Beskæftigelse
Stationsvej 36
3460 Birkerød
beskaeftigelse@rudersdal.dk
Tlf: 46 11 30 05
Områdechef: Malene Toscani
Beskæftigelse
Beskæftigelsesområdet varetager den jobrettede indsats for ledige dagpengemodtagere og kontanthjælpsmodtagere. Herunder hører indsatsen for integration af flygtninge og familiesammenførte.
Beskæftigelsesindsatsen omfatter en professionel virksomhedsservice. Formålet med denne er at understøtte kommunens virksomheder i deres behov for arbejdskraft igennem bl.a. hjælp til rekruttering, opkvalificering og indgåelse af aftaler om praktikker og ansættelser med løntilskud såvel som at opdyrke nye samarbejder med virksomheder med det formål at tilvejebringe arbejdspladser til ledige.
Beskæftigelsesområdet tilrettelægger desuden indsatsen for sygedagpengemodtagere. Formålet her er at sikre, at beskæftigede, der bliver syge, får den rette indsats i rette tid, så medarbejderne hurtigst muligt kan vende raske tilbage til deres arbejdsplads.
Endelig er det Beskæftigelsesområdets opgave at koordinere og udvikle kommunens erhvervsindsats, så der sikres gode rammer for iværksætteri og virksomhedernes udvikling og vækst.
Arbejdsområder
Beskæftigelses kerneopgaver er:
- at give Rudersdal Kommunes ledige og sygemeldte borgere den indsats, som bidrager til, at de hurtigst muligt kan vende tilbage til eller finde indpas på arbejdsmarkedet eller i uddannelsessystemet
- at yde en professionel rekrutteringsservice til virksomheder, så de har og kan få den arbejdskraft, som de efterspørger og har behov for
- at stå for integrationsindsatsen for flygtninge og familiesammenførte
I Beskæftigelsessekretariatet løses følgende opgaver:
- Politisk sagsbehandling
- Juridisk sagsbehandling
- Kontraktstyring
- Økonomisk planlægning og opfølgning
- Udviklingsprojekter og projektstyring
- Digitaliseringsstrategier og opfølgning
- Analyser og notater
- Puljeadministration
- Receptionsbetjening
- Bogføring og fakturering
- Udbetalinger af tilskud mv.
- Ledelsesunderstøttende opgaver
- Personaleadministration
- Koordinering af integrationsindsatsen på tværs af kommunen og med frivillige.
I Job og Rehabilitering løses følgende opgaver:
- Jobrettede aktiviteter for dagpengemodtagere med henblik på hurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet
- Afklaring af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere over og under 30 år
- Jobrettede aktiviteter for jobparate kontanthjælpsmodtagere med henblik på hurtigst muligt at få dem tilbage på arbejdsmarkedet
- Indsats for unge under 30 år, der er åbenlyst uddannelsesparate eller uddannelsesparate
- Rehabiliteringsteamet, herunder delt formandskab med afdelingsleder fra Sygedagpenge og Arbejdsfastholdelse
I Integration løses følgende opgaver:
- Modtagelse og midlertidig indkvartering af flygtninge og familiesammenførte
- Varetagelse af integrationsopgaven, herunder jobrettede tilbud, mentorindsats, uddannelse og aktivering
- Visitation til og kontakt med sprogskoler
- Kontakten til frivillige og Integrationsnetværket
- Forebyggende indsats til forældre i relation til at sikre trivsel i familier
- Koordinering af sager på tværs af forvaltningsområder.
I Arbejdsfastholdelse & Rehabilitering løses følgende opgaver:
- Opfølgning på sygedagpengemodtagere
- Koordinerende sagsbehandling af borgere i jobafklaringsforløb og i ressourceforløb
- Opfølgning på ledige fleksjobberettigede
- Etablering og opfølgning på fleksjob
- Arbejdsfastholdelse: tidlig indsats i sygedagpengesager, øget virksomhedskontakt, råd og vejledning om muligheder på arbejdsmarkedet, behandling af ansøgninger om arbejdspladsindretning/handicapkompenserende ordninger, samt træffe afgørelse om samme
- Rehabiliteringsteamet, herunder delt formandskab med afdelingsleder fra Job og Rehabilitering
I Job & Rekruttering løses følgende opgaver:
- Jobrettede aktiviteter for dagpengemodtagere med henblik på hurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet
- Professionel virksomhedsservice
- Systematiske virksomhedsbesøg, jobordrer og rekruttering
- Servicering af jobcentrets ledige borgere
- Undervisning, sparring og opfølgning med borgere om den konkrete jobsøgning, hjælp til jobsøgning, fastholdelse af aftaler og incitament til at finde job
- Samtaler med fokus på kompetencer og afklaring af realistiske jobmål
- Karriererådgivning til højtuddannede, udlændinge og selvforsørgende ledige borgere
- Anvendelse af virksomhedspraktik og ansættelse med løntilskud med henblik på ordinært arbejde med fokuseret opfølgning
- Afholdelse af events for borgere
- Afholdelse af events for virksomheder i branchenetværk
- Væksthus Hovedstaden, iværksætterrådgivning
- Tværkommunalt rekrutteringssamarbejde
Organisering
Her finder du Beskæftigelses organisationsdiagram:
Fakta om Beskæftigelse
Beskæftigelse er et af Rudersdal Kommunes 12 forvaltningsområder. Området er inddelt i fire afdelinger:
- Forberedelse til Job & Uddannelse
- Sygedagpenge & Rehabilitering
- Job & Rekruttering
- Beskæftigelsesstab
Beskæftigelse beskæftiger ca. 70 medarbejdere fordelt på de fire afdelinger.
