Hop til hovedindhold
Nyhed

Børnene viser vejen til den trygge skolevej

Glæde, engagement og gå på-mod er drivkraften for 5. b på Ravnholm Skole, der selv har bidraget til en mere tryg vej til skole.

Skoledagen begynder, når barnet forlader hjemmet og begiver sig på vej. Og starten på skoledagen er måske ikke altid helt god, hvis skolevejen opleves som utryg, ja, måske en smule skræmmende. Det kan skyldes mange biler, måske er vejen svær at krydse, eller noget helt tredje spiller ind.

På Ravnholm Skole i Nærum har eleverne taget sagen i egen hånd. I et spændende forsøgsprojekt har 5. b selv været med til at skrue en bedre skolevej sammen med helt konkrete forslag til løsninger, der giver mere ro i maven i det daglige.

Projektet er sket i tæt dialog mellem skolen, forvaltningen og den eksterne samarbejdspartner ”Trafik i børnehøjde”, som arbejder med trafikudfordringer ved skoler.

5. b præsenterede deres projekt

Tirsdag den 12. marts stod 5. b selv for at præsentere indsatsen for lærere og de øvrige børn i 0-5 klasse. Det skete i hallen, og bagefter viste elever fra 5. b de mindre børn rundt og fortælle dem om, hvordan skolevejen nu kan blive mere tryg.

Til stede var også 1. viceborgmester Birgitte Schjerning Povlsen samt formand for Børne- og Skoleudvalget, Anne Christiansen.

Thea og Erik fra 5. b, begge 11 år, er to af de børn, der har arbejdet ivrigt med planerne:

- Det har været spændende selv at bestemme, hvad der skulle ske, fortæller Thea, som glæder sig til at se alle de nye spændende ting, når de er helt færdige.

Erik glæder sig over de skilte og de steder, de selv har været med til at spraymale, og især aben Ole på junglestien bliver fremhævet.

Teksten fortsætter under billederne.

Mål: Flere der går og cykler i skole

Siden november 23 har eleverne i 5. b arbejdet med at finde ud af de bedste løsninger til mere tryghed. De har bl.a. lavet kort over området, bygget modeller i modellervoks og malet deres ideer.

- Vi vil rigtig gerne have flere børn til at gå eller cykle i skole, fortæller skoleleder Kristine Juel Sklander, og vi håber, at vi med de nye initiativer kan fremme denne udvikling.

Fruerlund har i øvrigt været lukket om morgenen på grund af kørsel til skolens byggeri. Eleverne synes, at det har været en god løsning, og det er derfor blevet indført permanent. Lukningen skal tage hånd om den utryghed, mange børn har oplever om morgenen, fordi mange forældre i biler gerne vil sætte deres børn af lige foran skolen.

Ansvar, engagement og rollemodeller

I sin tale roste Birgitte Schjerning Povlsen, som i øvrigt selv har gået på skolen, eleverne for deres engagement og sagde, at det lover godt for fremtiden.

- Jeg er imponeret over jeres fine løsninger, I har virkelig grebet muligheden for at deltage, være med til at bestemme og gøre en forskel. Ansvar og engagement er noget, som vi i kommunalbestyrelsen synes er meget vigtigt. Og I kan være rollemodeller for andre, så endnu flere kan blive gode i trafikken.

Anne Christiansen fremhævede, at projektet er en sand win win win situation:

- De spændende løsninger, I har været med til udvikle, skaber en større tryghed for skolen generelt. Samtidig er det godt for både sundhed og klima, når flere begynder at gå eller cykle til skole.

- Og projektet er godt for jer i 5. b, fordi I selv har fundet og løst de problemer, mange børn oplever på skolevejen, og det er meget vigtigt for os i Børne- og Skoleudvalget, at I som elever bliver inddraget i undervisningen.

Efter talerne var det tid til en rundtur på skolens område, hvor de enkelte løsninger blev præsenteret, og så var der cykelaktivitet for 2. årgang med kegler og øvelser.

Om forsøget

Blandt de nyskabelser, som forsøgsprojektet har udviklet, kan nævnes disse:

  • En cykelbane på Fruerlund betyder, at børnene ikke længere skal tænke på at skulle uden om parkerede biler lige ved skolen, når de cykler fra Nærumgårdsvej.
  • Et fodgængerfelt på Nærumvænge - tæt på Fruerlund - rykkes tættere på Skodsborgvej til en placering, hvor børnene rent faktisk har brug for at krydse vejen.
  • En junglesti skal sørge for, at børnene lettere kan undgå trafikken på den store p-plads på Fruerlund. Filosofien er også den enkle, at det skal være sjovt at gå i skole, og derfor er der tegnet hinkeruder.
  • Flere skal cykle i skole, og derfor gennemfører skolen en konkurrence, hvor børnene dyster om at være bedst til enten at cykle, gå eller hoppe i skolen på junglestien.