommen til selv at træne – også efter fysioterapeuternes arbejdstid. Det er en god idé at fortælle plejepersonalet i din afdeling, hvis du går i træningslokalet alene.
I det hele taget opfordres du til at være så aktiv som muligt samt at gøre så meget som muligt selv.
KONTAKTPERSON
Du har en kontaktperson blandt medarbejderne, som har det nære samarbejde med dig. Kontaktpersonen vil have stort kendskab til din baggrund, plejebehov og ønsker.
PERSONLIG PLEJE
Mange mennesker er bekymrede for standarden for hjælp til personlig pleje. Imidlertid søger vi så vidt muligt at opfylde dine individuelle behov, som du har.
Vi planlægger sammen med dig ud fra individulle hensyn, hvordan plejen skal tilrettelægges. Som eksempel kan nævnes, at du kan få bad flere gange om ugen eller dagligt, hvis det er behovet.
FRISØR
Ud over byens frisører, er der mulighed for at benytte en mobil frisør, der kommer i din lejlighed. Betaling skal ske kontant ved hvert besøg.
FODPLEJE
Du kan enten benytte din egen fodplejer, eller en af de, der kommer på Hegnsgården. Betaling skal ske kontant for hver behandling. Se prisliste i dit hus.
OMSORGSTANDPLEJEN
Hvis du er ude af stand til at benytte din sædvanlige tandlæge, har du mulighed for at tilmelde dig omsorgstandplejen. Prisen fastsættes af Rudersdal Kommune. Tandplejer kommer på Hegnsgården 1 gang i kvartalet. Hvis du har behov for konsultation bestilles den hos medarbejderne.
Vi gør opmærksom på, at din sædvanlige tandlæge kan tilbyde bedre behandling i sin klinik, end omsorgstandplejen kan i deres mobile klinik. Derfor anbefaler vi, at du beholder din egen tandlæge, hvis du har mulighed for det.
MEDICIN
Medbring al den medicin, du er vant til at bruge. Sygeplejersken / social- og sundhedsassistenten, der er tilknyttet afdelingen, vil være behjælpelige med at administrere og bestille medicin, hvis der er behov for det.
Det er vedtaget i Rudersdal Kommune, at det i det omfang det er muligt, bliver medicinen dosisdispenseret fra apoteket. Medicinen skal betales via PBS. Dine pårørende skal sørge for tilmelding til PBS på Nærum Apotek. Der sker ingen ændring i dit medicintilskud.
HJÆLPEMIDLER
Vores ergo - og fysioterapeut vurderer dit behov for hjælpemidler, ligesom de står for udlevering og reparation. Hvis du allerede har hjælpemidler som fx kørestol og rollator, skal du tage det med på Hegnsgården. Hvis du har badebænk, toilet forhøjere el.lign., skal disse afleveres tilbage til kommunen.
Kørestole er personlige hjælpemidler, hvorfor der kan forekomme egenbetaling på reparationer. Fx. skal du selv betale den første årlige udskiftning af dæk og slanger.
KØRSEL
Kørsel til egen praktiserende læge elle nærmeste speciallæge kan refunderes af kommunen. Du skal selv lægge pengene ud til kørslen. Den betalte regning skal påtegnes af lægen eller speciallægen. Kvitteringen sendes til Borgerservice, og det refunderede beløb vil blive sat ind på din NEM-konto.
Kørsel til tandlæge, fodterapeut eller lignende refunderes ikke. Til familiebesøg og lignende, har du mulighed for at søge om et Flex-kørsels-abonnement, hvis du ikke allerede har et.
Hvis du har behov for kørsel til undersøgelse eller behandling på hospitalet, bestilles og betales kørslen derfra. Som hovedregel er det dine pårørende, der skal ledsage dig, hvis du har brug for det.
VISION
Mad- og måltidspolitikken på Hegnsgården skal medvirke til, at den enkelte beboer får en god oplevelse og velsmagende mad, og samtidig sikre, at de ernæringsmæssige behov hos den enkelte beboer bliver opfyldt.
MÅL
At sikre den enkelte beboer størst mulig livskvalitet, velbefindende og funktionsniveau.
