Andre råd og udvalg
Udvalgsfortegnelse
I udvalgsfortegnelsen kan du se en samlet oversigt over alle råd, nævn og kommissioner.
Nævningegrundlisteudvalget
Nævningegrundlisteudvalget vælger et antal borgere, som udvalget anser for at være egnede til at fungere som nævninge eller domsmænd.
De valgte bliver optaget på en såkaldt grundliste. Grundlisten sendes til Præsidenten for Østre Landsret.
Læs her, hvordan man bliver domsmand /nævning:
Folkeoplysningsudvalget
Folkeoplysningsudvalgets hovedopgaver er blandt andre:
- Fastlæggelse af principper og udvikling inden for folkeoplysningsområdet.
- Godkendelse af nye foreninger.
- Fordeling af tilskud til folkeoplysende voksenundervisning (aftenskoler).
- Fordeling af tilskud til frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde (foreninger).
- Anvisning af offentlige lokaler og udendørs anlæg, der er egnet til formålet.
- Fordeling af tilskud fra Start- og udviklingspuljen.
- Godkendelse af fordeling af tilskud i henhold til elitestøtteordningen.
- Udtalelse om forslag til regler, budget og udviklingstiltag m.m.
- Uddeling af kommunens idrætslederpris, ungdomslederpris og talentpris samt hædring af idrætsudøveres resultater.
Folkeoplysningsudvalgets ansvar og kompetence er fastlagt i Styrelsesvedtægten for Folkeoplysningsudvalget, kommunens delegationsplan og Folkeoplysningslovens bestemmelser.
Folkeoplysningsudvalget består af 15 medlemmer, der alle har stemmeret:
- 3 medlemmer fra Kommunalbestyrelsen
- 2 medlemmer fra aftenskoler
- 2 medlemmer fra idrætsforeninger
- 1 medlem fra foreninger spejdere, herunder børne- og ungdomskorps
- 1 medlem fra foreninger med amatørkulturelle aktiviteter
- 1 medlem fra frivillige sociale foreninger
- 1 medlem fra Rudersdal Handicapråd
- 1 medlem fra Rudersdal Seniorråd
- 1 medlem fra bestyrelsen for Ung i Rudersdal
- 1 medlem fra Musikskolerådet
- 1 repræsentant fra et ungdomsforum eller beslægtede ungdomsgrupper.
Du kan her se, hvem der lige nu sidder i Folkeoplysningsudvalget:
Møder
Folkeoplysningsudvalget holder møde 9-10 gange om året. Herudover holder udvalget dialog- og temamøder med foreningerne i kommunen.
Dagsordner og referater
Handicaprådet
Handicaprådet skal sikre at mennesker med handicap får mulighed for at blive inddraget og hørt, når kommunen træffer beslutninger, som har betydning for dem.
Handicaprådets opgaver
Handicaprådet skal rådgive kommunalbestyrelsen i handicappolitiske spørgsmål og rådet kan behandle alle lokalpolitiske spørgsmål, som vedrører mennesker med handicap. Det vil sige, at rådet så vidt muligt skal samarbejde med alle kommunens forvaltninger om at skabe lige muligheder for borgere med handicap. Rådet kan tage spørgsmål af mere generel karakter op til drøftelse og komme med forslag til såvel politiske som administrative initiativer.
Handicaprådets arbejde baseres på Rudersdal Kommunes handicappolitik, som er vedtaget af kommunalbestyrelsen. Læs handicappolitikken på siden Politikker og planer.
- Handicaprådet kan tage kontakt med andre, herunder andre handicapråd, Det Centrale Handicapråd, foreninger og organisationer med henblik på dialog og samarbejde.
- Handicaprådet kan ikke behandle spørgsmål om enkeltpersoners forhold, herunder personalesager eller konkrete klagesager.
- Kommunalbestyrelsen hører handicaprådet om alle initiativer, som har betydning for mennesker med handicap.
- Handicaprådet kan i øvrigt beslutte at orientere kommunalbestyrelsen om dets arbejde og forslag.
- Handicaprådet spiller herudover en vigtig rolle i arbejdet med at udarbejde kommunale handicappolitikker.
Valg af rådets medlemmer
Kommunalbestyrelsen udpeger 8 medlemmer af Handicaprådet for fire år ad gangen. Tre medlemmer er indstillet af de lokale afdelinger af Danske Handicaporganisationer (DH) og ét medlem af de lokale handicaporganisationer udenfor DH. De fire øvrige medlemmer er udpeget af kommunalbestyrelsen.
