Hop til hovedindhold
Nyhed

Borgerservice tættere på borgerne

Partierne bag budgetforliget i Rudersdal Kommune ønsker borgerservice tæt på borgerne og med muligheder for at afhente pas fleksibelt og uden for almindelige kontortider.

Rudersdal Kommune har gennem de seneste år arbejdet med at gøre bestilling af pas, kørekort og MitID nemmere, mere fleksibelt og frem for alt i højere grad uafhængigt af begrænsede åbningstider. Første trin var flytningen af borgerservice til hovedbiblioteket i Birkerød. Herudover vil der være mulighed for at bestille MitID på biblioteket i Nærum og i bibliotekstilbuddet ”Bakkehuset” i Vedbæk en gang om ugen. Begge steder skal borgerne bestille tid på forhånd via kommunens hjemmeside.

I løbet af 2024 følger tilsvarende muligheder på biblioteket i Holte, ligesom der vil blive opstillet en boks til pasafhentning ved biblioteket i Holte. Denne mulighed er der allerede ved biblioteket i Birkerød.

Partierne bag budgetforliget, der omfatter alle partier i Kommunalbestyrelsen undtagen Socialdemokratiet, har evalueret de foreløbige erfaringer med decentral borgerservice og overvejet den fortsatte udbygning af denne.

Aftaleparterne er enige om, at de nuværende åbningstider på biblioteket i Birkerød fordeles ligeligt mellem bibliotekerne i Birkerød og Holte. Medarbejderne skifter således mellem de to arbejdspladser, så der er åbent to dage om ugen i Birkerød og to dage om ugen i Holte. Der bliver opstillet samme udstyr til pasbestilling og -afhentning, som der allerede er i Birkerød. I Holte vil boksen til pasafhentning stå uden for biblioteket, så det er muligt at afhente pas indenfor hele centerets åbningstider. 

Herudover vil der som nævnt være hjælp til MitID på biblioteket i Nærum og på bibliotekstilbuddet ”Bakkehuset” i Vedbæk efter tidsbestilling. Hidtil har det været på skift mellem Nærum og Vedbæk, men i fremtiden vil det være to timer ugentligt i både Nærum og Vedbæk og i øvrigt efter behov. 

På grund af den igangværende ombygning af biblioteket i Holte forventes muligheden for at bestille pas og kørekort først at kunne tilbydes efter sommeren 2024.

Partiernes udtalelser

Borgmester Ann Sofie Orth, Det Konservative Folkeparti, siger: “Alting behøves ikke ligge et sted. Derfor er vi konservative glade for at der også bliver borgerservice i Holte, og hjælp til fx MitID i Nærum og Vedbæk”.

Christoffer Buster Reinhardt, Det Konservative Folkeparti, siger: “Borgerservice skal være let tilgængeligt. Derfor giver det mening at samtænke det med bibliotekerne, som det er gjort i Birkerød. Jeg glæder mig til, at der kommer borgerservice på biblioteket i Holte Midtpunkt og hjælp til fx MitID i Nærum og Vedbæk.”

Anne Christiansen, Lokallisten, siger: ”Der er langt fra Skodsborg til Birkerød, og ikke helt så langt til Holte. Så det vil blive lettere for Skodsborgs borgere at forny pas og kørekort, når det bliver muligt at vælge mellem borgerservice i Birkerød og i Holte. Uanset hvor, skal borgeren have en god serviceoplevelse.”

Court Møller, Radikale Venstre, siger: ”Borgerservicen bliver nemmere for mange, når, vi gør det muligt at få udarbejdet pas både i Holte og Birkerød. Og så bliver det nemt at afhente sit pas, idet der begge steder vil være opstillet sikre bokse, hvor passet kan hentes uden for borgerservices åbningstid. Jeg glæder mig også over, at borgerne kan få hjælp til MitID i lokalområdet, idet der både på biblioteket i Nærum og Vedbæk vil være tilbud om hjælp.”

Christoffer Emil Jexen, Enhedslisten, siger: ”Rudersdal består af en lang række unikke lokalsamfund, og det er vigtigt at vi understøtter og udvikler dem. Med mere decentral borgerservice, så der findes borgerservicefunktioner rundt i kommunens byer - det giver nærhed og sikrer, at ingen skal ud på en dagsrejse for at få hjælp til MitID eller få et nyt pas.”

Dorte Kollerup Nørbo, SF, siger: ”Decentral service er helt nødvendig, for at hver enkelt borger føler sig som ligestillet medborger i samfundet. Med denne beslutning er det blevet nemmere at komme i kontakt med borgerservice og få hjælp. Det skal være så nemt som muligt at komme i kontakt med det offentlige, uanset hvor man bor, og uanset hvordan ens mobilitet er.”