At sikre fokus på det rette ernæringstilbud til den enkelte beboer.
At skabe en fælles ramme for tilbud af mad i afdelingerne.
RÅVARER
Maden bliver så vidt muligt blive lavet af friske råvarer. Der bliver lagt stor vægt på at bruge årstidens produkter. Rudersdal kommune har besluttet, at ved udgangen af 2020 skal minimum 60% af råvarerne være økologiske.
TILBEREDNING
Tilberedning af maden sker i vores produktionskøkken hvor der er kostfagligt personale ansat køkkenet er bemandet fra 6.30 til 18. I det ud omfang det kan lade sig gøre, færdigøres maden på afdelingerne.
Menuens tilberedning vil tage udgangspunkt i, at de fleste beboere er småtspisende og der vil blive lavet mad efter "principper for småtspisende".
PRINCIPPER FOR SMÅTSPISEND
- Brug fede levnedsmidler til maden, da beboerne har behov for meget fedt.
- Saucen skal være tilsat fløde.
- Kun små mængder kartofler, grønt og frugt.
- Servér mange små måltider.
MÅLTIDER
Morgenmaden mellem 8-10
Består af surmælksprodukter, morgenmadsprodukter, havregrød, øllebrød, brød, ost, marmelade og frugt efter beboernes ønske. Søndag kan der efter ønske serveres krydderboller, Ved specielle lejligheder kan der serveres røræg og bacon. Hvis der ønskes blødkogte æg, kan de tilberedes i fælleskøkkenet, og æggene opbevares i køleskabet på afdelingen.
Mellemmåltid formiddag
Der tilbydes drikke og eventuelt frugt. Til småtspisende tilbydes et ernæringsrigt mellemmåltid i form af koldskål, energidrik, chokolade, is eller varm kakao med flødeskum.
Frokostmåltidet ca. kl. 12.30
Der serveres brød og pålæg efter planlagt menuplan, som skal overholdes, da den er planlagt ud fra beboernes ønsker, samt et ernæringsmæssigt perspektiv. Der skal serveres 3 slags pålæg, sild og ost daglig, ca 1 gang om ugen serveres der enlun ret. Maden bliver anrettes og pyntes så den fremstår appetitvækkende og lækker, og danne grundlag for et hyggeligt måltid.
Eftermiddag ca. kl 14
Der serveres brød eller kage og eventuelt frugt.
Aftensmåltidet kl. 18
Der serveres hovedret og enten forret eller dessert, som er efter planlagt menuplan. Der kan som hovedregel ikke ændres på menuen, da den er bestemt af beboerne samt ud fra et ernæringsmæssigt perspektiv.
Sen aften
Der serveres kage, småkage eller ostemad.
Der tilbydes i løbet af dagen juice, saft, kaffe, the og mælkevarer efter behov. Øl, sodavand og vin kan købes.
Det samlede kosttilbud sikrer at borgerne får dækket deres ernæringsbehov, derfor er det vigtigt at borgerne tilbydes alle måltider. Hvis borgerne ikke kan indtage alle måltider, skal det overvejes om der skal tilbydes andre indsatser.
MÅLTIDERNE
Måltiderne er for mange mennesker nogle af dagens højdepunkter. Vi lægger vægt på, at de foregår i en god atmosfære. Ved måltidet tager vi hensyn til den enkelte beboers behov, og som udgangspunkt spiser beboerne i fællesstuen. Beboerne kan hvis behovet er der spise på egen stue, men skal så vidt muligt selv være med til at hente maden i køkkenet.
I fællesstuen deltager minimum 2 medarbejdere i måltiderne og tilbyder hjælp i nødvendigt omfang. De sørger for at skabe en samtale ved bordet og inddrage alle i samtalen. Dette skal sikre, at alle føler sig velkomne og styrke appetitten. Der er fokus på beboerne og deres appetit, så der hurtigt kan reageres, hvis der sker en ændring. Unødige forstyrrelser begrænses mest muligt, her tænkes op unødvendig gennemgang og færdsel gennem afdelingerne, oprydning mv. Vi skal give os god tid til det hyggelige måltid, som bør vare en time.
