Andre råd og udvalg
-
Udvalgsfortegnelse
I udvalgsfortegnelsen kan du se en samlet oversigt over alle råd, nævn og kommissioner for perioden 2022-25.
-
Nævningegrundlisteudvalget
Nævningegrundlisteudvalget vælger et antal borgere, som udvalget anser for at være egnede til at fungere som nævninge eller domsmænd.
De valgte bliver optaget på en såkaldt grundliste. Grundlisten sendes til Præsidenten for Østre Landsret.
Læs her, hvordan man bliver domsmand /nævning:
-
Folkeoplysningsudvalget
Folkeoplysningsudvalgets hovedopgaver er blandt andre:
- Fastlæggelse af principper og udvikling inden for folkeoplysningsområdet.
- Godkendelse af nye foreninger.
- Fordeling af tilskud til folkeoplysende voksenundervisning (aftenskoler).
- Fordeling af tilskud til frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde (foreninger).
- Anvisning af offentlige lokaler og udendørs anlæg, der er egnet til formålet.
- Fordeling af tilskud fra Start- og udviklingspuljen.
- Godkendelse af fordeling af tilskud i henhold til elitestøtteordningen.
- Udtalelse om forslag til regler, budget og udviklingstiltag m.m.
- Uddeling af kommunens idrætslederpris, ungdomslederpris og talentpris samt hædring af idrætsudøveres resultater.
Folkeoplysningsudvalgets ansvar og kompetence er fastlagt i Styrelsesvedtægten for Folkeoplysningsudvalget, kommunens delegationsplan og Folkeoplysningslovens bestemmelser.
Sammensætning af Folkeoplysningsudvalget
Folkeoplysningsudvalget består af 14 medlemmer:
- 3 medlemmer valgt af Kommunalbestyrelsen blandt dens medlemmer
- 2 medlemmer fra foreninger, der arrangerer folkeoplysende voksenundervisning
- 2 medlemmer fra foreninger, der arrangerer idrætsaktiviteter for børn, unge og voksne
- 1 medlem fra foreninger med idébestemt børne- og ungdomsarbejde, herunder børne- og ungdomskorpsene
- 1 medlem fra foreninger, der arrangerer kunst-, musik-, teater- eller øvrige amatørkulturelle aktiviteter
- 1 medlem fra foreninger, der arrangerer frivilligt socialt arbejde
- 1 medlem fra Rudersdal Handicapråd
- 1 medlem fra Rudersdal Seniorråd
- 1 medlem fra Bestyrelsen for Ung i Rudersdal
- 1 medlem fra Musikskolerådet
Medlemmer
Møder
Folkeoplysningsudvalget holder møde 9-10 gange om året. Herudover holder udvalget dialog- og temamøder med foreningerne i kommunen.
Dagsordner og referater
Folkeoplysningsudvalget
-
Handicaprådet
Handicaprådet skal sikre at mennesker med handicap får mulighed for at blive inddraget og hørt, når kommunen træffer beslutninger, som har betydning for dem.
Handicaprådets opgaver
Handicaprådet skal rådgive kommunalbestyrelsen i handicappolitiske spørgsmål og rådet kan behandle alle lokalpolitiske spørgsmål, som vedrører mennesker med handicap. Det vil sige, at rådet samarbejder med kommunens forvaltninger om at skabe lige muligheder for borgere med handicap for at deltage i samfundet. Rådet kan tage spørgsmål af mere generel karakter op til drøftelse og komme med forslag til såvel politiske som administrative initiativer.
Handicaprådets arbejde baseres på Rudersdal Kommunes handicappolitik, som er vedtaget af kommunalbestyrelsen. Læs handicappolitikken på siden Politikker og planer.- Kommunalbestyrelsen hører handicaprådet om alle initiativer, som har betydning for mennesker med handicap.
- Handicaprådet spiller en vigtig rolle i arbejdet med at udarbejde kommunale handicappolitikker.
- Handicaprådet kan beslutte at orientere kommunalbestyrelsen om dets arbejde og forslag.
- Handicaprådet kan ikke behandle spørgsmål om enkeltpersoners forhold, herunder personalesager eller konkrete klagesager.
- Handicaprådet kan tage kontakt med andre, herunder andre handicapråd, Det Centrale Handicapråd, foreninger og organisationer med henblik på dialog og samarbejde
Valg af rådets medlemmer
Kommunalbestyrelsen udpeger 8 medlemmer af Handicaprådet for fire år ad gangen. Tre medlemmer er indstillet af de lokale afdelinger af Danske Handicaporganisationer (DH) og ét medlem af de lokale handicaporganisationer udenfor DH. De fire øvrige medlemmer er udpeget af kommunalbestyrelsen.
Handicaprådets medlemmer 2022 - 2025
Jeppe Bülow-Lehnsby (formand)
DH – Scleroseforeningen
Vestre Paradisvej 21
2840 Holte
Tlf. 28 80 39 15
E-mail: jblehnsby@gmail.comJacob Netteberg (næstformand)
Kommunalbestyrelsen
Øverødvej 2
2840 Holte
Tlf: 22 31 32 07
E-mail: jnet@rudersdal.dkBerit Lumbye Siemer
DH - Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark
Teglværksvej 59
3460 Birkerød
Tlf. 21 43 93 99
E-mail: beritsiemer_DH@outlook.dkTilka Schneider
DH – Sind Rudersdal
Malmbergsvej 78
2850 Nærum
Tlf. 41 59 40 49
E-mail: tilkaschneider@outlook.dkAnne Bonné
Forældreforeningen i Rudersdal
Flintemarken 61, 1 th.
2950 Vedbæk
Tlf. . 45 80 93 04 / 29 47 13 54
E-mail: agbonne@hotmail.comElisabeth Ildal
Kommunalbestyrelsen
Øverødvej 2
2840 Holte
Tlf: 72 68 10 76
E-mail: elil@rudersdal.dkAnette Maj Billesbølle
Kommunalbestyrelsen
Øverødvej 2
2840 Holte
Tlf. 72 68 10 72
E-mail: anebi@rudersdal.dkRandi Mondorf
Kommunalbestyrelsen
Øverødvej 2
2840 Holte
Tlf: 60 76 88 25
E-mail: ramo@rudersdal.dkVedtægter og forretningsorden
Dagsordener og referater
Årsberetning
høringssvar
-
Rudersdal Seniorråd
Seniorrådet er et lovpligtigt, kommunalt folkevalgt råd, som arbejder for de bedst mulige vilkår for de ældre i Rudersdal Kommune med særlig hensyntagen til svage borgere over 60 år.
Seniorrådet beskæftiger sig tillige med alle spørgsmål, der har betydning for personer på 60 år og derover – fx trafik- og boligforhold, sundhed, miljø og kultur.
Seniorrådet:
- medvirker aktivt i udformningen af kommunens politik
- rådgiver og styrker politikernes beslutningsgrundlag
- deltager i høringer og dialogmøder
- kommer med ideer til politikere og forvaltning
- formidler viden til politikere og forvaltning om ældres vilkår i kommunen.
Der er ni medlemmer i Seniorrådet. Formand er Jørgen Vinding, tlf. 40 30 49 30, j.vinding@marolle.dk.
Du kan læse mere om Rudersdal Seniorråd på www.seniorraadet-rudersdal.dk
Sekretariatet
Øverødvej 2, 2840 Holte |
sekretariat@rudersdal.dk |
Tlf: 46 11 00 00 |
Åbningstider
Mandag - onsdag | 10-15 |
Torsdag | 10 - 17 |
Fredag | 10 - 13 |