Generel information om affald
I Rudersdal Kommunes affaldsordninger kan du aktuelt sortere plast, papir, glas, metal, pap, mad- og drikkekartoner samt rest- og madaffald. Ordningerne er indført for at øge genanvendelse og direkte genbrug.
Vi arbejder endvidere på at gøre det muligt også at sortere farligt affald og tekstiler.
På vores selvbetjeningsside Mit Affald kan du bl.a. anmelde problemer med tømning af din genbrugsbeholder, tilmelde beskedservice og finde din tømmekalender.
Aktuelt kan der opleves uregelmæssigheder i driften og længere sagsbehandlingstid. Det skyldes, at indkøring af de nye affaldsordninger giver udfordringer med afhentning af affaldet.
Selvbetjeningssiden Mit Affald
Se også Norfors' sorteringsguide
-
Hvornår bliver min affaldsbeholder tømt?
Du kan se hvornår dine beholdere bliver tømt ved at bruge selvbetjeningssiden Mit Affald.
Gå til selvbetjeningssiden Mit Affald
Efter du har indtastet din adresse, kan du se, hvilken ugedag de forskellige beholdere bliver tømt, og hvis du klikker på kalenderikonet, kan du se datoerne, hvor beholderen bliver tømt.
Se den todelte beholder som anvendes til glas / metal, plast / papir. Fra 2022 anvendes samme slags beholder også til rest- og madaffald.
Foto af beholder
Boliger tilknyttet ordning med fælles beholdere vil få tømt beholdere med plast, papir, pap og glas hver 2. uge, mens beholderen til metal vil blive tømt hver 4. uge.
I husstande med egne beholdere bliver plast / papirbeholderen tømt hver 3. uge, mens glas / metalbeholderen tømmes hver 8. uge. Har du en beholder til pap, bliver den tømt hver 4. uge. Affaldsbeholderen til rest- og madaffald tømmes hver 14. dag.
-
Hvordan tilmelder jeg beskedservice?
Her kan du tilmelde dig beskedservice, så du får besked på sms eller mail inden dine beholdere til genanvendeligt affald bliver tømt.
Gå til tilmelding til Beskedservice
Du kan også vælge at få besked om, hvornår det er sidste tilmeldingsfrist til storskraldsordningen, og hvornår du får tømt haveaffald.
Du kan godt tilknytte flere telefonnumre eller mailadresser til samme adresse eller tilknytte flere adresser til samme telefonnummer eller mailadresse.
OBS: Du kan først tilmelde dig Beskedservice, når du har modtaget dine genbrugsbeholdere.
-
Hvor finder jeg affalds-app til mobiltelefon?
I affalds-app’en Affaldsportal kan du fx indmelde problemer med afhentning af affald, finde en sorteringsguide mm. Download Affaldsportal i Google Play eller App Store. Søg på ”Affaldsportal” eller klik på link:
Google Play
App Store
-
Hvad gør jeg, hvis min beholder ikke er tømt?
Hvis din beholder ikke er blevet tømt, eller du oplever andre problemer med din affaldsbeholder, kan du give besked om det ved at bruge selvbetjeningen Mit Affald.
Gå til selvbetjeningssiden Mit Affald
Du kan give besked om:
-
Manglende tømning
-
Låge/dør ikke lukket
-
Tabt affald ikke fjernet
-
Beholder ikke sat på plads
-
Ødelagt beholder
-
Hvad gør jeg, hvis jeg har ekstra meget affald?
Hvis du en gang i mellem har ekstra meget affald, kan du bestille en ekstra tømning af din beholder. Brug selvbetjeningen Mit Affald til at bestille en ekstra tømning.
Gå til selvbetjeningssiden Mit Affald
Bemærk at fra den 1. januar 2022 er det ikke længere gratis at bestille ekstra tømning. Du kan se alle taksterne for affald via siden:
Takster for affald
Hvis du ofte oplever at have mere sorteret affald, end der er plads til i dine affaldsbeholdere, kan du bestille en ekstra beholder til fx plast eller pap. Det koster ikke ekstra. Bestil via Mit Affald under "Ændr dine affaldstilmeldinger" eller send en mail til tom@rudersdal.dk.
-
Hvordan bestiller jeg en beholder til pap?
Du kan bestille en beholder til pap via selvbetjeningssiden Mit Affald
Gå til selvbetjeningssiden Mit Affald
Du bestiller en beholder til pap eller en af de andre affaldsbeholdere til papir/plast og glas/metal ved at gå ind under overskriften "Ændr dine affaldstilmeldinger". Her kan du fx tilføje beholder til pap under fanen med Genbrug.
Det koster ikke ekstra at få affaldsbeholderne, da de er inkluderet i det affaldsgebyr, alle husstande betaler. Du kan se alle taksterne for affald via siden:
Takster for affald
Affaldsordningen er ikke længere frivillig, da lovgivningen er blevet ændret. Det er derfor blevet en obligatorisk ordning. Det gælder, uagtet man tidligere har frameldt fx beholder til glas og metal eller ikke aktivt har tilmeldt sig en beholder til pap.