Hvert måltid skal indbyde til hygge. Bordet skal dækkes pænt, gerne med blomster og gerne med beboernes hjælp. Ved festlige lejligheder kan der bruges kulørte servietter og duge. Maden serveres på fade for at sikre individuelle behov og for at skabe en hjemlig atmosfære.
FØDSELSDAGE PÅ PILEGANGEN
Når en fast beboer har fødselsdag på Pilegangen, har fødselaren mulighed for at bestemme dagens menu, og der er mulighed for at købe friskbagt kringle, boller eller lagkage til husets beboere efter eget ønske.
MENUPLAN
Der udarbejdes en menuplan for en uge af gangen for frokosten, og for en måned af gangen for aftensmåltidet. Hovedvægten i menuplanen lægges på traditionelle danske retter for at sikre beboernes tryghed og genkendelse af maden. Der lægges vægt på, at der i weekenden og helligdage serveres søndagsretter. I planlægningen tages der hensyn til årets traditioner og fester. Der vil blive vist individuelle hensyn til særlige behov på grund af allergi, kultur og religion.
De køkkenfaglige medarbejdere er ude og spise på afdelingerne 2 gange om ugen, hvor de snakker med beboerne om deres ønsker m.m.
HYGIEJNE
Maden skal til enhver tid overholde gældende fødevarelovgivning. Der bliver dokumenteret egenkontrol i køkkenet, og kontrolbesøg dokumenteres ved ophæng i indgang til huset og på hver afdeling.
INDIVIDUELLE ERNÆRINGSMÆSSIGE HENSYN
Beboernes behov for ernæring og diæter er i centrum og aftales med kontaktperson og Økonoma.
Der vil være opmærksomhed på tand- og synkestatus, der kan betyde, at der skal serveres mad med ændret konsistens.
Beboerens BMI vil blive beregnet ved indflytning og efter behov. Er der behov for det bliver borgerne ernæringsvurderet, dette gøres af det kostfaglige personale.
Ved lavt BMI under 24 vil der blive iværksat ekstra opmærksomhed på beboerens ernæring. Der vil være opmærksomhed på utilsigtet vægttab. Der skal altid udarbejdes en handleplan i Nexus ved øget opmærksomhed på faldende/stigende vægt hos den enkelte beboer. Beboer og evt. familie skal orienteres og inddrages i konsekvenserne af faldende/stigende ernæringsstatus. Hvis denne ikke ønsker en særlig ernæringsindsats, skal det dokumenteres. Kostfaglig konsulent skal altid konsulteres ved afklaring.
For mange mennesker er det vigtigt at være aktive. På Hegnsgården er der alle hverdage mulighed for fysisk træning, socialt samvær og kulturelle tilbud. Det giver dagen struktur og indhold og højner livskvaliteten. Beboerne er meget velkommen til at deltage i de aktiviteter, der foregår.
DAGLIGT
FYSISK TRÆNING
I træningssalen tilbyder vores terapeuter hver dag træning, enten individuelt eller på hold. Vi har stolegymnastik, musik og bevægelse, motionscykler, styrketræning, balancetræning mm. Om sommeren træner vi også udenfor.
WEEKENDS
I weekenden er der ikke så mange medarbejdere på arbejde. Det er derfor et godt tidspunkt for familiebesøg. Men nogle gange laver personalet et hyggeligt arrangement. Det kan være et foredrag eller bankospil.
Ellers byder weekenden på almindelig hjemlig hygge, en tur i haven, hvis vejret er til det, eller en god film i fjernsynet
HVER UGE
KLASSISKE KONCERTER
Hver tirsdag kl. 19.15 er der klassisk koncert ved en af vores beboere i festsalen. Der bydes på kaffe/te og kage.
