Sådan melder du dig ledig

Her kan du læse hvordan du melder dig ledig, både hvis du er medlem af en a-kasse og hvis du ikke er medlem af en a-kasse.

Sådan melder du dig ledig

• Hvis du er blevet ledig og er medlem af en a-kasse, skal du melde dig ledig på jobnet.dk. Hav dit MitID parat.

Meld dig ledig på Jobnet. (jobnet.dk)

Bemærk: Når du har meldt dig ledig, skal du blandt andet udfylde en ledighedserklæring til din a-kasse for at få dagpenge. Se yderligere information på siden:

Dagpenge

Du skal også dokumentere, at du står til rådighed for arbejdsmarkedet, mens du får dagpenge. Se hvordan du dokumenterer det på siden "Fra dagpenge til job".

Fra dagpenge til job

• Hvis du er blevet ledig og ikke er medlem af en a-kasse, skal du møde op i Jobcenteret og melde dig ledig.

Der er åbent alle dage fra kl. 10 - 13 undtaget onsdag, hvor der er lukket.

Bemærk, at du også kan møde op og melde dig ledig onsdag fra kl. 12-13,

selvom Jobcenteret ellers har lukket for uanmeldt fremmøde om onsdagen.

Se åbningstiderne her:

Åbningstider og kontakt

Hvad sker dig efter du har meldt dig ledig?

Når du har meldt dig ledig, bliver du indkaldt til et møde i Jobcenteret. På mødet bliver du orienteret om, hvordan du bruger jobnet.dk. Du kan også læse mere om det her:

Fra kontanthjælp til job

Sådan får du adgang til jobnet.dk

Når du har meldt dig ledig i Jobcentret, bliver du samtidig oprettet som bruger i jobnet.dk, hvor du logger ind med MitID. Er du fritaget for digital post, vil brugernavn og password til jobnet.dk blive sendt med brev til din folkeregisteradresse.

Vær opmærksom på: Hvis Jobcentret vurderer, at du er jobparat, skal du stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Det betyder, at du skal dokumentere, at du står til rådighed. Det gør du under ”Min side” på jobnet.dk.

Søger du selvforsørgelses- eller hjemrejseydelse?

Hvis du søger selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, skal du ringe til jobcentret på 46 11 30 00 eller sende en e-mail, hvor du oplyser navn, telefonnummer og fødselsdato, og hvilken ydelse, du søger om.

Send sikker mail i Digital Post​