Erhvervsudvikling
I Rudersdal Kommune driver vi erhvervsindsatsen i en tæt og løbende dialog med virksomhederne. Vi er en attraktiv erhvervskommune med en grøn profil.
Hvert år vælges et strategisk tema for erhvervsudviklingen. Temaet udfoldes i tæt dialog med virksomhederne i et virksomhedspanel. Virksomhedspanelet kan komme med forslag til erhvervsudviklingsprojekter, ønsker til erhvervsfremmetilbud og erhvervsservice m.m.
I 2021 er temaet grøn omstilling og bæredygtig udvikling. Rudersdal skal helt i front, når det gælder den grønne omstilling. Vi vil gerne udforske udviklingsmuligheder sammen med virksomhederne. herunder muligheder for samarbejde på tværs af virksomheder og offentligt-privat samarbejder. Vi vil afdække potentialet i temaet og virksomhedernes konkrete behov.
Vil du vide mere, er du velkommen til at kontakte Rudersdal Kommunes erhvervskonsulent Bjørn Engsig på ensi@rudersdal.dk eller på tlf. 7268 3138.
Politikker og planer
Beskæftigelse udarbejder årligt en plan for den beskæftigelsespolitiske indsats.
Beskæftigelsesplan 2021 bygger dels på de beskæftigelsespolitiske mål for 2021, som beskæftigelsesministeren har udsendt, og dels på de langsigtede mål og delmål, som Kommunalbestyrelsen vedtog i forbindelse med vedtagelsen af Budget 2019 på Erhvervsudvalgets område.
Planen er godkendt på Kommunalbestyrelsens møde den 16. december 2020.
Sagsbehandlingsfrister
|
Frister for afgørelser på BeskæftigelsesområdetKommunalbestyrelsen godkendte på mødet den 24.2.2010 følgende frister for afgørelser vedrørende de sagsområder, som hører under Beskæftigelsesområdet. Lov om aktiv socialpolitik
Lov om social pension
Lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.(Gælder alle førtidspensioner rejst eller tilkendt før 1. januar 2003)
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
Lov om sygedagpenge
Lov om integration af udlændinge i Danmark
Lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aktuelle jobs
På vores hjemmeside kan du altid følge med i, hvor i kommunen vi har ledige job:
Typer af jobs i Beskæftigelse
I Beskæftigelse arbejder hovedsageligt sagsbehandlere, jobkonsulenter og virksomhedskonsulenter. Dertil kommer medarbejdere med ledelsesmæssige funktioner.
Uddannelser i Beskæftigelse
I Beskæftigelse er man typisk uddannet som socialrådgiver eller kontorassistent, eller har en anden mellemlang eller lang videregående uddannelse.
Ledige jobs
Vi modtager ikke uopfordrede ansøgninger, da vi som offentlig myndighed skal annoncere alle ledige job. Vi modtager kun ansøgninger elektronisk. Se her, om der er et spændende job for dig i Rudersdal Kommune: Ledige jobs
Personalepolitikker
Her kan du læse Rudersdal Kommunes overordnede personalepolitik og de delpolitikker, der er vedtaget. Politikkerne udgør en fælles ramme for alle ansatte.
Personalepolitik Arbejdsmiljøpolitik Kompetenceudviklingspolitik Sygepolitik Alkoholpolitik Rygepolitik Stresspolitik Politik om vold, trusler og chikaneKurser og kompetenceudvikling
I Rudersdal Kommune mener vi, at det er vigtigt, at alle ansatte løbende udvikler deres kompetencer. Det kan både ske gennem læring i det daglige og gennem kurser.
Som ansat i Rudersdal Kommune har du mulighed for gratis at deltage i en lang række kurser, som findes i kommunens interne kursuskatalog.
Kurser og sundhedstilbud - tilmelding (kun for medarbejdere)
Feriehuse
Feriefonden for medarbejdere i Rudersdal Kommune har fire feriehuse, som medarbejderne kan leje:
- Marielyst Strand. Huset er indrettet til 12 personer.
- Mølle Odde ved Dueodde på Bornholm. Huset er indrettet til 10 personer.
- Otterup på Fyn. Huset er indrettet til 6 personer.
- Karrebæksminde ved Næstved. Huset er indrettet til 6 personer.
Feriehuse (kun for medarbejdere)
Sundhed
Vi vægter sundhed og trivsel på arbejdspladsen højt. Derfor har vi en række sundhedsfremmende tilbud til dig som medarbejder.
Du kan blandt andet tilmelde dig kommunens idrætsforening, benytte dig af kommunens massage og fysioterapiordning, modtage sundhedstjek og deltage i arrangementer såsom den årlige sundhedsdag og DHL-stafet. Herudover kan du som medarbejder også få rabat i diverse fitnesscentre.
Kurser og sundhedstilbud - tilmelding (kun for medarbejdere)
Kunstforening
I Rudersdal Kommune har vi en personalekunstforening, som afholder otte-ti kunstudstillinger om året.
Foreningen har til formål at fremme interessen for alle former for kunst gennem foredrag, teater, film, koncerter, udstillinger, museumsbesøg og lignende aktiviteter.
Foreningen indkøber kunst af de udstillede kunstnere med henblik på at bortlodde de indkøbte kunstværker til medlemmerne ved den årlige generalforsamling. Kunstforeningen arrangerer desuden hvert år besøg på ca. fem kunstudstillinger, byvandring mv.
Personaleidrætsforening
I Rudersdal Kommune har vi en personaleidrætsforening "PI", hvor medarbejderne har mulighed for at deltage i en række aktiviteter som fx badminton, fodbold, løb, gymnastik m.v.