Mandag:
10.30-11.00 – Siddende gymnastik (I terapien)
Tirsdag:
10.30-11.00 – Siddende gymnastik (I terapien)
13.30-15.00 – Fællessang (Pilegangen)
Eller erindringsdans se opslag vedr. dette (festsalen)
Onsdag:
13.30-15.00 – Spil (I afdelingerne)
Torsdag:
10.30-11.00 – Siddende gymnastik (I terapien)
13.30-15.30 – Bage-gruppe (Pilegangen)
Fredag:
10.30-11.30 – Styrke og balancetræning (I terapien)
HVER MÅNED
GUDSTJENESTE
Den første tirsdag hver måned afholdes Gudstjeneste af en af præsterne fra Nærum kirke i Kirkesalen på Hegnsgården. To gange om året afholdes en særlig Gudstjeneste i Nærum Kirke for Hegnsgården, med efterfølgende kirkekaffe. Hvis beboerne ønsker at komme i kirke om søndagen er medarbejderne behjælpelige med at bestille kirkebil.
FAMILIEAFTENER
Ca. en gang om måneden inviteres til familieaftener for beboerne og deres pårørenden på Pilegangen, middagen foregår i vores festsal.
ÅRLIGT
FASTELAVN
I februar afholdes fastelavn i festsalen. Det er en festlig dag, hvor vi og beboerne får besøg af børnehaven som kommer og slå katten og tønden.
PÅSKEFROKOST
Til påske holder vi påskefrokost for vores beboeren, hvor der også er musik.
SCT. HANS
Der afholdes en hyggelig aften i hver afdeling med heksepunch og lækkerier, og efter maden er der festligt samvær i afdelingerne.
VEDBÆK GARDEN
I slutningen af november kommer Vedbæk garden og spiller i festsalen.
HEGNSGÅRDENS FØDSELSDAG
Den 26.oktober har Hegnsgården fødselsdag hvor vi får lagkage og kakao på afdelingerne.
JULEARRANGEMENTER
Der er mange arrangementer i julemåneden. Som eksempel kan nævnes.
Fælles Julefrokost i festsalen.
Julefrokost på afdelingen.
Støttekredsen kommer og deler julestjerner og chokolade ud.
Lucia-optog gennem hele huset.
Vedbæk garden kommer.
Småkagebagning og julepyntning.
STØTTEKREDSEN:
Støttekredsen er en selvstændig forening med egne vedtægter og en bestyrelse. Foreningen støtter og bidrager med penge og praktisk bistand til fester, udflugter og andre arrangementer til glæde for beboerne på Hegnsgården.
Støttekredsen blev stiftet i 1977 af Alfred Lund. I 1997 blev den overtaget af brødre fra Logen Intra I Nærum, under Serapions Ordenen, der i dag sidder i bestyrelsen. Logen er i 2013 slået sammen med Logen Sct. Ib, men fortsætter det humanitære arbejde på Hegnsgården. Medlemmer af Støttekredsen betaler et årligt kontingent.
INDFLYTNINGSSAMTALE
For at man kan lære hinanden at kende så hurtigt som muligt, og afklare gensidige forventninger, vil afdelingslederen og beboerens kontaktperson invitere dig og din familie til en samtale inden for de første uger efter indflytning
FAMILIEKONTAKTPERSON
Det er en god idé, hvis der er en i din familie, der vil stå for den primære kontakt til Hegnsgården, og være den, der informerer resten af beboerens familie, i overensstemmelse med dine ønsker for samarbejdet. Det er også vigtigt for medarbejderne at vide, hvem der hjælper dig med indkøb, evt. administration af penge m.m.
MEDARBEJDER - KONTAKTPERSON
Der er knyttet en afdelingsleder og personale til hver afdeling. Hver beboer på Pilegangen vil have en medarbejder som kontaktperson.
Kontaktpersonen vil, i højere grad end andre medarbejdere, kende de særlige forhold, der gør sig gældende i forhold til hver enkelt beboer. Det vil også være kontaktpersonen, der står for planlægning og udførelse af din pleje i samråd med afdelingslederen.
BESØG
Familie og venner er altid velkomne på Hegnsgården når det passer dig, og naturligvis er de også velkomne til at deltage i dagens aktiviteter/arrangementer. Vi tænker, at det er naturligt, at du og din familie deltager i borddækning, kaffebrygning og oprydning i det omfang, man formår, så medarbejdernes ressourcer bruges på beboerne.
