Hop til hovedindhold

Kontakt os med Digital Post

Se hvordan du sender digital post til forskellige områder i kommunen og få vejledning til, hvordan du bruger digital post.

Når du vil skrive post til os med personoplysninger i, skal du benytte Digital Post, så informationerne sendes sikkert.

Vælg, hvem du vil kontakte

Alle skal modtage digital post fra det offentlige. Undtagelsen er, hvis du er fritaget for digital post.

Sådan bruger du Digital Post

  • Som borger i Danmark modtager du din post fra offentlige myndigheder digitalt. Både postkassen og beskederne hedder Digital Post og sikrer en sikker digital kommunikation mellem dig og myndighederne. Sikkerheden er vigtig, fordi der ofte udveksles personfølsomme oplysninger.

    Du modtager Digital Post fra offentlige myndigheder, fra du er 15 år gammel, og du har pligt til at læse den. Det har du, fordi den drejer sig om vigtige begivenheder i dit liv, som du skal forholde dig til. Det kan være, at du er blevet optaget på en uddannelse. At du har fået plads til dit barn i en institution. Eller du skal møde op til en aftale på hospitalet. De beskeder kommer som Digital Post.

    I Digital Post kan du:

    • modtage post fra offentlige myndigheder
    • skrive til offentlige myndigheder.

    Se en kort video om Digital Post:

    Har du ikke mulighed for at modtage posten digitalt, kan du blive fritaget og i stedet modtage post fra offentlige myndigheder på papir.

    Indhold hentet fra borger.dk
  • Du har én postkasse til post fra offentlige myndigheder – det er den, vi kalder Digital Post. Men du kan læse, besvare og reagere på din Digital Post via flere forskellige platforme. Du kan naturligvis frit vælge, hvilke platforme, du vil benytte.

    Som borger har du adgang til din Digital Post fra offentlige myndigheder på følgende fire platforme:

    • borger.dk
    • Digital Post-appen
    • e-Boks
    • mit.dk
    Indhold hentet fra borger.dk
  • Du kan få besked om ny Digital Post via e-mail og/eller sms. Dette
    kræver blot, at du registrerer en e-mailadresse og et mobilnummer, når du er
    logget ind i Digital Post.

    Sådan tilmelder du dig besked om ny Digital Post på borger.dk: 
    1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
    2. Klik på ’Menu’, og vælg ’Beskeder om ny post’.
    3. Klik på ’Redigér’ ud for ’E-mailadresse’ og ’Mobilnummer’.
    4. Indtast din e-mailadresse og/eller dit mobilnummer og tryk ’Gem’. Herefter vil du få besked på e-mail og/eller SMS, når du modtager ny Digital Post.

    Downloader du Digital Post-appen, kan du også få push-notifikationer direkte på din mobil eller tablet.

    Indhold hentet fra borger.dk
  • For at kunne anvende Digital Post på borger.dk skal du bruge en af disse browsere og et af disse styresystemer eller nyere:

    • Windows 10: Chrome, Edge, Firefox
    • Mac OS 10: Safari og Chrome
    • Android 4.4 eller nyere: Chrome
    • iOS 12 eller nyere: Safari 
    • Linux: Firefox
    Indhold hentet fra borger.dk
  • I visse tilfælde kan du blive fritaget for Digital Post. Så får du i stedet papir-breve med posten.

    Læs mere om fritagelse fra Digital Post:

    Fritagelse for digital post

  • Du kan få hjælp til at oprette en læseadgang til din Digital Post fra offentlige myndigheder hos kommunen. 

    Hvis ikke du har mulighed for selv at møde op, kan en anden person gøre det for dig. Personen skal møde op med en udfyldt blanket, hvor du har givet personen fuldmagt til at oprette en læseadgang på dine vegne.

    Indhold hentet fra borger.dk