Handicaprådets medlemmer
Handicaprådet rekonstituerer sig på mødet 20. august 2020, hvor der vælges formand og næstformand
Jeppe Bülow-Lehnsby (formand)
DH – Scleroseforeningen
Vestre Paradisvej 21
2840 Holte
Tlf. 28 80 39 15
E-mail: jblehnsby@gmail.com
Jens Darket (næstformand)
Kommunalbestyrelsen
Carl Plougs Vej 57
3460 Birkerød
Tlf: 72 68 10 97
E-mail: jeda@rudersdal.dk
Per Baar Kæseler
DH - Dansk Handicap Forbund
Skodsborg Strandvej 145 A, st tv
4942 Skodsborg
Tlf. 24 91 88 89
E-mail: per@perhk.dk
Vibeke Baden Laursen
DH – Dansk Handicap Forbund
Skodsborg Strandvej 145 A. st. tv.
2942 Skodsborg
Tlf. 24 27 70 69
E-mail: vibeke@perhk.dk
Anne Bonné
Forældreforeningen i Rudersdal
Holtegårdsvej 98
2840 Holte
Tlf. 45 80 93 04 / 29 47 13 54
E-mail: agbonne@hotmail.com
Poul Bach
Kommunalbestyrelsen
Vestervang 13
3460 Birkerød
Tlf: 20 13 73 56
E-mail: poba@rudersdal.dk
Christoffer Buster Reinhardt
Kommunalbestyrelsen
Ernst Bojesens Vej 1 A, 2.th
2840 Holte
Tlf. 51 26 99 26
E-mail: chrre@rudersdal.dk
Jacob Jensen
Kommunalbestyrelsen
Banevænget 3, 1. tv
3460 Birkerød
Tlf: 72 68 10 98
E-mail: jacj@rudersdal.dk
Vedtægter og forretningsorden
Dagsordener og referater
Årsberetning
høringssvar for 2018 - 2020
Rudersdal Erhvervs- og Vækstråd
Rudersdal Erhvervs- og Vækstråd er nedsat af kommunalbestyrelsen som led i at styrke Rudersdal Kommunes vækst- og erhvervsindsats.
Erhvervs- og Vækstrådets formål er:
- At udvikle og styrke innovation, vækst, iværksætteri og grøn omstilling i kommunen gennem samarbejdsrelationer, vidensdeling, nye vækstmiljøer og initiativskabelser mellem det lokale erhvervsliv, iværksættere, vidensinstitutioner, kommunen og andre relevante aktører.
- At være et rådgivnings- og sparringsorgan for:
a) Kommunalbestyrelsen i erhvervs- og vækstspørgsmål, herunder hvordan grøn omstilling kan føre til erhvervsudvikling og nye job
b) Kommunen om erhvervsfremmetiltag på kommunalt og regionalt niveau
c) Forvaltningen og herunder ledelsen af Rudersdal Rekruttering om erhvervs- og vækstinitiativer.
Repræsentanter
Kommunalbestyrelsen: Borgmester: Jens Ive (formand)
Kommunalbestyrelsen: Formand for Erhvervsudvalget: Randi Mondorf
Rudersdal Erhvervsforening: Jesper Winther Andersen
Handelsstandsforeningerne: Brian Lund
Scion DTU: Steen Donner
Dansk Industri: Janicke Schultz-Petersen
Dansk Byggeri: Niels Henrik Rasmussen
Dansk Erhverv: Per Thye Rasmussen
LO: Flemming Overby
GoMINIsite (iværksættervirksomhed): Søren Glavind Lindhardt
Mødedatoer 2019
Rudersdal Erhvervs- og Vækstråd afholder som udgangspunkt ét ordinært møde hvert kvartal. I 2019 afholdes møderne:
Tirsdag den 5. marts kl. 15-17
Mandag den 13. maj kl. 15-17
Mandag den 30. september kl. 15-17
Tirsdag den 19. november kl. 15-17
Dagsordener og referater
Rudersdal Seniorråd
Seniorrådet er et lovpligtigt, kommunalt folkevalgt råd, som arbejder for de bedst mulige vilkår for de ældre i Rudersdal Kommune med særlig hensyntagen til svage borgere over 60 år.
Seniorrådet beskæftiger sig tillige med alle spørgsmål, der har betydning for personer på 60 år og derover – fx trafik- og boligforhold, sundhed, miljø og kultur.
Seniorrådet:
- medvirker aktivt i udformningen af kommunens politik
- rådgiver og styrker politikernes beslutningsgrundlag
- deltager i høringer og dialogmøder
- kommer med ideer til politikere og forvaltning
- formidler viden til politikere og forvaltning om ældres vilkår i kommunen.
Der er ni medlemmer i Seniorrådet. Formand er Ib Hedegaard Sørensen, tlf. 61 30 05 36, ihsfruerlund22@gmail.com.
Du kan læse mere om Rudersdal Seniorråd på www.seniorraadet-rudersdal.dk
Sekretariatet
Øverødvej 2, 2840 Holte |
sekretariat@rudersdal.dk |
Tlf: 46 11 11 05 |
Åbningstider
Mandag - onsdag | 10-15 |
Torsdag | 10 - 17 |
Fredag | 10 - 13 |