Du opfordres derfor til at bestille den eller de beholdere, du mangler, til at sortere dit pap, papir, plast, glas og metal.
En ny affaldsbekendtgørelse gør det til et krav, at alle kommuner skal etablere affaldsordninger for samtlige ti slags affald, der er med i den nationale plan for genanvendelse.
-
Hvor skal mine affaldsbeholdere stå?
Er du i tvivl om, hvordan du skal placere de nye beholdere, så se mere i tekst og illustration om adgangsvej og standplads for villa.
Krav til standplads og adgangsvej
Du kan også finde krav til placering af beholdere i kommunens affaldsregulativs bilag 1:
-
Hvad gør jeg, hvis jeg gerne vil bygge skjul eller skur til mine affaldsbeholdere?
De nye beholdere til genanvendeligt affald betyder flere beholdere på din grund, som du måske ønsker at gemme lidt væk. Beholderne er designet til at stå ude i alt slags vejr, og du behøver derfor ikke at etablere skur.
Hvis du har behov for at ændre din standplads til affaldsbeholdere, skal du være opmærksom på, at du inden for få år også kan forvente at få erstattet dit nuværende dagrenovation-affaldsstativ med endnu en 240 liter affaldsbeholder på hjul.
Overvejer du at etablere et affaldsskjul eller skur med tag, er der nogle ting, du skal være opmærksom på. Læs mere via nedenstående link:
Jeg vil gerne bygge skjul eller skur til affaldsbeholdere
-
Hvordan sorterer jeg mit affald?
Du kan få hentet glas, metal, pap, papir, plast, mad- & drikkekartoner samt restaffald ved din bolig. Vi er i gang med at indføre sortering af madaffald.
Du kan finde sorteringsvejledning på dansk og engelsk her:
Du kan vælge at tilmelde dig kommunens ordning for storskrald og haveaffald, hvor affaldet bliver hentet ved din bolig.
Du kan tilmelde afhentning af storskrald eller tilmelde haveaffaldsordningen ved at bruge selvbetjeningssiden Mit Affald.
Gå til selvbetjeningssiden Mit Affald
Du kan også aflevere dit sorterede affald på kommunens genbrugspladser. Du kan læse mere om, hvad du kan aflevere på genbrugspladsen, genbrugspladsernes åbningstider mm. via nedenstående link:
Tag på genbrugspladsen
Du kan forsat benytte kuber til glas og papir, som er placeret flere centrale steder i kommunen, bl.a. ved mange supermarkeder.
-
Hvad sker der med affaldet?
Det er affaldsselskabet Norfors, der står for at afsætte de forskellige typer affald.
Læs på deres side om, hvad der sker med affaldet på de anlæg, de har aftaler med.
Hvad sker der med mit affald?
-
Hvordan gør jeg den indendørs sortering lettere?
-
Hvor meget må jeg fylde min affaldsbeholder?
For at skraldemanden kan tømme din affaldsbeholder på en god og sikkerhedsmæssig forsvarlig måde, må du ikke fylde dine affaldsbeholdere helt til kanten. Hvis beholderne er overfyldte, kan affaldet nemt falde ud på jorden, når beholderen bliver flyttet, eller at den bliver tømt op i skraldebilen. Det kan betyde, at skraldemanden kan komme til skade, eller der ligger affald på jorden eller i hækken.
- Beholdere med to rum må højst fyldes til fem cm under skillevæggens kant.
- Beholdere med ét rum må højst fyldes fem cm under beholderkanten.
-
Hvordan får jeg min affaldsbeholder vasket?
Som grundejer er du ansvarlig for, at affaldsbeholderne er renholdte, så der ikke opstår uhygiejniske forhold omkring opbevaring af affaldet.
Du kan enten selv sørge for vask/rengøring, eller du kan bestille det hos en ekstern entreprenør med specialrengøringsudstyr.
Hvis du selv vil stå for vask
Hvis du selv vil stå for rengøring af affaldsbeholdere, skal du sikre, at vandet, der har været anvendt til rengøringen, bortledes til en spildevandskloak. Kloak eller vejrist til overfladevand må ikke benyttes.
Hvis du vil bestille vask mod betaling
Du kan bl.a. bestille vask af beholdere hos kommunens renovatør City Container. Det kan du gøre ved at:
- Sende en mail om bestilling af beholdervask til borger@citycontainercph.dk inden d. 10. i en måned. City Container vil herefter kontakte dig om dato for, hvornår beholderen vil blive vasket.
- Prisen for vask er 125 kr. pr. 2-hjulet beholder og 157 kr. pr. 4-hjulet beholder.
- City Container vasker beholdere fra marts til november. Beholderen skal være tom på den aftalte dato for vask.
-
Infomaterialer til affaldsordningen
-
Regulativ for husholdningsaffald
Læs mere om dine rettigheder og pligter i forhold til at sortere, opbevare og bortskaffe affald.
-
Genbrugsordningen har som formål at sætte skub i genanvendelsen. Læs mere om det politiske beslutningsgrundlag der ligger til grund for ordningen:.
Det politiske beslutningsgrundlag.