KAFFE OG TE
Kaffe og te koster 5 kr. for familie og venner, i det omfang, der er noget i kanderne. Man er selvfølgelig velkommen til at give et økonomisk bidrag til beboernes aktivitetskasse.
På Hegnsgården har vi ikke et månedsblad.
Diverse informationer bliver hængt op på opslagstavlerne i afdelingen og på opslagstavlen ved indgangen.
Er der information der skal gives til hver enkelte borgere bliver det delt ud til borgerne eller lagt i deres postkasse.
Ældre- og værdighedspolitik
Rudersdal Kommunes ældre- og værdighedspolitik afspejler den vision og de værdier, som kommunen lægger til grund, når borgere har brug for hjælp fra Sundheds- og Ældreområdet. Ældre- og værdighedspolitikken er samtidig et værdibaseret redskab for de ansatte i deres daglige arbejde.
Borgerdialogpolitik
Rudersdal Kommune er borgernes fællesskab. En god dialog mellem borgere, politikere og medarbejdere er afgørende for fællesskabets udvikling.
Kommunalbestyrelsen tror på, at den gode dialog skaber bedre løsninger og bidrager til at gøre Rudersdal Kommune til en attraktiv kommune. Formålet med dette kodeks for den gode dialog er at fremhæve de værdier, som kommunen som myndighed og servicevirksomhed vil lægge vægt på i dialogen med borgerne.
Hvert år udarbejder vi en Virksomhedsplan for Hegnsgården. Du kan læse virksomhedsplaner ved at klikke på nedenstående links.
Der bliver ført følgende tilsyn på Plejecenter Hegnsgården:
Seniorrådets madsmagningspanel. Rudersdal Kommunes tilsyn i forhold til Beboernes trivsel og vilkår.
Embedslægetilsyn. Nedenfor kan du læse embedslægerapporten ved at klikke på linket
Valg til beboerpårørenderåd pågår, når der har været valg, vil det nye beboerpårørenderåd blive publiceret her på siden
Nedenfor kan du klikke på pjecer, der kan have din interesse:
STØTTEKREDSEN:
Støttekredsen er en selvstændig forening med egne vedtægter og en bestyrelse. Foreningen støtter og bidrager med penge og praktisk bistand til fester, udflugter og andre arrangementer til glæde for beboerne på Hegnsgården.
Støttekredsen kommer hvert år til jul og deler julestjerner og chokolade ud til alle borgerne.
Ligeledes kommer de også til vores påske- og julefrokost hvor de står for en aktivitet.
Støttekredsen blev stiftet i 1977 af Alfred Lund. I 1997 blev den overtaget af brødre fra Logen Intra I Nærum, under Serapions Ordenen, der i dag sidder i bestyrelsen. Logen er i 2013 slået sammen med Logen Sct. Ib, men fortsætter det humanitære arbejde på Hegnsgården. Medlemmer af Støttekredsen betaler et årligt kontingent.
På Plejecenter Hegnsgården er der ca. 80 ansatte, fordelt på følgende faggrupper:
Sygeplejersker
Social- og sundhedsassistenter, plejehjemsassistenter
Social- og sundhedshjælpere, sygehjælpere
Ledende Økonoma
Ernæringsassistenter
Fysio- og ergoterapeuter
Oldfrue og Serviceassistent
Teknisk Servicemedarbejdere
Sekretær
Medarbejderne er i forskellige afdelinger. Hvert afdeling har et team med en afdelingsleder og forskellige grupper af social- og sundhedsfagligt uddannede medarbejdere. Afdelingerne har ligeledes Fysio- og ergoterapeuter og ernæringsassistenter tilknyttet afdelingen.
Medarbejderne er gode til både at arbejde i deres afdeling og hjælpe hinanden på tværs af afdelingerne, og til at arbejde selvstændigt under ansvar, og ud fra en anerkendende tilgang. Her er stor gensidig tillid, og et rigtig godt arbejdsmiljø. Vi opnår gode resultater i arbejdet, og det giver ægte arbejdsglæde.